Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Rehtoreita suviyössä - rehtoreiden kesäpäivät 2008, avaus & Cygnaeus-palkinnon
luovutus
5.6.2008, Tampere
Opetusministeri Sari Sarkomaa Avauspuheenvuoro & Cygnaeus-palkinnon luovutus
(Puhuttaessa muutokset mahdollisia.)
Arvoisat rehtorit, hyvät naiset ja herrat,
Minulla on ilo olla avaamassa tämän vuoden rehtoripäiviä. Rehtoreita suviyössä
-seminaarin teemana on tänä vuonna "Onnellisen oppilaitoksen avaimet -
sosiaalisen ja psyykkisen oppimisympäristön kehittäminen". Teema on erinomainen
ja mitä ajankohtaisin.
Haluan aluksi kiittää Suomen rehtorit ry:n tekemää työtä ProRexi -hankkeessa
koulun johtajuuden kehittämiseksi. Oli ilo vastaanottaa hyvin punnitut ja
mietityt toimenpide-ehdotukset oppilaitosjohtamisen kehittämiseksi.
Opetusministeriö on ollut vahvasti mukana kehittämässä koulun johtajuutta. Suomi
on osallistunut juuri päättyneeseen OECD:n Koulun johtajuuden
kehittämishankkeeseen, Improving School Leadership, monipuolisesti. Sekä
ProRexi-hankkeen ehdotuksia että OECD:n hankkeessa tehtyjä tuotoksia voidaan
monin tavoin hyödyntää tulevaisuudessa.
On kiinnostavaa nähdä, miten PRO REXI -hankkeen ehdotukset vastaavat OECD:n
näkemyksiä. Parhaillaan on PRO REXI -hankkeen pohjalta käynnistymässä
opetusministeriön rahoittama selvitystyö rehtorien oikeudellisesta asemasta.
OECD:n koulun johtajuuden kehittämishankkeen loppuraportissa nostettiin vahvasti
esiin koulun johtajien velvollisuuksien ja vastuualueiden uudelleenmäärittely.
Aloitettava selvitys tukee nimenomaan tätä. Eräänä taustalähtökohtana OECD:llä
oli, että koulun johtajien velvollisuuksien lisääntyessä ja yleisesti työkuvan
ja yhteiskunnan muutoksen myötä koulun johtajuutta olisi tarkasteltava
laajemmassa valossa. Olisi hyvä, jos Suomessakin tätä asiaa tarkasteltaisiin
laaja-alaisesti. Suomen rehtorit ry on pitänyt asiaa vahvasti esillä ja olen
erittäin iloinen siitä, että selvitys saadaan nyt toteutettua.
Koulun johtajien ja rehtoreiden perus- ja täydennyskoulutus ovat ne avaimet,
joilla koulun johtajuuden tehokkuutta, vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta
voidaan parantaa. Samaan asiaan kiinnitettiin vahvasti huomiota myös OECD:n
koulun johtajuuden kehittämishankkeessa.
Hyvin kiireinen kehittämistehtävä onkin oppilaitosten kehittämistä ja johtamista
koskeva koulutus ja tutkimus. Tässä näen tärkeän haasteen, johon toivon
yliopistoissa tartuttavan. Meillä Suomessa on ongelmana se, että rehtorikoulutus
on satunnaista ja epäsystemaattista. Koulujen johtamiskulttuurilla on huomattava
vaikutus oppimisen tuloksellisuuteen, koko kouluyhteisön työhyvinvointiin ja
opettajien työssä jaksamiseen sekä näin myös opetustyössä pysymiseen. On selvää,
että hyvin koulutetut ja viimeisiä tietoja hyödyntävät koulujen johtajat ovat
aina askeleen edellä koko kouluyhteisön tulosten kehittämisessä. Kehittyvä koulu
on hyvin johdettu koulu.
PRO REXI 2015 -kehittämishankkeen ehdotukset vastaavat hyvin kansainvälisiä
kehittämislinjauksia ja OECD:n esiin nostamia asioita.
Esille nostetut koulun johtajuuden kehittämisalueet ovat merkittäviä
koulutuksenjärjestäjille. Suomessa parhaillaan on meneillään sekä kunta- ja
palvelurakenneuudistus että kouluissa ja oppilaitoksissa olevien ikäluokkien
pienenemisen mukana tapahtuva rakenteellinen muutos. Myös lähiaikoina monien
rehtoreiden jäädessä eläkkeelle, haasteeksi tulee saada riittävän päteviä ja
motivoituneita jatkajia heidän työlleen. Tähän myös OECD kiinnitti huomiota.
