Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton 20-vuotisjuhlaseminaari
25.4.2008, Helsinki
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton 20-vuotisjuhlaseminaari
(puhuttaessa muutokset mahdollisia)
Arvoisat professoriliiton ja tieteentekijöiden jäsenet, Hyvät kutsuvieraat!
Olen iloinen voidessani tuoda valtioneuvoston tervehdyksen Professoriliiton ja
Tieteentekijöiden liiton 20-vuotisjuhlaseminaariin. Nämä nyt jo kahdenkymmenen
vuoden ajan järjestetyt yhteiset kevätseminaarit ovat hyvä esimerkki
yliopistojen henkilöstöjärjestöjen uudenlaisista yhteistyömuodoista.
Vuosittaisen kevätseminaarin aihe: Yliopisto - mitä, missä ja miksi? on todella
ajankohtainen. Yliopistolain uudistuksen valmistelu on käynnissä ja tämän päivän
puheenvuoroista saamme uudistukseen varmasti lisäevästystä.
Hyvät kuulijat,
Sinivihreä hallitus käynnisti heti vaalikauden aluksi yliopistolain
uudistamisen.
Uudistuksen tavoitteena on vahvistaa yliopistojen mahdollisuutta toimia
laaja-alaisina sivistysyliopistoina. Haluamme, että kaikki tieteen alat voivat
olla parhaimmillaan.
Uudistusta on odotettu pitkään, emmekä ole liikkeellä yhtään liian aikaisin.
Monissa maissa, kuten Ranskassa ja Pohjoismaissa uudistuksia on jo toteutettu.
Me emme halua jäädä jälkijunaan. Yliopistouudistuksen taustalla on myös vuosien
valmistelu- ja selvitystyö. Pohjaa kehittämiselle antaa erityisesti professori
Jorma Rantasen ja hallintoneuvos Niilo Jääskisen avustajineen tekemä laaja ja
korkealaatuinen selvitys yliopistojen taloudellisen ja hallinnollisen aseman
uudistamisesta. Valmiuksia ripeään etenemiseen on niin valtionhallinnossa kuin
yliopistoissa
Uudistuksen tavoitteena on ennen kaikkea taata suomalaisille yliopistoille
tasavertaiset modernit toimintaedellytykset muiden maailman parhaiden
yliopistojen kanssa. Haluamme, että yliopistomme ovat niin hyviä, että ne
houkuttelevat suomalaisia opettajia, tutkijoita ja opiskelijoita jäämään tänne,
emmekä menetä heitä maailmalle. Toisaalta meidän on myös kyettävä houkuttelemaan
Suomeen kansainvälisiä osaajia.
Yliopistolain uudistusta on alusta alkaen valmisteltu yhteistyössä koko
yliopistoyhteisön kanssa. Akateemisen yhteisön sitoutuminen uudistukseen on sen
onnistumisen perusedellytys. Uudistusta valmistelevissa työryhmissä on rehtorien
neuvoston, henkilöstöjärjestöjen ja opiskelijoiden edustus. Uudistuksen
suuntaviivat olivat laajalla lausuntokierroksella viime syksyllä ja ne saivat
myönteisen vastaanoton.
Hallituksen esitys uudeksi yliopistolaiksi on tarkoitus viedä Eduskunnan
käsittelyyn alkuvuodesta 2009. Tavoitteena on, että lain mukainen toiminta
alkaisi yliopistoissa täydessä laajuudessa 1.1.2010. Yliopistolain ensimmäisiä
luonnoksia on valmisteltu opetusministeriössä ja käsitelty lakiuudistuksen
ohjausryhmässä. Lakiluonnosta on tarkoitus käsitellä vielä sidosryhmien kanssa
toukokuun aikana. Kesän aikana lakiluonnos lähetetään laajalle
lausuntokierrokselle. Lausuntoaika päättyy syyskuun lopussa, jotta saatuja
lausuntoja voidaan hyödyntää lakiehdotuksen viimeistelyssä.
Tavoitteena on kaikkien yliopistojen oikeudellisen aseman muutos itsenäisiksi
oikeushenkilöiksi, joko julkisoikeudelliseksi laitokseksi tai
yksityisoikeudelliseksi säätiöksi. Molemmat olomuodot ovat yliopistoille
mahdollisia, mutta ratkaisun itselleen sopivasta mallista yliopistot tekevät
itse. Valinta on siis aina yliopiston itsensä, mutta säätiönä toimimiseksi sen
on lisäksi täytettävä kriteerit, jotka täsmennettiin pari viikkoa sitten
hallituksen talouspoliittisessa ministeriryhmässä.
