Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian valmistelun käynnistysseminaari
27.2.2008, Vanha Ylioppilastalo, Helsinki
Opetusministeri, puoluevaltuuston puheenjohtaja Sari Sarkomaa
Korkeakoulujen uudistaminen ja kansainvälisyys
Hallitusohjelmakirjaus: "Korkeakoulutuksen kansainvälistymiselle luodaan
kansallinen strategia, jolla opiskelijoiden, opettajien ja tutkijoiden
kansainvälistä liikkuvuutta lisätään."
(muutosvarauksin)
Hyvät naiset ja herrat,
On hienoa, että olemme saaneet näin korkeatasoisen joukon mukaan tähän
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian valmistelun käynnistysseminaariin.
Hallitusohjelman mukaisesti korkeakoulujen kansainvälistymisstrategia siis
laaditaan, mutta ehdoton edellytys strategian syntymiselle on, että kaikki
osapuolet - korkeakoulut, opiskelijat, opettajat ja tutkijat sekä ylläpitäjät -
ovat tiivisti mukana työssä.
Kansainvälistyminen on ollut Suomen korkeakoulu- ja tiedepolitiikan keskeisiä
tavoitteita jo parin vuosikymmenen ajan. Tuloksiakin on saavutettu.
Indikaattorit ja arvioinnit osoittavat selvästi, että Suomen tieteen taso on
noussut ja kansainvälinen yhteistyö lisääntynyt. Suomalaisten tutkijoiden
yhteisjulkaisut muiden EU-maiden tutkijoiden kanssa ovat lähes
kaksinkertaistuneet 1990-luvun puolivälin jälkeen. Korkeakoulut ovat lisänneet
vieraskielistä tutkintoon johtavaa koulutusta. Erasmus-koulutusohjelma on ollut
menestys. Suomesta ulkomaille lähtevien opiskelijoiden määrä on kymmenen
viimeksi kuluneen vuoden aikana kasvanut yli nelinkertaiseksi. Korkeakoulumme
ovat toteuttaneet Bolognan prosessiin kuuluvat uudistukset, joilla tähdätään
eurooppalaiseen korkeakoulualueeseen. Valitettavasti nämä kiistattomat
menestykset ovat kuitenkin vain osa kansainvälistymisen kokonaiskuvasta.
Totuus on, että korkeakoulujen toimintaympäristö muuttuu nopeasti.
Kansainvälinen yhteistyö ja vuorovaikutus lisääntyvät, saavat uusia muotoja,
tiivistyvät ja syvenevät. Tietoa ja uusia ideoita tuotetaan yhä enemmän
globaaleissa verkostoissa. Valtiot ja alueet kilpailevat tutkimus- ja
koulutusjärjestelmillään osaajien ja yritysten sijoittumisesta. Väestön
ikääntyessä tarve houkutella osaajia ulkomailta kasvaa, ja kilpailu
lahjakkuuksista kovenee. Korkeakoulut ovat kanavia globaaleihin verkostoihin.
Laatu houkuttelee laatua. Korkealuokkainen opetus ja tutkimus vetävät puoleensa
osaavia ihmisiä, tietoa, yrityksiä, sijoittajia ja juurruttavat näitä
alueelleen. Korkeakouluilla on suuri merkitys avoimen ilmapiirin ja
monikulttuurisen yhteisön luojana. Uusin innovaatiotutkimus korostaa
korkeakoulujen merkitystä pitkän aikavälin ”kehitysalustoina” sekä monipuolisen
yhteiskunnallisen keskustelun käynnistäjänä ja ylläpitäjänä.
Hyvä seminaariyleisö,
Korkeakoulumaailmassa ja elinkeinoelämässä valitsee yksimielisyys siitä, että
Suomen korkeakoulu- ja tutkimusjärjestelmän keskeisiä heikkouksia on
vertailevasti ottaen vähäinen kansainvälisyys. Korkeakoulujemme henkilökunnassa
on liian vähän henkilöitä, joilla kansainvälinen koulutus- tai tukimustausta.
