Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla, 28.11. 2008
Helsingin yliopisto
Opetusministeri Sari Sarkomaa Valtiovalta ja tieteellisen tutkimuksen
tulevaisuus
(Puhuttaessa muutokset mahdollisia.)
Arvoisa Tasavallan presidentti, arvoisat akateemikot, hyvät naiset ja herrat,
arvoisat juhlavieraat,
Esteemed President of the Republic
Distinguished Academicians
Ladies and gentlemen
Minulla kunnia tuoda opetusministeriön ja koko valtioneuvoston tervehdys ja
onnittelut juhlivalle Suomen Akatemialle.
Jag har den stora äran att framföra undervisningsministeriets och hela
statsrådets hälsning till Finlands Akademi; våra bästa gratulationer i anledning
av 60-årsjubileet!
It is a great honour and pleasure for me to convey the salutation and
congratulations of the Finnish Government to the Academy of Finland on this day
of celebration.
Suomen Akatemia on tehnyt työtä tieteen parhaaksi kuusi vuosikymmentä. Akatemia
on kasvanut 1960- ja -70 luvun vaihteen pienestä yksiköstä sekä henkilöstöltään
että ennen kaikkea yhteiskunnallisena toimijana opetusministeriön hallinnonalan
merkittävimpien joukkoon, ellei suorastaan - yliopistojen ohella -
merkittävimmäksi.
Akatemian historia on oleellisesti Suomen tieteen nousun historiaa. Suomi on
kohonnut nopeasti keskitason tiedemaasta maailman kärkeen. Tämä on seurausta
siitä, että olemme määrätietoisesti investoineet tieteeseen ja tutkimukseen.
Toinen tieteemme kansainvälisen aseman vahvistumisen taustatekijä on ollut
tutkimukseen suunnattujen lisäresurssien tehokas käyttö. Sen keskeisiä välineitä
on ollut kilpailun lisääminen tutkimusrahoituksen jakoperusteena. Suomen
Akatemia on ollut tässä avainasemassa. Akatemia on voinut kohdentaa rahoitusta
joustavasti sinne, missä tutkimuksen taso on korkea ja näköpiirissä uusia
avauksia.
Tieteen edistäminen on yhteistyötä. En silti usko liioittelevani, kun korostan
Akatemiaa aloitteentekijänä ja toteuttajana monissa tiede- ja
tutkimusmaailmaamme uudistaneissa hankkeissa. Näitä ovat järjestelmällinen
tutkijankoulutus, huippututkimuksen, tieteidenvälisyyden ja uusien
tutkimusalojen tukeminen, tieteen ja korkeakoulujen kansainvälistyminen sekä
tieteen ja tutkimuksen arvioinnin ja laatukulttuurin edistäminen. Näistä
avauksista haluan Akatemian vahvoja aiempia ja nykyisiä toimijoita kiittää.
Suomen tieteen suotuisassa kehityksessä heijastuu tieteen ja tutkimuksen
yhteiskunnallisen painoarvon lisääntyminen. Tiede-, teknologia- sekä
innovaatiopolitiikka ovat nousseet yhteiskunnallisen keskustelun ytimeen. Ne
ovat saaneet valtiovallankin puolelta osakseen yhä intensiivisempää huomiota.
Opetusministerinä näen, että tässä yhteydessä on aiheellista keskustella myös
Suomen Akatemian ja opetusministeriön keskinäisestä suhteesta ja
rinnakkainelosta.
Hyvät naiset ja herrat,
Tiedepolitiikassa on pitkälti kysymys sekä tutkimusta edistävistä toimista että
tieteen suuntaamisesta. On yhtälailla yhteiskunnalle kuin tieteellekin parasta,
jos valtion pysyttelee käsivarren mitan päässä tieteellisestä tutkimuksesta - ei
pyri sitä yksityiskohdittain ohjaamaan ja toimillaan etukäteen valitsemaan
voittajia. Valtiovallan tehtävänä on luoda edellytyksiä ja toimintaympäristöjä,
joissa tieteen voittajat voivat itse valikoitua ja menestyä.
