Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
5.4.2008, Helsinki
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Opetusministerin tervehdys
(puhuttaessa muutokset mahdollisia)
Arvoisat Suomen Apteekkariliiton edustajat,
Minulla on ilo opetusministerinä tuoda valtiovallan tervehdys Apteekkaripäivien
koulutusseminaariin. Korkeatasoinen koulutus ja apteekki käyvät käsikädessä.
Suomalainen ammattiapteekki on monin tavoin eurooppalainen edelläkävijä.
Apteekit ovat kiinteä ja tunnustettu osa terveydenhuoltoamme ja lääkehoidon
toteuttajana merkittävä osa potilaan hoitoketjua. Erityisesti itsehoitolääkkeitä
hankittaessa ja lääkehaittoja ehkäistäessä apteekkimme ovat myös tärkeä
terveystiedon välittäjä. Apteekkien rooli on terveyden edistämisessä suuri
mahdollisuus. Hyvin koulutetun henkilökunnan merkitystä ei voikaan
apteekkitoiminnan yhteydessä liikaa korostaa.
Apteekkipalvelut ylläpitävät ja edistävät suomalaisten terveyttä
kustannustehokkaasti. Lääkehoito on keskeisiä hoitokeinoja nykylääketieteessä ja
lääkehoidon merkitys kasvaa ihmisten terveyden ja toimintakyvyn kannalta
jatkuvasti. Näin apteekin rooli kasvaa entisestään. Samalla koulutuksen ja
osaamisen merkitys korostuu entisestään.
Apteekit ovat kärjessä, kun kuluttajilta kysytään arvosanoja tyytyväisyydestä
palveluihin. Apteekki on tärkeä lähipalvelu ja peruspalvelu, joka kuluu
jokaiselle. Turvallisen ja asiantuntevan apteekkipalvelun turvaaminen on tärkeä
osa terveydenhuoltomme kehittämistä.
Monia perusasioita pidetään helposti itsestään selvyytenä, kuten turvallinen
lääkehoito ja lääkkeiden saatavuus. Tosiasia kuitenkin on, että alan
kehittämisessä on lukuisia haasteita. Näihin haasteisiin Sinivihreä hallitus on
tarttunut tosissaan. Viimeksi tällä viikolla kuulimme Apteekkityöryhmän
esitysten jatkovalmistelun käynnistymisestä Lääkelaitoksesta.
Hyvät kuulijat,
Parhaillaan valmistellaan yliopistojen rakenteellista kehittämistä ja
hallinnollisen aseman uudistamista. Yliopistojen taloudellista ja hallinnollista
autonomiaa kasvatetaan. Uudistuksella haluamme antaa suomalaisille yliopistoille
modernit toimintaedellytykset. Missään muualla Euroopassa yliopistoja ei
kehitetä osana valtionhallintoa, vaan yliopistojen opetuksen tutkimuksen,
innovaatiotoiminnan ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistämisen
näkökulmasta.
Haluamme varmistaa sen, että lahjakkaat suomalaiset nuoret hakeutuvat Suomessa
yliopistoon ja saavat laadukasta koulutusta, emmekä menetä heitä maailmalle.
Rakenteellisen kehittämisen tavoitteena on, että korkeakoulujen voimat kootaan
suurempiin kokonaisuuksiin. Tällöin opetuksen ja tutkimuksen osaamisperusta
kasvaa, laatu paranee ja vaikuttavuus vahvistuu.
Rakenteellinen kehittäminen tapahtuu yliopistojen omaehtoisena työnä ja
yhteistyössä oman alueen korkeakoulujen ja muiden toimijoiden kanssa. Prosessin
myötä Kuopion ja Joensuun yliopistot yhdistyvät Itä-Suomen yliopistoksi vuonna
2010. Uudella yliopistolla on suoraa vaikutusta farmasian alan opetuksen ja
tutkimuksen toimintaolosuhteisiin - entistä monitieteisemmässä ja vahvemmassa
yliopistossa.