Yliopistoilla on nyt mahdollisuus arvioida asetettujen kriteerien pohjalta,
haluavatko ne hakeutua säätiömuotoon.
Uskon, että valtaosa yliopistoista, näin voisin arvioida, muutamaa poikkeusta
lukuun ottamatta, valitsevat julkisoikeudellisena yhteisönä toimimisen.
Hyvät naiset ja herrat,
Suomalaisten monialaisten sivistysyliopistojen yhdenvertaisen kohtelun ja
uudistuksen tavoitteiden toteutumisen näkökulmista pidän erittäin tärkeänä sitä
talouspoliittisen ministerivaliokunnan linjausta, jonka mukaan valtio voi tehdä
finanssisijoituksia julkisoikeudellisina laitoksina toimiviin yliopistoihin.
Taloudellisesti asian merkitys on suuri, koska finanssisijoitukset tapahtuvat
valtion talousarviotalouden ulkopuolella ja niihin voidaan käyttää esimerkiksi
valtion omaisuuden myyntituloja. Näin yliopistot saavat merkittäviä
lisäpanostuksia opetuksen ja tutkimuksen kehittämiseen. Päätös avaa mittavan
uuden mahdollisuuden monialaisten sivistysyliopistojen vahvistamiseen.
Hallitus on vahvasti sitoutunut siihen, että julkisoikeudellisia yliopistoja
pääomitetaan muutosvaiheessa niin, että niiden vakavaraisuus, maksukyky ja
luottokelpoisuus turvataan. Pääomittamisen yksityiskohtia valmistellaan yhdessä
yliopistojen kanssa. Kiinteistöjen osalta tavoitteena on löytää ratkaisu, jossa
kiinteistökustannukset pysyvät kohtuullisina.
Yliopistouudistuksen ympärillä käyty keskustelu on ollut vilkasta. Keskustelussa
ovat olleet vahvasti esillä yliopiston taloudelliset toimintaedellytykset ja
hallinto. Haluan korostaa, että uudistuksen lähtökohtana on yliopistojen
rahoituksen pitkäjänteisyyden turvaaminen. Lähtökohtaisesti yliopistot saavat
käyttörahoituksensa edelleen valtion talousarvion kautta. Tavoitteena on
vahvistaa perusrahoitusta. Pääomittamisen tuotot tuovat tähän sitten oman
arvokkaan lisänsä. Siihen on yliopistoilla ja opetusministerille suuret
odotukset.
Hallinnon osalta paljon on puhuttanut tulevan innovaatioyliopiston ja muiden
mahdollisten säätiöiden hallitukset, jotka koostuvat yliopistoyhteisön
ulkopuolisista jäsenistä. Säätiöyliopiston hallituksessa ei olisi suoria
edunsaajia, kuten henkilöstöä tai tutkinto-opiskelijoita.
Haluan teroittaa sitä, että säätiön hallituksen jäsenten on edustettava
mahdollisimman monipuolisesti säätiön toimialaan kuuluvien tieteiden ja
taiteiden sekä yhteiskuntaelämän ja elinkeinoelämän korkeimman tason
asiantuntemusta. Vahva tieteellinen kompetenssi on peruslähtökohta hallituksen
jäsenten valinnassa. Valtion nimittämillä edustajilla on säätiön hallituksessa
selkeä enemmistö. Valtio nimittää yhden jäsenistä kuultuaan ylioppilaskunnan
esityksen ja yhden kuultuaan neuvottelukuntaa, johon kuuluu myös henkilöstön
edustajia. Hallituksella on oltava koko yliopistoyhteisön arvostus.
Selvää on, että akateeminen päätöksenteko pysyy vahvasti nykyisen kolmikannan
käsissä ja sitä vahvistetaan. Perustuslain turvaama tieten, taiteen ja opetuksen
vapaus vallitsee kaikissa yliopistoissa. Tätä vapautta on vaalittava. Se on
menestyneen yliopiston kivijalka.
Innovaatioyliopiston säädekirja on nyt kolmen korkeakoulun hallituksissa
lausunnolla ja odotan vappuun mennessä rakentavia ehdotuksia siitä, miten
säädekirjaa olisi vielä muokattava.
