Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Opetusministeri Sari Sarkomaan muihin uusiin puheisiin
voit tutustua
tästä.
Yrittäjyyskasvatus 2008 -konferenssi, 18.1. 2008
Seinäjoki
Opetusministeri Sari Sarkomaa Haastajasta edelläkävijäksi - uusi ote
yrittäjyyskasvatukseen
Hyvät kuulijat,
Yrittäjyys on asia, joka on monin tavoin noussut viime aikoina keskusteluun.
Yhtenä syynä on tosiseikka, että lähivuosina 70 000- 80 000 yritystä etsii
jatkajaa. Tähän liittyy myös tietoisuus siitä, että suomalaisten halukkuus
yrittäjäksi on kansainvälisesti vertaillen korkeintaan keskitasoa. Suomalaisten
halukkuus ryhtyä yrittäjäksi on peräti matalin, kun kysytään, valitsisiko
mieluummin palkkatyön kuin yrittäjäuran.
Yrittäjyyden edistämisessä onkin meillä työtä tehtävänä. Yrittäjyyskasvatus on
tässä keskeisellä sijalla. Elämme suurta muutoksen aikaa, johon liittyy voimakas
globalisoituminen, kansainvälistyminen, elinkeinorakenteen muutos, määräaikaiset
työsuhteet ja pätkätyö sekä julkisen sektorin tehtävien uudelleen järjestelyt.
Kaikki tämä heijastuu työelämään luoden uudenlaisia työnkuvia ja työuria
varsinkin nuoremman väestönosalle. On aivan selvää, että yrittäjiä Suomi
tarvitsee jatkossakin. Yrittäjiä siirtyy eläkkeelle yhä kiihtyvässä tahdissa.
Yrittäjyys on varmasti yhtä houkutteleva polku jokaisen elämänuralle kuin
palkkatyökin. Mutta mielikuvien parantamiseksi tarvitaan vielä paljon työtä.
Onneksi täällä Pohjanmaalla yrittäjyys on kuitenkin vielä arvossaan - varmasti
parhaiten koko maassa!
Hyvät naiset ja herrat,
Tilastojen mukaan maassamme on noin 250 000 yritystä, joista alle 10 työntekijän
mikroyrityksiä on runsaat 230 000. Pieniä ja keskisuuria yrityksiä, alle 50
hengen yrityksiä, on runsaat 16 000. Pk-yritykset ovat tärkeitä, sillä yritysten
työntekijöistä runsas 60 prosenttia työskentelee sektorilla. Ja siellä syntyy
vajaa puolet yritysten liikevaihdosta. Tämä on kansantaloudellisesti tärkeä
pääoma, jota me emme saa menettää, vaan jonka kehittämiseen, turvaamiseen ja
säilyttämiseen meidän on panostettava vahvasti.
Suomessa nopean kasvun yritysten määrä on meillä vain runsaat 2 prosenttia, kun
se muualla maailmassa on tyypillisesti 3-5 prosenttia. Kasvuyrittäjyyteen
liittyy usein innovatiivisuus ja teknologinen osaaminen, joiden kehittämisessä
ja hallitsemisessa koulutuksella ja tutkimuksella on keskeinen rooli. Tässä
yhteydessä on hyvä todeta, että Suomessa toimi yrittäjänä vuonna 2005
yliopistotutkinnon suorittaneista keskimäärin vain 1,3 prosenttia ja
ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneista keskimäärin 2,5 prosenttia. Tässä
suhteessa Etelä-Pohjanmaa on suunnannäyttäjä, sillä halukkuus ryhtyä yrittäjäksi
suoraan koulunpenkiltä on täällä muuta maata korkeampi. Osaamispohjaisen
yhteiskuntamme haasteena onkin, miten korkea koulutustasomme ja
tutkimusosaaminen saadaan laajasti hyödynnettyä suomalaisen yhteiskunnan
kehittämisessä, muutettua tuotannolliseksi toiminnaksi ja edelleen tuottavaksi
työksi.
