Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
21.5.2008, Eduskunta
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Välikysymysvastaus
(Puhuttaessa muutokset mahdollisia.)
Arvoisa puhemies,
Välikysymys tarttuu hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden kannalta keskeiseen
teemaan, yliopistojemme toimintaedellytysten turvaamiseen. Yliopistot ovat
Suomen sydän, joka sykkii sivistystä, korkeinta osaamista, elinvoimaa sekä
hyvinvointia koko maahan. Yliopistoillemme on annettava mahdollisuus olla
parhaimmillaan.
Siksi sinivihreä hallitus toteuttaa pitkään odotetun yliopistouudistuksen.
Uudistuksen keskeinen tavoite on kristallin kirkas: haluamme, että jokainen
suomalainen yliopisto on entistä parempi paikka opiskella, opettaa ja tutkia.
Hyvässä yliopistossa opettajalla on enemmän aikaa jokaiselle opiskelijalle.
Opiskelijalla on mahdollisuus täysipäiväiseen opiskeluun. Hyvässä yliopistossa
tutkijan aika ei kulu loputtomien apurahahakemusten kirjoittamiseen, vaan
henkilöstöpolitiikka on pitkäjänteistä. Hyvässä yliopistossa professorilla on
aikaa ydintehtäviin: tieteen tekoon ja opettamiseen.
Yliopistojamme ei uudisteta kansainvälisesti katsoen hetkeäkään liian aikaisin.
Useimmissa muissa moderneissa maissa yliopistouudistukset ovat jo pitkällä. Me
haluamme luoda hyvistä yliopistoistamme maailman parhaita.
Kaikkien yliopistojemme on houkuteltava suomalaisia opettajia, tutkijoita ja
opiskelijoita. Haluamme, että suomalaiset nuoret löytävät korkeatasoista
opetusta Jyväskylästä, Joensuusta, Vaasasta, Helsingistä tai joltain muulta
suomalaiselta yliopistopaikkakunnalta, eikä heidän tarvitse lähteä etsimään sitä
maailmalta.
Haluamme, että kaikki yliopistomme ovat houkuttelevia myös kansainvälisesti.
Tarvitsemme osaajia muista maista rikastuttamaan yliopistojamme.
Arvoisa puhemies,
Yltäminen kansainvälisen tutkimuksen ja opetuksen kärkeen on yksi uudistuksen
tavoite. Haluamme antaa suomalaisille tutkijoille mahdollisuudet Nobel-palkinnon
saamiseen. Mutta yliopistolla on vieläkin syvempi olemassaolon tarkoitus kuin
vain houkutella ja olla entistä parempi: sivistysyliopisto vaalii kansakunnan
henkistä ja kulttuurista elämää. Yliopistolakiin on kirjattu yliopistojen
humboldtilaisen ihanteen mukainen tehtävä edistää sivistystä ja kasvattaa
tutkimuksen avulla opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Tämä
tehtävä pysyy ja vahvistuu uuden yliopistolain myötä.
Hyvässä yliopistossa luovuus kukoistaa. Tutkimuksen vapaus on kaiken lähtökohta
ja opetus on innostavaa. Yliopistoja ei lailla voi määrätä parhaimmilleen, mutta
valtiovalta voi ja on siihen oikeastaan velvoitettukin antamaan hyvät
edellytykset.
Uudistuksessa yliopistot vapautetaan valtion tiliviraston ahtaasta asemasta.
Yliopistoille se merkitsee suurempaa vapautta päättää omasta toiminnastaan,
henkilöstöpolitiikastaan, taloudestaan ja profiilistaan. Yliopistoille annetaan
mahdollisuus toimia vapaasti omaa sisäistä ääntään kuunnellen. Tästä syystä
henkilöstö ja opiskelijat osallistuvat jatkossakin yliopiston päätöksentekoon.
Yliopisto ei ole lupa- tai hallintovirasto, eikä sitä sellaisena pidä kohdella.
Helsingin yliopiston rehtori Ilkka Niiniluoto kiteytti yliopistonsa vuosipäivän
puheessa tavoitteen erinomaisesti: "368-vuotiaalle Helsingin yliopistolle uusi
asema merkitsee tuloa täysi-ikäiseksi - irti kuninkaan, kirkon, keisarin ja
valtion holhouksesta."
Arvoisa puhemies,
Mikä uudistuksessa sitten pelottaa?
On ymmärrettävää, että mikä tahansa uudistus herättää aina huolia ja kysymyksiä.
Muutos on aina haastavaa. Näistä huolista on keskusteltava, niihin on
vastattava. Uudistaminen ei saa olla itsetarkoitus. Yliopistoyhteisön kokemuksia
ja näkemyksiä on kuunneltava tarkalla korvalla. Nämä ovat olleet uudistuksen
kantavat periaatteet.