Rakenteiden uudistaminen yhdessä yliopistojen hallinnollisen aseman uudistamisen
kanssa - joko säätiömuotoisena tai julkisoikeudellisena oikeushenkilönä - antaa
yliopistoille erinomaiset mahdollisuudet itsenäiseen päätöksentekoon ja
toimintansa viisaaseen järjestämiseen ja siten opetuksen ja tutkimuksen laatuun
panostamiseen. Sinivihreä hallitus on myös sitoutunut yliopistojen
perusrahoituksen vahvistamiseen. Yliopistouudistuksen lähtökohta on se, että
valtiovalta vastaa jatkossakin perusrahoituksesta.
Hyvät kuulijat,
Historiallinen yliopistolain uudistus koskettaa myös farmasian koulutusta ja
tutkimusta. Tutkimuksen alueella suomalainen tutkimus on monin osin maailman
huippuluokkaa. Siihen voidaan lukea osaltaan myös farmasian tutkimus. Vaikka
kansainvälisillä foorumeilla julkaistujen tutkimusten määrässä emme
määrällisesti pääse läheskään esimerkiksi USA:n tasolla, on tutkimusjulkaisujen
laatu siinä määrin hyvää, että suomalaista farmasian alan tutkimusta siteerataan
Scopuksen SCImago -vertailulukujen perusteella selvästi useammin kuin vastaavaa
amerikkalaista tutkimusta. Suunnilleen samalla tasolla ovat myös pohjoismaiset
naapurimme.
Apteekkeja pitkään vaivannutta farmaseuttipulaa on viime vuosina purettu
mittavan muuntokoulutuksen toimin. Tässä kohden haluan kiittää yliopistojen
ennakkoluulotonta ja aktiivista työtä. Koulutus on toiminut hyvin ja pula alkaa
selvästi helpottaa. Proviisorien saatavuus on ollut koko ajan tasaisempaa.
Farmaseuttien koulutuksen laatua ja työelämän vastaavuutta on selvitetty
viimeaikoina myös tutkimuksin. Hautamäen, Hirvosen ja Airaksisen tutkimuksissa
vuodelta 2006 on tuotettu alan kehittämisen kannalta ansiokasta tietoa.
Tutkimusten mukaan koulutettavat farmaseutit rekrytoituvat valmistuttuaan sinne,
minne heidän odotetaankin. Runsaat yhdeksänkymmentä prosenttia tutkinnon
suorittaneista työllistyy pääasiassa apteekkeihin sekä sairaala-apteekkeihin,
lääketeollisuuteen ja muihin lääkealan tehtävin. Ongelmia näyttää syntyvän vasta
myöhemmässä vaiheessa, sillä mitä pitempi aika valmistumisesta on kulunut, sitä
pienempi osuus farmaseuteista on mainituissa tehtävissä. Tutkimukset antoivat
joitakin vastauksia myös siihen, miksi näin tapahtuu. Koulutuksen on toisaalta
katsottu olevan liian teoreettista, toisaalta työtehtävien liian vähän vaativia.
Työnantajapuolen ja koulutuksen on varmasti hyvä yhdessä farmaseuttien kanssa
pohtia, millä tavalla tätä ongelmaa voitaisiin korjata ja tärkeän työn
houkuttelevuutta lisätä.
Toisaalta on jo pitkään ollut esillä tarve kehittää erikoistumiskoulutusta niin
farmaseuteille kuin proviisoreillekin, jotta voidaan vastata kasvavan tiedon
myötä lisääntyviin asiakkaiden lääkeinformaation ja lääkealan erityisosaamisen
tarpeisiin. Erikoistumiskoulutusta on järjestetty farmaseuteille
teollisuusfarmasiassa ja sairaala- ja terveyskeskusfarmasiassa. Koulutus on
ollut suosittua ja sen on katsottu antavan tarpeellisia valmiuksia kehittyvän
terveydenhuollon laadun parantamiseen - apteekkihan on merkittävä osa julkista
terveydenhuoltoa, vaikka sitä ei aina muistetakaan.