Hyvät rehtoripäivien osallistujat,
Sinivihreän hallituksen keskeisiä tavoitteita on vahvistaa suomalaista
osaamista, sekä tukea luovuutta ja sivistystä. Koulutuspolitiikalla on vahva
rooli hallituksen ohjelmassa ja monet koulutusjärjestelmää uudistavat ja sen
laatua parantavat hankkeet ovatkin jo hyvässä vauhdissa. Käyn läpi muutamia
keskeisimpiä uudistushankkeita, erityisesti perusopetuksen, mutta myös
lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen osalta.
Opetusministeriön toimialalla PARAS-hanke on vauhdittanut myönteistä kehitystä
monella tavalla. Näen kuitenkin edessämme uusia haasteita ja myös käyttämättömiä
mahdollisuuksia. Aivan oleellista on kiinnittää huomiota siihen, että kaikki
PARAS-hankkeen toimet parantavat kansalaisten - lasten, nuorten, opiskelijoiden
ja jokaisen oppimaan haluavan edun toteutumista ja erityisesti koulutuksen
laatua.
Uusimpien väestöennusteiden mukaan peruskoululaisten määrä alkaa joidenkin
vuosien kuluttua erityisesti maahanmuuttajaväestön suuremman syntyvyyden vuoksi
taas kasvaa.
Uutena haasteena ovatkin uudenlaiset palvelutarpeet kasvavilla
kaupunkiseuduilla. Maahanmuuttajaperheiden tarpeiden huomioiminen ja
maahanmuuttajalasten riittävä tukeminen tulee olemaan meille kohtalonkysymys
monessakin mielessä. Toivon, että kunnat yhdistävät voimiansa myös tässä
asiassa. Itse olen esittänyt, että valtion panostusta maahanmuuttajien
perusopetukseen valmistavan koulutuksen kustannuksiin lisätään ensi vuoden
alusta lukien.
Perusopetuksen laadun parantaminen on hallituksen kärkihankkeita. Olemme
käynnistäneet vaalikauden mittaisen Perusopetus paremmaksi eli POP-ohjelman,
johon neljän vuoden aikana suunnataan yhteensä 80 miljoonaa euroa. Ensimmäiset
päätökset lisämäärärahoista on jo tehty. Opetusministeriö myönsi helmikuussa
perusopetuksen laadun kehittämiseen ja siinä erityistä tukea tarvitsevien
oppilaiden opetuksen ja tukitoimien sekä oppilaanohjauksen kehittämiseen
yhteensä lähes 12 miljoonaa euroa. Tehostetun ja erityisen tuen
kehittämistoimiin myönnettiin rahaa 233 kunnalle ja oppilaanohjauksen
kehittämiseen 116 kunnalle ja 20 yksityiselle koulutuksen järjestäjälle.
Positiivisena seikkana voidaan pitää sitä, että kunnat tekevät aiempaa useammin
näitä kehittämistoimenpiteitä osana seudullista yhteistyötä.
Tehostetun ja erityisen tuen hankkeissa painopisteenä on oppilaalle annettava
ennalta ehkäisevä ja varhainen tuki. Kehittämistoimet kohdennetaan esi- ja
perusopetusikäisten oppilaiden opetukseen, opetusmenetelmien kehittämiseen,
kuntien hallinnollisten käytänteiden yhdenmukaistamiseen ja eri hallintokuntien
yhteistyön tiivistämiseen.
Perusopetusikäisten oppilaanohjauksen kehittämistoimilla tehostetaan
perusopetuksen oppilaanohjausta, erityisesti uravalinnan ohjausta sekä
jatko-opintoihin, työhön ja ammatteihin perehtymistä. Tavoitteena on, että
nuorella on mahdollisuus tehdä tietoon, ei mielikuviin, perustuvia ratkaisuja
oman elämänsä suhteen. Lisäksi kuntien kehittämistyössä tullaan kiinnittämään
erityistä huomiota oppilaanohjaukseen koulutuksen nivelkohdissa ja sen
ulottamista nykyistä varhempaan ajankohtaan.
Tänä vuonna POP-ohjelmasta ohjataan lisäksi 6 miljoonaa euroa koulujen
kerhotoiminnan elvyttämiseen, avustusten haku päättyi juuri. Tavoitteena on,
että jokaisella peruskouluikäisellä olisi mahdollisuus yhteen harrastukseen.
Koulujen kerhot kärsivät vielä lama-ajan säästöistä.
Osana POP-ohjelmaa olen käynnistetty myös perusopetuksen laatukriteereiden
valmistelun.