Professori Matti Koiranen on todennut, että "ihmisessä oleva osaaminen eli ns.
human capital ja yhteistoiminnalla luotava ns. social capital muuttuvat
dynaamiseksi kyvykkyydeksi, jos niitä sysää liikkeelle yritteliäisyys.
Yrittäjyys laajimmassa merkityksessään onkin juuri yritteliäisyyttä, eli
ajattelu-, toiminta- ja suhtautumistapa työn tekoon. Yrittäjyys on sekä
yksilöiden että yhteisöjen ominaisuus, liikkeelle paneva voima, kehityksen
moottori". Tämä piilevä energia, osaaminen ja luovuus meidän tulee
koulujärjestelmämme puitteissa saada syttymään ja elämään. Pelkkä tieto ei
riitä. Haaste ei ole vähäinen, mutta sinä on päästy viime vuosina lupaavasti
eteenpäin.
Tässä vaiheessa on kuitenkin hyvä muistuttaa, että yrittämiseen ja yrittäjäksi
ryhtymiseen liittyy paljon asioita, joihin koulutuksella ja pelkästään
opetusministeriön toimenpiteillä ei pystytä vaikuttamaan. Yrittäjäpotentiaalia
Suomessa on, mutta sen kanavoituminen aidoksi yrittäjyydeksi vaatii
toimenpiteitä. Erityisesti yrittäjyyteen liittyvää mielikuvamarkkinointia on
kehitettävä yhteistyössä koulujen, yritysten ja myös meidän vanhempien kesken.
Esikuvien merkitystä ei voi liikaa korostaa.
Hyvät yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen ystävät,
Tarkastelen seuraavaksi lyhyesti sitä, mitä koulutuksessa ja tutkimuksessa on
tehty ja tullaan tekemään suomalaisen yrittäjyyden edistämiseksi.
Yrittäjyyskasvatuksella tuettavat tavoitteet ja taidot ovat pitkälti samoja kuin
yleiset työelämävalmiudetkin. Yrittäjyyskasvatuksen avulla pyritään lisäämään
nuoren tavoitteellisuutta, omatoimisuutta, luovuutta, yhteistyökykyä,
suoritusmotivaatiota ja aloitteellisuutta. Koulutusjärjestelmämme tukee monin
tavoin oppijoiden kehittymistä tällaiseen yrittäjämäiseen toimintatapaan, jota
tarvitaan, työskentelipä sitten toisen palveluksessa tai itsenäisenä yrittäjänä.
Monet selvitykset osoittavat, että koulutuksessa saaduilla asenteilla on
keskeinen merkitys sille, miten nuoret suhtautuvat yrittäjyyteen ja miten he
suhtautuvat omaan työhönsä ja itseensä työntekijänä. Koulun arkipäivän toiminta
kaikilla koulutusasteilla palvelee parhaimmillaan sisäisen yrittäjyyden
ominaisuuksia.
Valtioneuvoston ennen joululomia hyväksymä Koulutuksen ja tutkimuksen
kehittämissuunnitelma vuosille 2007-2012 linjaa työelämää ja yrittäjyyttä
tukevia tavoitteita kaikille kouluasteille. Peruskoulussa ja lukiossa tuetaan
ensisijaisesti lasten ja nuorten sisäisen yrittäjyyden valmiuksien syntymistä,
mutta tärkeää on myös antaa nuorelle perustietoja yritystoiminnasta sekä
kannustaa häntä ajattelemaan yrittäjyyttä yhtenä tulevaisuuden uravaihtoehtona.
Korkeakouluissa ja ammatillisessa koulutuksessa tuetaan yrittäjämäistä asennetta
sekä annetaan ammatillisia valmiuksia ja kehitetään asiantuntijuutta,
osaamispääomaa. Koulutuksen ja työelämän tiiviit yhteydet nähdään
tulevaisuudessa välttämättömiä kaikilla koulutusasteilla, mutta erityisesti
ammatillisesti eriytyneessä koulutuksessa.