Ulkomailla työskentelevät suomalaiset tutkijat ovat merkittävä voimavara ja
yhdysside, jonka mahdollisuuksia emme vielä osaa käyttää hyväksi.
Suomi on tutkijoiden, opettajien ja opiskelijoiden liikkuvuudessa jäljessä
suuria tiedemaita, mutta myös pieniä kehittyneitä maita. Lukuvuonna 2004–2005
Suomen korkeakoulujen tutkinto-opiskelijoista vain 3,6 prosenttia oli
kansainvälisiä opiskelijoita. Uudessa Seelannissa ja Australiassa
kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden osuus samana lukuvuonna oli 17
prosenttia, Sveitsissä 13 prosenttia ja yli kymmenen prosenttia myös
Itävallassa, Ranskassa ja Saksassa. Pienistä Euroopan maista erityisesti
Sveitsissä, Belgiassa ja Itävallassa on paljon ulkomaisia opiskelijoita
tohtorikoulutuksessa. Suomalaiset korkeakoulut eivät ole onnistuneet yhtä hyvin
rekrytoimaan uransa alkupuolella olevia ulkomaisia tutkijoita. Toisaalta myös
suomalaisten opiskelijoiden ja tutkijoiden halu lähteä ulkomaille on laantunut.
Väestömme ikärakenteen nopea muutos antaa aihetta lisähuoleen. Tuoreen
tutkimuksen mukaan Suomen maahanmuuttajien koulutustaso oli matalampi ja
työttömyysaste korkeampi kuin OECD-maissa keskimäärin. Vain muutamissa
OECD-maissa ulkomailla syntyneillä on matalampi koulutustaso kuin
kantaväestöllä. Suomesta pois muuttavien koulutustaso on keskimäärin korkeampi
kuin tänne saapuvien. Korkeasti koulutettua väestöä ajatellen Suomi on
muuttotappiomaa.
Kansainvälistymisen uusia ilmiöitä ovat ulkomaisten osaajien ammattimainen
rekrytointi ja koulutuskauppa. Kansainvälinen opiskelijaliikkuvuus
nelinkertaistui kolmessa vuosikymmenessä. Vuonna 2005 kotimaansa ulkopuolella
opiskelevia oli jo 2.7 miljoonaa. On arvioitu, että vuonna 2020 liikkuvia
opiskelijoita on 6 miljoonaa. Perinteisen opiskelija- ja tutkijaliikkuvuuden
rinnalle on syntynyt uusia muotoja: yliopistojen sivukampukset, franchising,
ulkomainen tilauskoulutus, kahdenväliset koulutussopimukset, twinning,
yhteistutkinnot, virtuaaliopetus, yritysyliopistot jne.
Käytettävissä ei ole tarkkoja laskelmia siitä, kuinka suuria ovat ne
vastaanottavien maiden tulot, jotka kertyvät ulkomaisten opiskelijoiden
kulutusmenoista ja lukukausimaksuista. Tiedetään kuitenkin, että eräille maille
koulutuspalveluiden kaupasta on tullut yksi tärkeimmistä vientituotteista.
OECD:n karkea arvio on, että vuonna 2004 opiskelijoiden liikkuvuudesta kertyi
yhteensä 40 miljardin dollarin vientitulot. Suomi haluaa päästä osalliseksi
kasvavista korkeakoulutuksen markkinoista. Karujen tilastojen valossa
vetovoimamme ei kuitenkaan vastaa Pisa-voittajan ja kilpailukykyvertailujen
kärkimaahan kohdistuvia odotuksia. Ilman lisäponnistuksia suomalainen koulutus-
ja tutkimusjärjestelmä ei ole vientituloja tuottava tavaramerkki.