Tämä sama ajatusmalli pätee myös tieteen keskushallintoelimen eli Suomen
Akatemian ja sitä ohjaavan opetusministeriön suhteeseen. Ei ole kenellekään
onneksi, jos poliittinen päätöksenteko kovin tiiviisti ohjaa tiedehallinnon omaa
päätöksentekoa. Siinä tieteellisillä argumenteilla tulee olla keskeinen asema.
Käsivarren tulee siten mieluumminkin olla pitkä kuin lyhyt. Suomen Akatemian
kohdalla valtion ohjausotetta voikin luonnehtia varsin liberaaliksi. On sanottu,
että Akatemia monessa suhteessa on ollut autonomisempi kuin yliopistot.
Suomen Akatemia on ollut menestystarina. Akatemia on ollut myös keskeinen tekijä
koko suomalaisen yhteiskunnan menestystarinassa, jota mielellämme muulle
maailmalle markkinoimme. Entä miltä näyttää Akatemian tulevaisuus?
Suomen Akatemian, niin kuin tiedepolitiikkamme haasteet yleisemminkin, nousevat
tieteen ja sen tekemisen kehityksestä ja muutoksesta. Tätä muutosta
tiedehallinnon ja Suomen Akatemian on seurattava.
Toimintaympäristömme muuttuu samaan aikaan maailmanlaajuisesti avoimemmaksi.
Niin valtiot kuin yrityksetkin kilpailevat parhaista osaajista. Tieto, osaaminen
ja huippuasiantuntijat siirtyvät sinne, missä on parhaat toimintaedellytykset.
Suuret ja pienet tiedemaat, nousevat taloudet ja kansainväliset organisaatiot –
OECD ja Euroopan unioni kärkipäässä - laativat innovaatiostrategioita, joilla
vastataan talouteen ja yhteiskuntaan kohdistuviin suuriin muutospaineisiin.
Samhället går mot allt större öppenhet över hela världen, och stater och
före-tag tävlar om att locka till sig de bästa förmågorna. De som besitter
kunska-per, kompetens och sakkunskap på toppnivå samlas där de erbjuds de bästa
villkoren. Såväl stora och små nationer inom forskningen som växande eko-nomier
och internationella organisationer – med OECD och EU i spetsen - utarbetar nya
innovationsstrategier för att svara på de allt större kraven på ekonomisk och
samhällelig förändring.
Laaja-alaisesti ymmärretty innovaatiopolitiikka asettaa voimakkaan haasteen
tiedehallinnolle. Tiedehallinnon on kyettävä asemoimaan itsensä niin, että
perustutkimuksesta lähtevä tiede säilyttää sille kuuluvan aseman yhteiskunnassa
ja yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Vakaa käsitykseni on, että onnistuminen
tässä edellyttää koko tiedehallinnolta aiempaa tiiviimpää yhteistyötä.
Opetusministeriön ja Suomen Akatemian yhteistyötä on edelleen tiivistettävä.
Tämä kaikki samalla kun Akatemian itsenäistä tutkimuspoliittista päätöksentekoa
ehdottomasti kunnioitetaan.
Innovation policy —understood widely— poses a tough challenge for re-search
administration. Research administration has to take its place in the new
environment in order to ensure that science and scholarship which rest on basic
research will maintain the status they deserve in society and in societal
decision-making. It is my firm conviction that success in this will require
intensified cooperation from science administration as a whole. The Ministry of
Education and the Academy of Finland will have to further step up their
collaboration. All this must be achieved while absolutely respecting the
Academy's independent decision-making in science policy questions.
Keskeinen muutos on tietysti meneillään oleva julkisen tutkimusjärjestelmän
rakenteellinen kehittäminen ja siihen kytkeytyvä yliopistoreformi.
