Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut, 22.10. 2008
Messukeskus, Helsinki
Opetusministeri Sari Sarkomaa Avauspuheenvuoro
(Muutokset mahdollisia puhuttaessa.)
Hyvät messuvieraat,
On ilo olla koko valtioneuvoston puolesta avaamassa Studia08-messuja.
Studia-messut tarjoavat jo kuudennentoista kerran konkreettista tietoa
jatkokoulutusvaihtoehdoista. Täällä on yhdellä kertaa nähtävillä koko
suomalaisen korkeakoulutuksen, ulkomaisten vaihtoehtojen ja
välivuosienviettotapojen kirjo. On erinomaista, että Suomen lukiolaisten liitto
on tehnyt tapahtumasta perinteen.
Koulutus on ollut, ja on edelleen, suomalaisen yhteiskunnan kehityksen ja
hyvinvoinnin perusta. Te, hyvät messuvieraat, olette elämänvaiheessa, jossa
teette valintoja jatkokoulutuspaikasta. Tähän elämänvaiheeseen kuuluu vapaan
valinnan mahdollisuus, mutta toisaalta myös epävarmuus valintaa tehtäessä.
Mielessä saattavat pyöriä ajatukset: löydänkö oikean opiskelupaikan, mistä saan
tarvittavaa tietoa opiskelumahdollisuuksista ja mitä haluan tule-vaisuudessa
tehdä. Studia-messut pyrkivät osaltaan antamaan vastauksia näihin kysymyksiin.
Erilaiset jatko-opiskelun vaihtoehdot ovat täällä hyvin edustettuina.
Mahdollisuus henkilökohtaisesti tutustua eri oppilaitosten ja alojen tarjontaan
ja kohdata jo oppilaitoksissa opiskelevia antaa vastauksia juuri itselle
tärkeisiin kysymyksiin.
Koulutus on aina henkilökohtainen investointi tulevaisuuteen. Suomessa, korkean
koulutustason yhteiskuntana, koulutukseen hakeutuminen on yksilön omasta
motivaatiosta ja lahjoista kiinni - ei vanhempien varallisuudesta. Opiskelijan
ei tarvitse maksaa kymmenien tuhansien eurojen lukukausimaksuja saadakseen
laadukkaan ammattikorkea- tai yliopistokoulutuksen. Tästä kiveen hakatusta
periaatteesta pidämme kiinni.
Vaikka koulutus on maksutonta, eläminen maksaa. Opiskelijoille tänä syksynä
käynnistynyt uusi lukuvuosi merkitsi jo kauan odotettua korotusta opintotukeen.
Opintoraha nousi elokuun alussa 15 prosenttia, opiskelijoiden omat tulorajat jo
tämän vuoden alusta lukien 30 prosenttia. Vuositasolla muutokset lisäävät
valtion opintotukimenoja yli 70 milj. euroa. Tämä on merkittävä panostus
opiskelijoiden hyvinvointiin.
Parempitasoinen opintotuki mahdollistaa opiskelijan päätyön eli opintoihin
keskittymisen paremmin. Opintotuen ohella myös muiden opiskeluedellytysten tulee
olla kunnossa, jotta opiskelija voi keskittyä opiskeluun.
Hyvät kuulijat,
Koulutuspoliittisena tavoitteena on jo pitkään ollut, että mahdollisimman moni
nuori siirtyy perusasteelta toiselle asteelle ja lukiokoulutuksen jälkeen
mahdollisimman pian korkeakouluopintoihin. Tämä tavoite ei kuitenkaan ole
kaikilta osin toteutunut. Syitä tähän on monia. Koulutuksen tarjonta ja sen
kysyntä sekä yhteiskunnan koulutustarpeet eivät ole aina kohdanneet. Yksi syy on
ollut yksinkertaisesti se, että aloituspaikkoja toisen asteen ammatilliseen
peruskoulutuksessa ei ole ollut tarjolla. Nyt niitä on lisätty.
Koulutustarjonta on hyvin monipuolista ja erilaisia vaihtoehtoja sisältävää,
joten opinto-ohjauksen roolia jatko-opintoihin valmentautuessa ei voi liikaa
painottaa. Jokaisen nuoren on saatava riittävää ohjausta, jotta voi löytää
itselleen parhaan vaihtoehdon eikä jatkokoulutukseen hakeutuminen viivästy
ohjauksen puutteen vuoksi. Ohjauksen laadulla on vaikutusta siihen, miten
nopeasti koulutuksesta valmistutaan ja siirrytään työelämään. Tänään
käynnistyvät Studia08-messut täydentävätkin osaltaan oppilaanohjausta.
Tapahtumassa vierailee vuosittain lähes kolmasosa kaikista maamme
abiturienteista.
Suomalainen luokaton lukio on järjestelmänä menestystarina. Siihen kuuluu
ehdottomasti valinnaisuus sekä mahdollisuus myös opinto-ajan vaihteluihin. Mutta
luokattoman lukion toimivuuden edellytys on se, että opintojen ohjaus on
kunnossa. Nyt ohjaus on järjestetty sangen vaihtelevasti, eikä kaikkialla
ollenkaan riittävästi.
Opinto-ohjauksen määrää ja tarvetta on selvitetty useaan otteeseen.
