Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari, 4.11. 2008
Helsinki
Opetusministeri Sari Sarkomaa Tutkimuksesta vauhtia Itämeren muutoksen
hallintaan
Hyvä seminaariväki,
Olen iloinen voidessani olla täällä tänään ja tuoda koko valtioneuvoston
tervehdyksen päivän seminaariin.
Itämeri ja sen hyvinvointi on meille kaikille suomalaisille tärkeä asia - niin
myös minulle. Liikun Itämerellä perheeni kanssa purjehtien. Nautin, mutta
samalla tietysti myös huolestun: Itämeren ympäristöongelmat ovat todellisia.
Jokainen Itämerellä liikkuva voi todeta meriveden sameuden, ajoittaiset
leväkukinnot ja rantakiviä peittävät rihmalevät. Muutos Itämeren tilassa on
ollut silmin havaittavissa. Ja kun tiedossa on lisäksi merenpohjan laajat
hapettomat alueet, ei voi olla huolestumatta.
Tilanne on tutkimustiedon perusteella vakava, mutta ei kuitenkaan toivoton.
Moniin tekijöihin voidaan vaikuttaa, esimerkiksi vähentämällä ulkoa tulevaa
ravinnekuormitusta, mutta on toimittava nopeasti ja laajassa kansainvälisessä
yhteistyössä. Toimenpiteet on saatava ulottumaan koko Itämeren valuma-alueelle.
Maassamme tehdyt selvitykset ja tulevaisuuden menestystekijöitä etsivät
analyysit ovat poikkeuksetta päätyneet korostamaan tieteen keskeistä asemaa. Kun
otetaan huomioon kasvavat haasteet ihmiskunnalle - tänään erityisesti Itämereen
liittyvät haasteet, niin voi todeta, että tutkimus on keskeinen avaintekijä
tässäkin yhteydessä.
Tutkimustyö tarvitsee ennen kaikkea kyvykkäät tekijät, vahvan infrastruktuurin
ja inspiroivan vuorovaikutuksen muun tutkimusyhteisön kanssa. Näihin asioihin
hallitus haluaa vaikuttaa tiedepoliittisilla toimenpiteillä. Tutkimuksen lisäksi
Itämereen liittyvät tavoitteet on kirjattu vahvasti hallitusohjelmaan.
Tutkimus luo perustan toimille Itämeren tilan kohentamiseksi, tai jopa
"pelastamiseksi". Itämeri on joidenkin arvioiden mukaan maailman tutkituin meri.
Toisaalta myös tiedetään, että se on poikkeuksellisen haavoittuva meri. Sen
tilaa on seurattu ja arvioitu erilaisilla mittareilla vuosikymmenien ajan, joten
tieto sen huonosta tilasta ei ole meille yllätys. Monia toimia Itämeren tilan
kohentamiseksi on toki tehty, luotiinhan Itämerelle oma suojeluohjelma
ensimmäisenä merialueena maailmassa.
Kuitenkin toimet ovat toistaiseksi riittämättömiä ja Itämeren suojelu tarvitsee
tuekseen paljon lisää tutkimusta ja tietoa. Itämeren kokonaisvaltainen hallinta
edellyttää erityisesti monitieteisen osaamisen vahvistamista. Tarvitaan
tutkimusta monenlaisista näkökulmista: lunnontieteet, tekniikka, ympäristö,
talous ja kulttuuri sekä yhteiskuntaan liittyvä tutkimus - kaikki ovat tärkeitä,
mutta aivan erityisesti tarvitaan tieteiden välisen tutkimusyhteistyön
vahvistamista.
Itämeri on vesialueen ohella myös toimiva taloudellinen ja kulttuurinen
kokonaisuus, jonka dynamiikalla on erittäin voimakas vaikutus Itämeren luonnon
prosesseihin. Tämän kokonaisuuden menestyksekäs kokonaisvaltainen hallinta
edellyttää yhteiskuntatieteellisen osaamisen ennakkoluulotonta käyttöä. Sen
vuoksi yhteiskuntatieteilijät tulee sitouttaa nykyistä vahvemmin osaksi Itämeren
tutkimusta, erityisesti olennaiseksi osaksi hallintamallien kehittämistä ja
toimeenpanoa.
Tämän seminaarin ohjelmassa näyttää juuri tämä monitieteinen lähestymistapa
toteutuvan mielenkiintoisella tavalla.
Hyvät naiset ja herrat,
Itämereen kohdistuu monia tärkeitä toimia ja suunnitelmia. Haluan tässä nyt
kuitenkin erityisesti tuoda esiin muutaman keskeisen ja ajankohtaisen asian:
EU valmistelee parhaillaan Itämeri-strategiaa, jossa tavoitteena on puhdas
Itämeri ja menestyvä talousalue. Strategian menestykselliseksi ja tehokkaaksi
toteuttamiseksi tarvitaan toimivia työkaluja ja vakaata tieteellistä pohjaa. On
tärkeätä, että Suomi osallistuu aktiivisesti strategian valmisteluun ja että
tiedeyhteisö yli kansallisten rajojen toimii mahdollisimman yhtenä rintamana,
jotta tutkimus saadaan vahvasti osaksi strategiaa ja sen toimenpiteitä.