Hyvät kuulijat,
Sinivihreän hallituksen ohjelmassa todetaan, että ”korkeakoulutuksen
kansainvälistymiselle luodaan kansallinen strategia, jolla opiskelijoiden,
opettajien ja tutkijoiden kansainvälistä liikkuvuutta lisätään”. Liikkuvuuden
lisäämisen lisäksi strategiassa otetaan huomioon kansainvälistymisen muut
tavoitteet. Kansainvälinen yhteistyö ei ole erillistoiminto. Strategialla
tähdätään koko korkeakoulutus- tutkimus- ja innovaatiojärjestelmän
uudistamiseen. Kansainvälistyminen on siinä sekä keino että tavoite.
Meneillään oleva korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen on syntynyt
vastauksena globalisaatioon ja kansainvälistymisen vaatimuksiin. Erikoistumalla
vahvuusalueilleen korkeakoulut parantavat asemiaan uskottavana kansainvälisenä
yhteistyökumppanina tutkimuksessa ja koulutuksessa. Pieniä yksikköjä
yhdistämällä on tarkoitus varmistaa, että kaikki yksiköt ovat riittävän
monipuolisia ja kykenevät korkealaatuiseen toimintaan. Toimeenpantavilla
uudistuksilla tähdätään kansainväliseen huippuun tutkimus- ja kehitystoiminnan
aloilla, jotka ovat kansantalouden, yhteiskunnan muun kehityksen ja kansalaisten
hyvinvoinnin kannalta kaikkein tärkeimpiä. Strategiset huippuosaamisen
keskittymät, lisäpanostus tutkimusinfrastruktuureihin ja tutkijanuran
kehittäminen ovat Suomen tieteen ja koulutuksen kansainvälistä vetovoimaa
parantavia tekijöitä.
Yliopistojen oikeudellisen ja hallinnollisen aseman uudistus lisää yliopistojen
taloudellista autonomiaa. Kun uusi yliopistolaki tulee voimaan, suomalaiset
yliopistot voivat toimia samankaltaisin säännöin maailman johtavien yliopistojen
kanssa. Tutkintoon johtava tilauskoulutus ja EU/ETA-alueen ulkopuolelta
tuleville opiskelijoille kokeiltavat maksulliset maisteriohjelmat ovat tärkeä
osa kansainvälistämistä. Yhdessä nämä lainsäädäntömuutokset parantavat
suomalasten korkeakoulujen asemaa kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla ja
helpottavat niiden verkottumista ja strategisten kumppanuuksien muodostamista
eri maiden korkeakoulujen kanssa.
Hyvät naiset ja herrat,
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa on joitakin
kansainvälistymisstrategian laadintaa ohjaavia peruslinjauksia. Nostan niistä
esiin kielikoulutuksen, koska se on aidon kansainvälistymisen perusedellytyksiä.
Tavoitteena on huolehtia siitä, että suomalaisilla korkeakouluopiskelijoilla ja
korkeakoulujen henkilöstöllä on kansainvälisen yhteistyön, työelämän ja
opiskelun edellyttämä kielitaito. Ulkomaisten opiskelijoiden rekrytoinnin
kannalta on aivan oleellista, että opetushenkilöstön kielitaito on riittävä
jatkuvaan vieraskieliseen opetukseen. Toisaalta Suomeen tuleville
ulkomaalaisille opiskelijoille pitää pystyä tarjoamaan myös suomen ja ruotsin
kielen opintoja ja Suomen kulttuurin tuntemusta, jotta työllistyminen
suomalaisille työmarkkinoille on mahdollista.
Strategian laadinnan haastavia tehtäviä on pohtia kattavasti niitä palveluita,
joita tarvitaan ulkomaisten opiskelijoiden ja tutkijoiden rekrytoinnissa,
työllistymisessä ja kotoutumisessa. Monissa tutkimuksissa on osoitettu, että
tutkijoiden liikkuvuuden keskeisiä esteitä ovat perhe-elämän järjestelyihin
liittyvät kysymykset. Asumiseen, terveydenhuoltoon, kulttuuriin ja
työllistymiseen liittyvien palveluiden järjestäminen voi onnistua vain
korkeakoulujen, työvoima- ja maahanmuuttoviranomaisten, elinkeinoelämän ja
alueellisten toimijoiden yhteistyönä.