Mutta ei pidä myöskään lietsoa perusteettomia uhkakuvia eikä käsitystä, että
yliopisto olisi kriisissä. Suomalainen yliopisto on tasokas ja voi hyvin, mutta
yliopistot kamppailevat monien kovien haasteiden kanssa.
Tavoite on vahvistaa kaikkien yliopistojemme voimavaroja sekä antaa niille
modernit toimintamahdollisuudet. Suomalaisten pitää voida luottaa, että vielä
lapsillamme ja lapsenlapsillamme on laadukas ja innostava yliopisto.
On pelätty, että tämä uudistus sysää yliopiston raastavaan kilpailuun, jossa
sivistysarvot poljetaan lokaan. Välikysymyksen tekijät epäilevät periaatteen
alueellisesti kattavasta ja tasa-arvoisesta sivistysyliopistosta olevan
murtumassa. Asia on juuri päinvastoin. Uudistus tehdään, jotta nuo opposition
esittämät uhat eivät toteudu, jotta jokainen suomalainen yliopisto voi maailman
muuttuessa, nuorisoikäluokkien pienentyessä ja haasteiden kasvaessa olla
parhaimmillaan.
Suurin yksittäinen huoli liittyy yliopistojen perusrahoituksen riittävyyteen.
Huoli on yhteinen ja nimenomaan yksi syy yliopistouudistukseen. Yliopistot ovat
jo vuosia kärvistelleet niukan perusrahoituksen kanssa.
Lähtökohta on yliopistojen perusrahoituksen vahvistaminen ja rahoituksen
pitkäjänteinen kehittäminen. Uudistuksen suuntaviivoista keskeisin on se, että
uudessa "yliopistolaissa turvataan yliopistojen toiminnan rahoitus vähintään
kustannustason muutos huomioon ottaen." Tämä on jäänyt useassa julkisessa
puheenvuorossa huomaamatta.
Mutta selvää on, että yliopistojen perusrahoitus on jäänyt useiden vuosien ajan
jälkeen. Jälkeenjääneisyyden korjaamisessa on otettava nopeutettu tahti.
Yliopistoilla on oltava voimavaroja uudistua.
Hallitus on vahvasti sitoutunut kaikkien yliopistojen vakavaraisuuden,
maksukyvyn ja luottokelpoisuuden turvaamiseen. Tämä on tarpeen, kun yliopistot
uudistuksen myötä saavat omat budjetit, eivätkä enää ole valtion tilivirastoja.
Vakavaraisuuden turvaamisen yksityiskohtia valmistellaan parhaillaan yhdessä
yliopistojen kanssa. Erityisenä tarkastelun kohteena ovat yliopistojen
kiinteistöt. Yliopistojen vuokramenot ja paineet niiden kohtuullistamiseen ovat
tuttuja meille kaikille. Yhteinen tavoite on löytää ratkaisu, jossa
kiinteistökustannukset saadaan kohtuullisiksi.
Väite siitä, että uudistuksessa oltaisiin luopumassa tutkimuksen
riippumattomuudesta on räikeä. Väitätte, että hallitus on luopumassa
periaatteesta, jonka mukaan yliopistotoiminta rahoitetaan pääosin valtion
varoista. Kun esittää tällaisia väitteitä, olisi vähintään kohtuullista, että
niiden tueksi olisi edes vähän villoja, edes jotain perusteluja, mutta niitä ei
ole.
Eikä voi ollakaan, koska väitteet eivät pidä paikkaansa. Tämä on syytä todeta
selkeästi: yliopistoja ei yksityistetä.
Kaikki yliopistot hoitavat uudessa asemassakin julkista tehtävää. Valtion
päävastuu yliopistojen tasapuolisesta perusrahoituksesta sekä suomalaisten
maksuton koulutus ovat yliopistouudistuksen kiveen hakattuja lähtökohtia.
Valtaosa yliopistoista, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, valinnee
julkisoikeudellisen muodon. Tällöin valtio vastaa kokonaisuudessaan yliopiston
vakavaraisuudesta.
Välikysymyksessä todetaan, ettei yksityistä rahoitusta saada kaikkiin
yliopistoihin. Totean teille, ettei tämä ole tarkoituskaan. Koska valtiovalta
turvaa uudistuneiden yliopistojen perusrahoituksen ja vakavaraisuuden.
Jos yliopisto itse haluaa valita säätiömallina toimimisen ja kerää
edellytykseksi sovitun summan rahaa säätiön pääomaan, osallistuu valtio pääoman
kerryttämiseen. Siis vain säätiömuodon valitsevan yliopiston tarvitsee kerätä
yksityistä rahaa.
Todellinen autonomia edellyttää, että toiminnan rahoitus on riittävä suhteessa
tavoitteisiin. Selvää siis on, että valtio vastaa pääosin yliopistojen
rahoituksesta tulevaisuudessakin. Samaan aikaan meidän on kuitenkin löydettävä
uusia keinoja tukea yliopistoja.