Meidän aikuisten tehtävä on varmistaa se, että jokaisessa Suomen koulussa
oppimisen edellytykset ovat kunnossa. Aivan jokaisella koululaisella on oikeus
laadukkaaseen opetukseen ja koulussa viihtymiseen. Tämän työn tueksi odotan
työryhmältä ehdotuksia perusopetuksen laatukriteereiksi huhtikuun 2009 loppuun
mennessä.
Laatukriteereiden ohjausryhmässä on laaja edustus toimialalta, mukana on niin
opettajien, koulutuksen järjestäjien kuin vanhempien edustajia.
Työryhmän ehdotukset toimivat jatkossa opetuksen laadun kehittämisen tukena.
Erinomaistakin järjestelmää tulee jatkuvasti kehittää, sillä muutoksiin
reagoinnin kautta tuemme suomalaisten pärjäämistä muuttuvissa olosuhteissa.
Hallitusohjelman mukaan perusopetuksen laatua kehitetään myös kiinnittämällä
huomiota opetusryhmien kokoon. Oppilasmääriltään pienemmät opetusryhmät
parantavat opettajien mahdollisuuksia puuttua varhain oppimis- ja
koulunkäyntivaikeuksiin, opetus- ja työmuotojen monipuolistamiseen,
innovatiivisten ja luovien oppimisympäristöjen kehittämiseen sekä oppilaiden
erilaisten lahjakkuuksien huomioimiseen. Samoin opetustilanteiden
työskentelyrauhaa voidaan parantaa. Opetusryhmistä ei ole ollut tähän saakka
kattavaa tiedonkeruuta maassamme.
Opetusministeriö on käynnistänyt yhteistyössä Tilastokeskuksen, Kuntaliiton ja
OAJ:n kanssa perusopetuksen opetusryhmä- ja luokkakokojen selvittämistyön
syksyllä 2007. Tietojenkeruu on suoritettu osana opettajatiedonkeruuta.
Opetusryhmiä koskevat tulokset valmistuvat syksyllä 2008. Tämän jälkeen voidaan
arvioida ryhmäkokojen pienentämiseen vaadittavia toimia. Ensi vuonna POP-ohjelma
jatkuukin entistä tehokkaammin, kun rahoitusta ohjataan ryhmäkokojen
pienentämiseen.
Hyvät rehtorit,
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma vuosille 2007 - 2012 ennakoi
tulevaa yhteiskuntakehitystä ja sen koulutustarpeita. Lukiokoulutuksen osalta
kehittämissuunnitelmaan sisältyy monia painopistealueita, joihin tullaan
tulevina vuosina panostamaan.
Suomalainen lukio on ollut menestystarina. Pääsääntöisesti suomalainen lukio
toimii hyvin ja tehokkaasti. Lukiolla on ollut ja on tulevaisuudessa entistä
vahvempi rooli osaamisketjussamme yleissivistävänä ja korkeakoulutukseen
valmentavana kouluna. Tätä tehtävää vahvistetaan. Ajatus yleissivistävästä
oppilaitoksesta on pidettävä kirkkaana mielessä. Se on lukioiden vahvuus ja se
luo perustan lukiojärjestelmän toiminnalle
Yhteiskunnan muuttuessa myös tämän päivän hyvän lukion on uudistuttava. Vain
siten meillä on laadukas ja arvostettu lukiokoulutus myös vuosikymmenten päästä.
Muuttuvassa maailmassa oma-aloitteisuus, ongelmanratkaisukyky ja oma ajattelu
korostuvat.
Lukioiden toiminta perustuu ensinnäkin laadukkaaseen opetukseen, joka pohjautuu
päteviin ja ammattitaitoisiin rehtoreihin ja opettajiin. Toiseksi opiskelijoille
tulee turvata monipuolinen opetustarjonta, johon kuuluvat modernit
oppimisympäristöt ja opetusmenetelmät.
Kehittämissuunnitelmaan sisältyy lausuma toimenpide-ehdotusten laatimisesta
lukiokoulutuksen kehittämiseksi. Tulen asettamaan vielä kesän aikana
laajapohjaisen työryhmän, jonka tehtäväksi annetaan toimenpide-ehdotusten
tekeminen. Lukiokoulutus ja ylioppilastutkinto ovat läpikäyneet lukuisia
muutoksia viime vuosina ja nyt onkin aika katsoa kokonaisuudessaan lukioiden
tulevaisuuden kehittämistarpeita.
Arvoisat kuulijat,
Ammatillisen koulutuksen vetovoima on kasvanut tasaisesti koko 2000-luvun ajan.