Historiallisen yliopistouudistuksen tavoite on kristallinen kirkas: Haluamme,
että jokainen yliopisto on entistä parempi paikkaa opiskella, opettaa ja tehdä
tiedettä ja taidetta.
Lakiuudistus lisää yliopistojen omaa päätösvaltaa keventämällä valtionhallinnon
yliopistoihin kohdistuvaa ohjausta ja antaa päätöksentekovallan
henkilöstöpolitiikan, talouden ja omaisuuden suhteen yliopistoille itselleen.
Yliopistoille annetaan mahdollisuus toimia vapaasti omaa sisäistä ääntään
kuunnellen. Yliopistoja ei siis enää kehitetä osana valtionhallintoa, vaan
yliopistojen pää-tehtävien, tutkimuksen ja opetuksen, näkökulmista.
Uusi yliopistolaki antaa yliopistoille niiden kauan kaipaaman taloudellisen ja
hallinnollisen autonomian. Erityisen tärkeää on, että yliopistouudistuksen myötä
yliopistojen johto voi kohdentaa käytettävissä olevat voimavarat niille aloille
ja sellaiseen tutkimukseen, jonka tulevaisuuden näköalat ovat lupaavat ja
antavat edun suhteessa kotimaisiin ja kansainvälisiin kilpailijoihin.
Suomalaisen huippututkimuksen tärkeimpiä kysymyksiä on, miten onnistumme luomaan
tutkijanurasta niin houkuttelevan, että saamme paitsi pidettyä kotimaiset
parhaat nuoret tutkijat yliopistoissamme myös houkuttelemaan ulkomaisia
tutkijoita. Tähän kysymykseen meidän kaikkien, Suomen Akatemian, yliopistojen ja
opetusministeriön on yhdessä löydettävä pikaisesti ratkaisu.
On kuitenkin muistettava, että tiedepolitiikkamme tavoitteena ei voi olla vain
huippujen luominen. Me tarvitsemme myös politiikkaa, joka turvaa hyvän osaamisen
kaikilla keskeisillä tieteen- ja tutkimuksenaloilla. Koskaan ei voi etukäteen
tietää, missä ja milloin syntyy tieteellisiä läpimurtoja ja hyödynnettäviä
ideoita. On vaikea ennustaa sitä, minkä alan tutkijoista ja tiedosta on
tulevaisuudessa tarvetta. Vaikka on perusteltua priorisoida, palkita laatua ja
kiistattomia tieteellisiä näyttöjä, tieteen uudistuminen edellyttää myös
harkittujen riskien ottamista. Akatemia voi rahoitusvälineillään ylläpitää ja
kehittää tutkimuksen monipuolisuutta ja monimuotoisuutta.
Tutkimusinfrastruktuurit ovat kansainvälisestikin tutkimuspolitiikan kuumia
aiheita. Suomen Akatemia on yhdessä Tekesin kanssa toiminut erittäin
aktiivisesti Euroopan tutkimusinfrastruktuuristrategiafoorumi ESFRIssä.
Suomalai-set tutkijat ovat eräissä ESFRIn hankkeissa keskeisessä asemassa. Näitä
kansainvälisissä tiedeyhteisöissä saavutettuja asemia on nyt syytä tukea ja
hyödyntää Suomen tieteen kansainvälistämiseksi.
Kansallisesti tarvitsemme yhteisiä ponnistuksia tutkimusinfrastruktuurien
kokoamiseksi ja koordinoimiseksi, jotta koko tiedeyhteisö ja tutkimuksen
hyödyntäjät saavat niistä parhaan mahdollisen hyödyn. Haasteena on, miten voimme
tehostaa infrastruktuurien yhteiskäyttöä sekä ennen kaikkea osoittaa niihin
rahoitusta yli hallinnollisten rajojen. Opetusministeriön työryhmä esitti viime
vuonna, että tätä varten perustetaan erityinen infrastruktuuritoimikunta, jolle
osoitetaan myös määrärahoja. Tämä ehdotus on edelleen ajankohtainen ja se
pitäisi toteuttaa mahdollisimman pian. Luonteva ja paras sijoituspaikka
toimikunnalle olisi Suomen Akatemia. Tätä tukevat myös ehdotuksesta saa-dut
lausunnot.