Ulkopuolisten määrää kasvatetaan myös julkisoikeudellisten yhteisöjen
hallituksissa, mutta niissä säilyy myös vahva kolmikannan edustus.
Julkisoikeudellisten yliopistojen hallitukset nimittää yliopistoyhteisö itse.
Nyt toteutettavalla yliopistojen oikeudellisen aseman muutoksella ja siihen
liittyvällä ohjauksen ja rahoituksen uudistamisella tähdätään aidosti
yliopistojen toimintavapauden lisäämiseen. Tätä tavoitetta on tarpeen jatkuvasti
kirkastaa eri intressitahojen kanssa käytävässä vuoropuhelussa. Tarkoitus ei
ole, että valtionohjauksen vähentyessä joku yksittäinen ulkopuolinen taho ottaa
ikään kuin vapautuneen ohjaustilan käyttöönsä. Tavoitteena on vahvistaa
yliopistojen asemaa niin, että ne voivat vahvasti panostaa opetuksen ja
tutkimuksen kehittämiseen ja tekevät sitä kiinteässä ja tasapainoisessa
vuorovaikutuksessa yhteiskunnan kanssa.
Hyvät kuulijat,
Yliopistouudistuksen eräänä keskeisenä tavoitteena on tehdä yliopistoista
parempi ja houkuttelevampi paikka opettaa ja opiskella sekä tehdä tiedettä ja
taidetta. Vielä ei ole päästy kunnolla keskustelemaan opetussisällöistä tai
opetuksen kehittämisestä, tutkimuksen strategisista painoaloista, taiteellisen
toiminnan kehittämismahdollisuuksista tai uudet toimintarakenteet tarjoamista
mahdollisuuksista yliopiston toiminnan laadun ja vaikuttavuuden vahvistamiseen.
Taloudellisten ja hallinnollisten kysymysten rinnalla toivoisin näiden asioiden
nousevan voimakkaammin esiin. Vasta sitä kautta realisoituvat uudistuksen hyödyt
opiskelijoille, yliopiston henkilöstölle tai lisäarvona suomalaiselle
hyvinvointiyhteiskunnalle.
Henkilöstön kannalta oleellista on, että palvelussuhde muuttuu virkasuhteesta
työsopimussuhteeksi. Yliopistot ovat jatkossa valtion sijaan itse työnantajia.
Henkilöstön asemasta ja henkilöstöstä huolehtiminen uudistuksen aikana on aivan
keskeistä. Haluamme luoda koko yliopistoyhteisölle nykyistä paremmat ja
pitkäjänteisemmät työskentelymahdollisuudet.
On selvää, että henkilöstön strategiset kehittämismahdollisuudet ja urapolkujen
suunnittelu voivat työsopimussuhteessa tapahtua joustavammin kuin
virkasuhteessa. Yliopistot voivat henkilöstörakennetta kehittämällä tukea omaa
strategiatyötään. Myös pätkätöiden vähentäminen on työsuhteissa virkasuhteita
helpompaa.
Uudistuksen valmistelussa henkilöstöjärjestöt ovat tiiviisti mukana ja
henkilöstöä pyritään informoimaan ja kuulemaan mahdollisimman laajasti. Olen
itse kutsunut henkilöstöjärjestöjen edustajat koolle kesäkuuksi ja odotan
keskustelultamme paljon. Yliopistojen henkilöstöpolitiikan tavoitteena tulee
olla, että yliopistot olisivat esimerkillisiä työnantajia ja panostavat
henkilöstöpolitiikkaan.
Hyvät kuulijat,
Olen ohessa kuvannut yliopistouudistusta joistakin näkökulmista. Haluan
korostaa, että yliopistouudistus on meidän kaikkien yhteinen etu, niin
yliopistojen kuin yhteiskunnan. Uskon ja toivon, että te tieteentekijät haluatte
olla eturintamassa rakentamassa uutta, vielä nykyistä vahvempaa
yliopistolaitosta osaamisenne ja asiantuntemuksenne kautta. Aivan erityisesti
toivon teiltä ennakkoluulotonta ajattelua opetus- ja tutkimustoiminnan
kehittämisessä. Yhdessä toimien ja teidän osaamiseenne rakentaen rakennamme
parempaa tulevaisuutta koko Suomelle.
Toivon teille hyvää kevättä ja ennen kaikkea antoisaa ja ajatuksia herättävää
seminaaria!
|