Suomen korkeakoulujen imagon ja identiteetin tuotteistaminen vaatii
ammattimaista ja suunnitelmallista markkinointia. Suomi ei enää ehdi mukaan
laajentuvien koulutusmarkkinoiden ensimmäiseen aaltoon. Tarvitaan realistinen
analyysi siitä, mitkä ovat vahvuutemme, millaisille koulutuspalveluille on
kysyntää lähivuosina, mitkä ovat päämarkkina-alueet ja millaiset tuotteet
luontevimmin sopivat suomalaisille korkeakouluille. Vaikka kilpailu on hyvästä,
Suomen korkeakoulut ovat maailmalla niin pieniä toimijoita, että niiden on
kyettävä löytämään vahvuutensa ja kansainväliset profiilinsa yhteistyössä.
Opetusministeriö on aiempina vuosina laatinut toimintaohjelmia ja strategioita,
joilla on pyritty vahvistamaan eri maantieteellisiin alueisiin liittyvää
osaamista ja yhteistyötä. Aasia-ohjelma ja Venäjä-ohjelma ovat näistä
tärkeimpiä. Kansainvälistymisstrategiassa laadinnassa koulutus- ja
tutkimusyhteistyön alueellisia suuntia ja painopisteitä on tarkoitus pohtia
kokonaisvaltaisemmin. Kiinan ja Venäjän lisäksi on aiheellista tarkastella
yhteistyötä muiden nousevien talous- ja tiedemaiden kanssa, unohtamatta
Yhdysvaltoja ja Euroopan johtavia tiedemaita. Samassa yhteydessä pitää miettiä,
miten saisimme parhaan hyödyn EU:sta ja kansainvälisistä organisaatioista. Tämä
tehdään globaalia vastuuta unohtamatta. Globaaliin vastuuseen kuuluu, että
korkeakoulut perustehtäviensä puitteissa osallistuvat koko maailmaa koskettavien
ongelmien – kuten ilmaston muutos, kulkutaudit, köyhyys, sodat, terrorismi –
analyysiin ja tieteellisesti perusteltujen ratkaisuvaihtoehtojen esittämiseen.
Kansainvälistyminen ei ole vain huippujen tukemista, ulkomaisten osaajien
rekrytointia, markkinointiponnisteluja ja rajat ylittävää toimintaa.
Strategiassa tulee kiinnittää huomiota myös niin sanottuun
kotikansainvälistymiseen. Edelleen pätee se perustotuus, että
kansainvälistyminen on keino parantaa laatua. Kansainvälistymisellä haluamme
luoda innostavan ja palkitsevan koulutus- ja tutkimusympäristön kaikille
korkeakouluyhteisön jäsenille.
Haluan lopuksi korostaa, että opetusministeriö laatii korkeakoulujen
kansainvälistymisstrategian yhdessä korkeakoulujen, opiskelijoiden,
elinkeinoelämän, rahoittajaorganisaatioiden, sektoriviranomaisten ja muiden
osallisten kanssa. Halusimme valmistella strategian hallinnolle tyypillisestä
työryhmämenettelystä poikkeavalla tavalla. Käytämme menetelminä työpajoja ja
avointa konsultaatiota. Tavoitteenamme on avoimuus ja mahdollisimman laaja
osallistuminen. Tämän seminaarin tarkoitus on käynnistää keskustelu strategian
tavoitteista. Johtaja Anita Lehikoinen kertoo tarkemmin strategian laadinnasta,
aikatauluista sekä siitä, miten te voitte mielipiteillänne osallistua strategian
valmisteluun.
Toivon, että antoisa keskustelu alkaa jo tänään!
|