Yrittäjyyden ja työelämän tuntemuksen sekä niihin liittyvien taitojen
kartuttaminen aloitetaan jo perusopetuksessa. Yrittäjyysvalmiuksien
vahvistaminen on jo huomioitu peruskoulun ja lukion valtakunnallisten
opetussuunnitelmien perusteiden kehittämistyössä. Kaikissa kunnissa ovat
käytössä uusiutuneet opetussuunnitelmien perusteet, joissa oppilaiden
yrittäjyysvalmiuksia kehitetään aihekokonaisuuden "osallistuva kansalaisuus ja
yrittäjyys" alla. Tämä aihekokonaisuus tulee sisällyttää kaikkiin oppiaineisiin
ja sen tulee näkyä koulun toiminnassa.
Lukion opetussuunnitelman perusteissa on aihekokonaisuutena "aktiivinen
kansalaisuus ja yrittäjyys". Uusi opetussuunnitelma mahdollistaa yrittäjyyden
aihekokonaisuuden toteuttamisen monimuotoisesti paikalliset olosuhteet huomioon
ottaen ja ainakin muutamat lukiot ovat painottaneet yrittäjyyttä
valtakunnallisen opetussuunnitelman puitteissa.
Vastavalmistunut Jaana Seikkula-Leinon selvitys osoitti, että opettajien ja
kuntien elinkeinovastaavien sekä yrittäjien yrittäjyyskasvatuksen tuntemus on
lisääntynyt. Voikin sanoa, että yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen liittyvät
toimenpiteet ovat tuottaneet tulosta. Esimerkiksi yrittäjyyskasvatuksen tietous
on kehittynyt ja motivaatio yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen on jossain
määrin voimistunut. Uskon, että nämä tulokset kannustavat meitä kaikkia
ponnistelemaan eteenpäin.
Hyvät naiset ja herrat,
Ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelmia koskeva uudistamistyö on
parhaillaan käynnissä. Ammatillisissa perustutkinnoissa on jatkossa entistä
paremmat mahdollisuudet sisällyttää yrittäjyyteen liittyvien opintoja
perustutkintoihin. Ammatillisessa koulutuksessa työssäoppiminen,
ammattiosaamisen näytöt ja oppisopimuskoulutus vahvistavat koulutuksen
työelämävastaavuutta ja lisäävät samalla yrittäjyyteen ja yritystoimintaan
liittyvää osaamista sekä vahvistavat koulutuksen ja yrityselämän välisiä
yhteistyösuhteita.
Yrittäjyyttä painottavana koulutuskokeiluna toteutetaan liiketalouden
perustutkinnon yrittäjän koulutusohjelma (yrittäjämerkonomi). Koulutus on
suunniteltu peruskoulun päättäneille, ylioppilaille tai toisesta ammatillisesta
oppilaitoksesta valmistuneille nuorille ja aikuisille sekä yrittäjyyshenkisille
ja yrittäjänä toimimisesta kiinnostuneille. Se sopii myös perheyrityksen
tuleville jatkajille. Koulutuksen keskeisenä tavoitteena on antaa laaja-alainen
kaupan ja hallinnon alan perusosaaminen sekä valmiudet toimia yrittäjänä jollain
alalla.
Ammatti- ja erikoisammattitutkintoja uudistettaessa pyritään siihen, että yhä
useammin yrittäjyys kirjoitetaan joko tutkinnon pakollisiin sisältöihin
kuuluvaksi tai yrittäjyys on vaihtoehtoisena tutkinnon osana. Uutuutena viime
vuonna opetusministeriön tutkintorakennetta koskevaan asetukseen lisättiin
Yritysneuvojan erikoisammattitutkinto.
Hyvät kuulijat,
Korkeakoulusektorilla ammattikorkeakoulujen yrittäjyyskoulutusta vahvistetaan
muodostamalla koko opiskelijan opintokaaren läpäiseviä yrittäjyyspolkuja.