Jo vuosia useat yliopistot ovat keränneet jopa kymmeniä miljoonia euroja
yksityistä rahaa. Tämä on ollut tervetullut lisä yliopistoille. On pelkästään
myönteistä, että veroeurojen lisäksi myös ympäröivä yhteiskunta ja yksityiset
henkilöt vahvistavat yliopistojamme. Oppositiolle tuntuu kelpaavan vain se raha,
joka on kerätty kansalaisten kukkarosta. Paheksumisen sijaan täydentävän
rahoituksen keräämiseen on kannustettava.
Tosiasia kuitenkin on, että eri tieteenalojen mahdollisuudet saada esimerkiksi
lahjoitusprofessuureja tai lahjoituksia vaihtelevat. Jotta kaikki tieteet voivat
olla parhaimmillaan, hallitus on ryhtynyt luomaan uusia tapoja, joilla
perusrahoituksen rinnalla voidaan vahvistaa monialaista sivistysyliopistoa. Uusi
keino on valtion finanssisijoitusten tekeminen. Näin voidaan siirtää esimerkiksi
valtion osakkeita yliopistojen taseeseen. Tämä omaisuus taas tuottaa
yliopistolle uutta rahaa, jota voidaan käyttää opetuksen ja tutkimuksen
vahvistamiseen yliopiston itsensä päättämällä tavalla.
Hallitus siis vahvistaa kaikkien yliopistojen taloutta. Perusrahoitusta
nostetaan ja sitä on jo tunnetulla tavalla nostettu. Kaikkia yliopistoja
pääomitetaan, sen yksityiskohtia samoin kuin kiinteistöomaisuuden käyttöä
valmistellaan yhdessä yliopistojen kanssa. Lisäksi on päätetty
finanssisijoitusten teosta, mikä mahdollisuus siis koskee kaikkia yliopistoja,
myös julkisoikeudellisen muodon valitsevia. Tavoitteena on kaikkien yliopistojen
tasa-arvoinen kehittäminen
Arvoisa puhemies!
Yliopistolain uudistusta on alusta alkaen valmisteltu avoimesti ja yhteistyössä
koko yliopistoyhteisön ja eri sidosryhmien kanssa. Valmistelevissa työryhmissä
on rehtorien neuvoston, henkilöstöjärjestöjen ja opiskelijoiden edustus.
Yhteistyössä tehdyt uudistuksen suuntaviivat olivat laajalla
lausuntokierroksella jo viime syksynä ja ne saivat myönteisen vastaanoton.
Uudistus pohjautuu laajoihin selvityksiin, jotka valmistuivat jo edellisen
hallituksen aikana
Selvyyden vuoksi on hyvä todeta, että uudistustyö on vasta alkumetreillä. Ennen
kuin hallituksen esitys on valmis annettavaksi eduskunnalle ensi keväänä on
uudistuksesta, sen periaatteista ja yksityiskohdista käytävä runsasta
keskustelua.
Oppositio on epäillyt, että uudistus ei ole hallinnassa, kun keskustelu siitä
käy vilkkaana. Kyllä on. Hallituksen tavoite on ollut nostaa yliopistot
yhteiskunnallisen keskustelun ytimeen ja pitää uudistusprosessi avoimena.
Mutta keskustelua ei tietenkään voi, eikä pidäkään voida hallita. Se ei kuulu
demokratiaan. Avoimen valmisteluprosessin ja laajan kansalaiskeskustelun kautta
saamme mahdollisimman monen osapuolen näkemyksen ja ajatukset kuuluviin.
Käynnissä oleva jatkuva yhteiskunnallinen keskustelu on uudistuksen onnistumisen
edellytys.
Arvoisa puhemies,
Ihan lopuksi: yliopistolain uudistusta on odotettu pitkään. Sen keskeiset
linjaukset ovat yliopistojen rehtorien neuvoston tämän vuosituhannen alussa
esittämien vaatimusten mukaiset. Uudistuksella on yliopistomaailman tuki. On
selvä, että valmisteluvaiheessa uudistuksen ratkaisuvaihtoehdoista on monia
näkemyksiä. Useat esitetyistä huolista ovat juuri niitä, joihin nykyinen laki ja
rahoitusmalli ovat johtaneet. Nyt on tartuttu toimeen. Ongelmia ratkotaan.
Yhteistyössä keskustellen ja kuunnellen onnistumme.
Uudistuksen myötä kaikille yliopistoillemme ja jokaiselle tieteen alalle
annetaan mahdollisuus olla maailman parhaita.
Unelmamme on, että vuosien kuluessa suomalaiset yliopistot sijoittuvat maailman
parhaiden joukkoon yhtä luontevasti kuin Pisa-palkitut peruskoulumme tänään.
Tätä unelmaa toteutetaan nyt.
|