Tieteellisen tiedon kehittyessä ja kyettäessä hoitamaan yhä monimuotoisempia ja
vaikeampia potilasongelmia, on todettu selvä tarve systemaattiseen ja
tieteellisesti laadukkaaseen erikoistumiskoulutukseen myös proviisoreiden
osalta. Proviisoreille on koulutusta koskevan asetuksen säännösten mukaan
mahdollisuus järjestää erikoistumiskoulutusta teollisuusfarmasiassa, sairaala-
ja terveyskeskusfarmasiassa sekä apteekkifarmasiassa. Vaikka Suomi onkin
erikoistumiskoulutuksen kehittämisessä Euroopan unionin kärkimaita, koulutusten
järjestäminen on kuitenkin ollut ongelmallista rahoitukseen liittyvistä syistä.
Opetusministeriön yliopistoille kohdentamassa rahoituksessa ei mallin mukaisena
laskentaperusteena oteta huomioon lisensiaatin tutkintoa. Näin tutkinto ei näy
rahoituslaskelmissa, vaan sen rahoitus perustuu alalle kohdentuvaan
kokonaisrahoitukseen ja siksi tahtoo jäädä peruskoulutuksen ja
tohtorikoulutuksen rahoitusvaatimusten alle. On myös katsottu, että niin
Helsingin yliopiston kuin Kuopion yliopistonkin yliopiston apteekin - joiden
pääasiallinen tehtävä on farmasian alan opetuksen ja tutkimuksen kehittäminen -
tulisi osallistua erikoistumiskoulutuksen kehittämiseen ja rahoittamiseen.
Tulevaisuudessa sairaala- ja terveyskeskusfarmasia ovat niin terveydenhuollon
sisällöllisen kuin rakenteellisenkin kehittämisen kannalta tärkeimpiä
kehittämisen kohteita. Opetusministerinä olen katsonutkin, että
erikoistumiskoulutukseen on lisäresursseja löydyttävä. Tämä ohjeistus annettu
myös tulossopimusneuvotteluja varten. Olen iloinen voidessani tänään kertoa,
että juuri käydyissä tulossopimusneuvotteluissa Helsingin yliopistolle on
myönnetty yhteensä 300 000 euroa sairaalafarmasian erikoistumiskoulutuksen
käynnistämiseen ja alan erikoistumiskoulutuksen verkoston perustamiseen.
Verkosto palvelee kaikkia alan yliopistoja.
Hyvät Seminaarin osallistujat,
Apteekkien tulevaisuuden kannalta erittäin positiivista on se, että farmasian
ala on vuodesta toiseen yksi suosituimmista yliopistoaineista. Koulutus on
laadukasta ja se antaa hyvät valmiudet apteekkityöskentelyyn. Kaikki apteekissa
työskentelevät ihmiset ovat todellisia moniottelijoita, jotka ovat paitsi
vaativassa asiantuntija-ammatissa myös korostetusti asiakaspalvelutyössä. Hyvien
viestintä- ja vuorovaikutustaitojen korostaminen koulutuksessa onkin myös
muistettava.
Apteekit ovat myös itse merkittävä koulutuksen järjestäjä. Apteekeissa
harjoittelee vuosittain lähes 500 farmasian opiskelijaa. Heistä iso osa
suorittaa harjoittelunsa yksityisissä apteekeissa. Harjoittelu opetusapteekissa
valmentaa erinomaisesti oppilaita soveltamaan yliopistossa hankittuja tietoja
käytännön työhön. Tästä opetusapteekkiharjoittelusta apteekit eivät saa
korvausta. Apteekit ovat myös merkittäviä lääketeknisten työntekijöiden
oppisopimuskouluttajia. Tästä haluan opetusministerinä osoittaa apteekkareille
erityiskiitoksen.
Farmasian ala on aina ollut aktiivinen ja ajan hengessä toimintaansa kehittänyt
ala. Uusien, kotimaata yhä laajempien haasteiden ollessa edessä alalla on hyvät
edellytykset jatkaa tällä hyväksi koetulla linjalla. Toivotan menestystä teille
kaikille työssänne!
|