Ammattikorkeakoulujen yhtenä opetuksen kehittämisen painopisteenä on opiskelijan
ja työelämän välisten suhteiden syventäminen systemaattisesti opintojen aikana.
Tämä parantaa opiskelijoiden työelämäosaamista, opiskelumotivaatiota ja parantaa
työllistymistä jo opiskeluvaiheessa. Samalla tuetaan yrittäjyyshalukkuuden
kasvua ja näin esimerkiksi eteläpohjalaisille yrityksille löytyy helpommin
jatkajia.
Opintoihin kuuluvat opinnäytetyöt kytketään työelämään ja opiskelijat
suorittavan opintoihin kuuluvaa harjoittelua pk-yrityksissä tai omassa
yrityksessään. Ammattikorkeakouluopetusta kehitetään myös kytkemällä
työelämäläheinen tutkimus- ja kehitystyö tiiviimmin osaksi opetusta.
Yrittäjyyttä tukee myös se, että suurimmalla osalla ammattikorkeakouluja on oma
tai ammattikorkeakoulu on mukana esi- tai yrityshautomotoiminnassa.
Ammattikorkeakouluilla onkin aivan keskeinen rooli pienten palveluyritysten
synnyttäjinä. Esimerkiksi useat hoivapalveluyritykset ovat lähtöisin
ammattikorkeakoulujen yrityshautomoissa. Pienten palveluyritysten merkitys
yhteiskunnan hyvinvointipalveluiden turvaajina korostuu tulevina vuosina. Tämä
on ymmärretty hyvin myös Etelä-Pohjanmaalla.
Hyvät kuulijat,
Turun kauppakorkeakoulun selvityksen mukaan yrittäjyysopinnot ovat kaikkien
yliopisto-opiskelijoiden saavutettavissa. Viidessä yliopistossa yrittäjyys on
myös mahdollista valita pääaineeksi taloustieteissä. Sen sijaan
yrittäjyyskasvatuksen tarjonta on vaatimattomampaa. Tähän mennessä suoraan
tutkintoihin sisällytettäviä opintokokonaisuuksia ovat tarjonneet Helsingin
yliopisto, joka integroitui Tampereen yliopiston opintokokonaisuuksiin, Joensuun
yliopisto ja Rauman opettajankoulutuslaitos. Yliopistojen yrittäjyysopintojen
vahvistamiseksi pidän tärkeänä, että henkilökohtaisia opintosuunnitelmia
laadittaessa tuetaan opiskelijan työuran hahmottamista ja nähdään yrittäjyys
yhtenä mahdollisuutena.
Korkeakoulujen tarjoaman koulutuksen sisältöjen on oltava ajan tasalla ja
palveltava parhaalla mahdollisella tavalla palvelee työelämän ja yritysten
muuttuvia osaamistarpeita. Tutkimusaiheet voivat monipuolisesti palvella
työelämän ja innovaatiotoiminnan tarpeita. Työelämä hyötyy korkeakoulujen
monipuolisesta tutkimus- ja kehittämistoiminnasta ja osaavammasta työvoimasta.
Tämä voi toteutua vain tiiviissä vuorovaikutusta työelämän, yritysten ja
alueiden kanssa.
Mielestäni on myös tärkeää, että korkeakoulujen hallinnossa ja
neuvottelukunnissa turvataan riittävä työelämän ja korkeakoulun ulkopuolisten
tahojen edustus. Tässä suhteessa on tapahtunut myönteistä kehitystä. Uskon, että
uuden yliopistolain myötä tämä kehitys vauhdittuu entisestään. Samalla kun
korkeakoulujen vastuu omasta toiminnastaan ja taloudestaan kasvaa, se merkitsee
”yrittäjämäisemmän” ajattelutavan siirtymistä korkeakoulujen sisälle.
Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen keskeisenä
tavoitteena on parantaa työikäisen aikuisväestön koulutusmahdollisuuksia ja
lisätä koulutuksen työelämävastaavuutta. Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen
ja muun työikäisille aikuisille tarkoitetun koulutuksen kehittämisessä otetaan
huomioon yrittäjien ja pienyritysten henkilöstön osaamistarpeet. Lisä- ja
täydennyskoulutusta suunnataan niin, että sillä voidaan tukea yritysten
sukupolvenvaihdosprosessia ja erilaiselle osaamispohjalle perustuvan
yrittäjyyden syntymistä ja yritystoiminnan uudistumista.
Korkeakoulupohjaisen yrittäjyyden näkökulmasta aikuiskoulutuksen ja erilaisten
tukimuotojen rooli on tärkeä. Korkeaan osaamiseen pohjautuvalle
yritystoiminnalle on sangen tyypillistä, että omaa osaamista kehitetään
palkkatyössä käyden. Jossain työuran vaiheessa syntyy ajatus kokeilla siipiä
yrittäjänä, varsinkin jos ”oma tuote” syntynyt ja sillä tuntuisi olevan
menestymisen mahdollisuuksia. Tässä vaiheessa tarvitaan täydennyskoulutusta,
liiketoimintaosaamisen valmiuksia ja yrittäjäksi ryhtymistä tukevaa osaamista.
Hyvät kuulijat,
Olen edellä lyhyesti valaissut niitä linjauksia, joiden myötä työelämäosaamista
ja yrittäjyyttä tullaan lähivuosina kehittämään. Uskon, että näillä
kehittämislinjauksilla opetusministeriö antaa oman panoksensa yrittäjyyden
vahvistamiseen ja yrittäjähenkisten osaajien kouluttamiseen kaikilla
kouluasteilla.
Haluan vielä todetta, että yrittäjyys on nähty kansainvälisilläkin foorumeilla
kasvun moottorina. Unesco ja Maailman Työjärjestö ILO korostavat
maailmanlaajuisesti yrittäjyyskasvatuksen merkitystä. Euroopan tasolla on tehty
useita poliittisia linjauksia yrittäjyyden edistämiseksi. Komissio julkaisi
vuonna 2003 yrittäjyyden vihreän kirjan, jonka yksi kantava ajatus oli, että
koulutuksen on osaltaan edistettävä yrittäjyyttä luomalla nuorille oikeanlainen
ajatustapa, vahvistamalla yrittäjätaitoja sekä edistämällä tietoisuutta
yrittäjän uravaihtoehdosta. Komission yrittäjyyskasvatusta koskeva tiedonanto
vuodelta 2006, korosti yrittäjyyden liittämistä osaksi opettajainkoulutusta ja
koulutuksen eri tasoja aina korkeakoulutukseen asti. Voikin sanoa, että
kansalliset ponnistelumme saavat laajasti kaikupohjaa niin EU:n sisällä kuin
maailmanlaajuisestikin.
Keskustelu yrittäjyydestä ja sen edistämisestä opetusministeriön hallinnonalalla
jatkuu avoimessa vuorovaikutuksessa. Opetusministeriö ja uusi Työ- ja
elinkeinoministeriö järjestävät 30. päivä tätä kuuta Korkeakouluyrittäjyys
-seminaarin Helsingissä. Seminaarissa kuullaan ulkomaisia kokemuksia
yrittäjyyden edistämisestä ja työstetään asioita teemakohtaisissa työpajoissa.
Yrittäjyyskasvatuksen osaajina olette kaikki lämpimästi tervetulleita tähän
tilaisuuteen. Löydätte lisätietoja seminaarista opetusministeriön
internetsivujen tapahtumakalenterista.
Lopuksi haluan mahdollisuudesta kertoa opetusministeriön yrittäjyyskasvatusta ja
yrittäjyyden kehittämistä tulevista toimista juuri täällä Etelä-Pohjanmaalla,
jossa yrittäjyys on aina ollut arvossaan. Toivon, että yhteisin ponnistuksin
pystymme tukemaan yrittäjyyttä ja rakentamaan parempaa tulevaisuutta maallemme.
|