Hyvät naiset ja herrat, hyvät juhlivan Suomen Akatemian ystävät,
Mina damer och herrar, bästa vänner
Tieteen luonteeseen aina kuulunut universaalisuus korostuu kaiken aikaa
lisääntyvänä kansainvälisyytenä ja kansainvälisyyden vaatimuksena.
Samanaikaisesti tutkimuksen rahoituslähteet muuttuvat monipuolisemmiksi. Yhä
suurempi osa esimerkiksi yliopistojen tutkimuksesta rahoitetaan muutoin kuin
valtiovallalta yliopistoille tulevan suoran rahoituksen kautta. Meillä tämän on
näkynyt selkeimmin siinä, että tutkimusrahoituksen kasvu on pitkään ja
johdonmukaisesti painottunut erityisesti Suomen Akatemian ja Tekesin kautta
suunnattuun kilpailtuun rahoitukseen.
Vetenskapen har alltid varit universell til sin narur, vilket blir allt
tydligare då internationaliseringen och kraven på internationalisering ökar.
Samtidigt diversifieras forskningens finansieringskällor. Ett exempel på detta
är att en allt större del av forskningen vid våra universitet finansieras med
medel som inte kommer direkt ur statsbudgeten.Tydligast framgår detta hos oss av
att Fin-lands Akademi och Tekes i allt högre grad och mycket konsekvent har gått
in för att finansiera forskningsprojekt efter inbörde tävlan.
Suomen Akatemian tulevaisuutta muokataan ympäristössä, joka muuttuu koko ajan ja
varsin nopeasti. Suomen Akatemian kehitys on ollut viimeisen kymmenen vuoden
aikana erittäin vahvaa ja dynaamista. Toiminnasta on tullut erittäin
kansainvälistä, samalla kun myös kansalliset tehtävät on hoidettu hyvin.
Muuttuvassakin ympäristössä Akatemian perusmissio tieteellisen tutkimuksen
edistäjänä säilyy ja on kestävä.
The future of the Academy of Finland Academy of Finland is being moulded in an
environment that is constantly and rapidly transforming. During the past ten
years, the Academy has seen steady and dynamic development. While managing
excellently its national tasks, the Academy's operations have be-come
exceedingly international. Even faced with a transforming environment, the
Academy's basic mission as a promoter of academic research prevails and is
sustainable.
Muuttuva ympäristö edellyttää, että myös Suomen Akatemia tarkastelee itseään
ennakkoluulottomasti ja kriittisesti ja myös ennakoivasti uudistaa itseään,
rakenteitaan ja keinovalikoimaansa. Vain tätä kautta voimme turvata Akatemian
menestystarinan jatkumisen. Kaikki tieteenalat kattavana sillä on hyvät
edellytykset edistää monitieteellistä tutkimusta sekä käsitellä kaikille aloille
yhteisiä asioita, kuten infrastruktuuria, tutkijanuraa ja kansainvälistymistä.
Tämä on Akatemian vahvuus myös tulevaisuudessa.
I congratulate the Academy of Finland for my part and on behalf of the Finnish
Government on the occasion of its anniversary and extend my best wishes for
success in the coming years.
Jag vill än en gång gratulera Finlands Akademi på mina egna och hela
stats-rådets vägnar, och önska Er lycka och framgång under kommande år!
Onnittelen omasta ja koko valtioneuvoston puolesta juhlivaa Suomen Akate-miaa ja
toivotan menestystä tuleville vuosille.
|