Tämän kevään yhteishaussa ammatilliseen koulutukseen haki noin 3500 henkilöä
enemmän kuin edellisenä vuonna. Kasvanut vetovoima kertoo siitä, että käytännön
ammatit kiinnostavat nuoria yhä enemmän. Ammattiosaajille - niin lähihoitajille,
LVI-asentajille, rakennusmiehille, myyjille kuin metallialan ammattilaisille -
on tarjolla haasteellisia ja usein myös varsin hyvin palkattuja töitä
tulevaisuuden työelämässä. Näinpä yhä useammalle peruskoulun päättävälle
ammatillinen koulutus onkin muodostunut houkuttelevaksi
jatko-opintovaihtoehdoksi peruskoulun jälkeen.
Ammatillisen koulutuksen vetovoiman kasvun taustalla on määrätietoinen ja
pitkäjänteinen kehittämistyö. Ammatillinen peruskoulutus on uudistettu
lähestulkoon läpikotaisin viimeksi kuluneen kymmenen vuoden aikana.
Työssäoppiminen, ammattiosaamisen näytöt, laaja-alaiset perustutkinnot, yleinen
jatko-opintokelpoisuus ja tuloksellisuusrahoitus ovat muutamia keskeisiä
uudistuksia, joita on toteutettu. Kuten kasvaneesta vetovoimasta nähdään, nämä
uudistukset ovat todella kantaneet hedelmää.
Ammatillisen koulutuksen kehittämistyö jatkuu määrätietoisesti myös
tulevaisuudessa. Erityistä huomiota tullaan kiinnittämään ammatillisen
koulutuksen työelämävastaavuuden ja laadun kehittämiseen, jotta koulutus
vastaisi mahdollisimman hyvin työelämän ja yksilöiden tarpeita. Lisäksi on aivan
keskeistä huolehtia siitä, että jokaiselle peruskoulun päättävälle voidaan
turvata jatko-opiskelupaikka toisella asteella. Ammatillisen koulutuksen
tarjontaa lisättiinkin jo tämän vuoden alusta ja olemme jo päättäneet lisätä
tarjontaa myös ensi vuoden alusta 2000 opiskelijapaikalta. Nyt jo näyttää
kuitenkin siltä, että tämäkään ei ole riittävää. Meidän onkin hallituksessa
arvioitava pikaisesti uudestaan ammatillisen koulutuksen lisäystarve.
Hyvät kuulijat,
Minulla on ilo julistaa vuoden 2008 rehtoripäivät avatuiksi. Toivon teille
antoisia keskustelu ja eväitä myös kotiin vietäväksi. Toivotan Teille
valtioneuvoston puolesta oikein hyviä rehtoripäiviä! Sekä ennen kaikkea hyvää ja
ansaittua kesälomaa.
Lopuksi minulla on ilo paljastaa tämän vuoden Cygnaeus-palkinnon saaja ja
luovuttaa hänelle palkintoon kuuluva mitali, stipendi ja kunniakirja.
Cygnaeus-palkinto on kunnianosoitus oppivelvollisuuskoulumme alkuunpanijan ja
kehittäjän Uno Cygnaeuksen (1810-1888) elämäntyölle. Se myönnetään yksityiselle
henkilölle tai yhteisölle erityisistä ansioista yleissivistävän koulutuksen,
ammatillisen koulutuksen, aikuiskoulutuksen tai muun sivistystoimen kentällä.
Ansioina pidetään oppilaitoksen tai opetuksen kehittämistä, esimerkillistä
tuloksellisuutta tai uusien opetuksen ja oppimisenlaatua parantavien
järjestelyjen luomista.
Cygnaeus-palkinnon saa vuonna 2008 luokanopettaja ja opettajankouluttaja Mervi
Wäre- von Hedenberg.
Mervi Wäreellä on pitkä ja ansiokas ura oppikirjojen, erityisesti Aapisten
tekijänä ja tätä kautta tapahtunutta myönteistä vaikuttamista yli miljoonan
suomalaisen lapsen oppimisen ja sivistyksen perustan luomiseen. Hän on
ansioitunut opettajankouluttaja, jonka vaikutus koulutyön kehittymiseen ja
oppilaisiin on välittynyt monien opettajaksi valmistuneiden sukupolvien kautta.
Hän on osallistunut lisäksi aktiivisesti opetuksen kansalliseen kehittämistyöhön
muun muassa opetussuunnitelman perusteiden laadintaprosessin kautta sekä
erilaisissa kehittämishankkeissa, joista tässä mainittakoon Luku Suomi -hanke.
Tässä työssä hän on välittänyt osaamistaan, innostuneisuuttaan ja näkemystään ja
vaikuttanut siten vahvasti koko suomalaiseen opetuskenttään, erityisesti hyvän
perusopetuksen kehittämiseen.
Lämpimät onnittelut!
|