Selvityksissä aivan erityisesti korostuu tarve saada ohjausta
jatko-opintopolkujen löytämiseen. Lisäksi entistä enemmän kaivataan
henkilökohtaista ohjausta. Iso haaste on lyhentää lukion jälkeisiin opintoihin
siirtymisvaihetta ja vähentää välivuosia.
Opinto-ohjauksen tärkein tehtävä, lukio-opiskelun etenemisen ohella, onkin
jatko-opintoihin valmentautuminen. Opiskelijat tarvitsevat riittävästi tietoa
tulevista vaihtoehdoista ja mahdollisuuksista. Tämä tieto antaa valmiuksia
jatko-opintoja koskevalle päätöksenteolle ja myös jäntevöittää omia
lukio-opintoja. Riittämätön opinto-ohjaus lisää opiskelijan riskiä
epätarkoituksen-mukaisiin valintoihin ja jatko-opintoihin hakeutumisen
viivästymiseen.
Sanomattakin on selvää, että nyt on toimien aika. Toimiin on myös jo ryhdytty.
Opinto-ohjaajien koulutusta lisätty ja erilliskoulutusta järjestetty. Tarvetta
koulutuksen lisäämiseen on edelleen. Myös opinto-ohjaajien täydennyskoulutusta
tullaan lisäämään.
Haluan myös kannustaa kuntia perustamaan päätoimisia opinto-ohjaajien virkoja.
Ensi sunnuntaina valittava kuntapäättäjät ovat tässä aivan avainasemassa.
Päätoiminen opinto-ohjaaja voi aidosti kehittää osaamistaan ja paneutua
tehtävään. Päätoimisuus mahdollistaa työelämäkontaktien solmimisen ja
oppilaitosyhteistyön kehittämisen korkeakoulujen kanssa.
Hyvät kuulijat,
Suomalainen lukiokoulutus on käynyt läpi isoja muutoksia viimeisten
vuosikymmenten aikana. On siirrytty luokattomaan lukioon ja uudistettu
ylioppilaskirjoituksia. Näiden muutosten arvioinnin ja toimivuuden
selvittämisen aika on nyt. Olen asettanut työryhmän pohtimaan lukiokoulutuksen
kehittämistä ja valmistelemaan esityksiä tulevaa kehittämistä varten. Työryhmän
tehtävän anto on laaja, mutta pidän tärkeänä, että nyt pohditaan tarkoin
lukiokoulutuksen tulevaisuutta. Haluamme vahvistaa edelleen lukion asemaa yleissivistävänä ja jatko-opintoihin valmistavana oppilaitoksena.
Työryhmä pohtii muun muassa, millaista yleissivistystä lukiokoulutuksen tulee
antaa, miten lukiokoulutuksen tarjonta ja saavutettavuus turvataan jatkossa,
mitkä ovat kansainvälistymisen vaikutukset ja millaisia valmiuksia
kansainvälistymiselle lukiokoulutuksen tulisi luoda, mitä lukio-opiskelijaksi
hakeutuvilta edellytetään ja mikä on lukiokoulutuksen mitoitus, miten rahoitusta
tulisi kehittää ja opiskelijalle aiheutuvia kustannuksia pienentää ja miten
ylioppilastutkintoa tulisi kehittää. Mukana työryhmässä on laajasti eri
sidosryhmien edustajia ja luonnollisesti myös Suomen Lukiolaisten Liitto.
Opiskelijoiden etujärjestönä Suomen Lukiolaisten Liitto pääsee vaikuttamaan
työryhmän tuleviin esityksiin.
Hyvät naiset ja herrat, arvoisat abiturientit,
Saan usein vastata kysymyksiin suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden pitkistä
opintoajoista. Opintoaikojen lyhentämiseksi on tehty useita toimia, uusittu
tutkintorakennetta ja tehostettu lukuvuoden käyttöä. Isompi ongelma kuin pitkät
opintoajat, onkin useiden välivuosien määrä. Yliopistolakia uudistetaan
parhaillaan ja sen yhteydessä olen käynnistänyt keskustelun siitä, miten voimme
nopeuttaa uusien ylioppilaiden pääsy opiskelemaan.
Totuus nimittäin on, että uudet yliopisto-opiskelijat ovat yhä vanhempia. Viime
vuosina lähes 30 prosenttia koko maan uusista opiskelijoista on ollut yli
25-vuotiaita. Uusien ylioppilaiden suosimista lisäpisteillä ei enää sallita,
mutta muita keinoja varmasti on. Esimerkiksi uudistettua reaalikoetta ei ole
hyödynnetty valinnoissa tarpeeksi. Tähän on saatava muutos.
Pääsykoejärjestelmämme on myös turhan raskas ja etenkään uusille ylioppilaille
valmistautumisaika ei riitä. Asiaan on suhtauduttava äärimmäisen vakavasti.
Pääsykokeita on suunnattava nykyistä soveltavammaksi ja vähemmän ulkolukua
vaativiksi.
Hyvät opiskelijat,
Koulutus kannattaa aina ja kaikissa tilanteissa. Perehtykää ja arvioikaa tulevia
koulutusvaihtoehtoja, nyt teillä on siihen mahdollisuuksia. Opiskelu on
investointi omaan tulevaisuuteenne.
Näillä sanoilla haluan avata Studia 2008-messut ja tuoda myös koko
valtioneuvoston tervehdyksen teille. Toivotan kaikille antoisia messuja! Sekä
ennen kaikkea menestystä opintoihin!
|