Tässä yhteydessä Suomen kannalta erityisen tärkeä on Suomen Akatemian
koordinoiman BONUS-169 -tutkimushankkeen toteutuminen.
Pidän myös tärkeänä, että julkisella rahoituksella tuotetut tutkimusaineistot
saadaan laajasti ja tehokkaasti käyttöön. Asian on kiinnitetty huomiota paitsi
EU:ssa myös OECD:n piirissä, missä tiede- ja taknologiaministerit ovat
julistuksella sitoutuneet julkisrahoitteisten sähköisten tutkimusaineistojen
avoimen saatavuuden kehittämiseen. Olen erittäin tyytyväinen Suomen Akatemian
päätöksestä, jonka mukaan se edellyttää tiedonhallintasuunnitelman
sisällyttämistä tutkimushankehakemuksiin. Päätös on askel oikeaan suuntaan.
Luonnon monimuotoisuuden suojelu ja kestävä käyttö sisältyy hallituksen
ohjelmaan. Tätä tukeva Vedenalaisen meriluonnon monimuotoisuuden
inventointiohjelma (VELMU) kartoittaa vedenalaisia luontotyyppejä ja antaa
tietoja lajien esiintymisestä. Pidän tärkeänä, että myös tämä tieto saadaan
mahdollisimman joustavasti tarvitsijoiden käyttöön osana julkisin varoin
tuotetun tutkimustiedon saatavuutta.
Itämerestä ja tavoitteesta "Puhdas Itämeri" puhuttaessa on luonnollisesti
mainittava kestävä kehitys ja siihen liittyvä koulutus ja ympäristökasvatus.
Ilolla voin todeta, että Itämeren alueella on vankkaa ja vakiintunutta
yhteistyötä kestävän kehityksen edistämiseksi koulutuksessa.
Ympäristökasvatus on tehokkain tapa luoda uusi sukupolvi, jolle Itämeri muistuu
mieleen niin kotona arjen pienissä päätöksissä kuin myös tulevaisuudessa
työelämässä ja tuotannossa. Ympäristökasvatus on keskeinen väline, kun mietimme,
miten muuttaa asenteet teoksi. Jotta osaamme elää kestävämmin ja energiaa ja
luonnovaroja fiksusti säästäen. Valistuneen ikäluokan kasvattaminen on paras
tapa ennakoida uusia tilanteita nopeasti muuttuvassa maailmassa.
Ympäristökasvatuksen vahvistamisessa meillä onkin vielä paljon tehtävää.
Tyytyväisenä totean, että myös Sektoritutkimuksen neuvottelukunta on ottanut
Itämerihaasteen vakavasti: se on käynnistänyt selvityshankkeen Itämeren
suojeluskenaarion laatimisesta Sternin mallilla - aivan hallitusohjelman
mukaisesti.
Hyvä seminaariväki,
On lohdullista tietää, että vahvasti pilaantuneetkin merialueet voivat toipua.
Se vaatii kuitenkin vahvoja toimia päästöjen vähentämiseksi, tiivistä
kansainvälistä yhteistyötä erityisesti Itämeren valtioiden kesken, mutta myös
EU:n puitteissa, korkeatasoista, monitieteistä tutkimusta sekä paljon koulutusta
ja ympäristökasvatusta.
Näihin on hallituksemme vahvasti toimissaan sitoutunut.
Hyvät kuulijat,
Suomen Akatemian tehtävä on tieteellisen tutkimuksen edistäminen ja sen
hyödyntäminen. Tutkimuksen edistämiseksi Suomen Akatemialla on olemassa laaja
kirjo rahoitusinstrumentteja, joita on käytetty tehokkaasti hyväksi.
Ympäristötutkimuksen alalla tästä on todisteena tänä vuonna julkistettu
kansainvälisen vesitutkimuksen arviointityöryhmän raportti, joka osoittaa
suomalaisen vesitutkimuksen tason olevan erittäin korkean. Korkeatasoinenkaan
tutkimus ei kuitenkaan riitä, vaan tiedeyhteisön on myös saatettava
tutkimustuloksensa laajemman yleisön saataville. Tutkimustieto on saatava
entistä vahvemmin päätöksenteon pohjaksi.
Tämän Suomen Akatemian järjestämän seminaarin tavoitteena on edistää
tutkimustiedon hyödyntämistä ja löytää konkreettisia toimintatapoja, joilla
tutkimustulosten käyttö tulee luontevaksi osaksi päätöksentekoa. Työ Itämeren
hyväksi ja sen menestyksekäs hallinta edellyttää tietoa - monenlaista tietoa -
joka on helposti saatavilla, oikeaan aikaan ja oikeassa muodossa.
Te, arvoisa seminaariväki, osaltanne vaikutatte Itämeren tulevaisuuteen.
Perehdyttyäni seminaarin monipuoliseen ohjelmaan, olen vakuuttunut, että juuri
tällainen tilaisuus vie yhteisiä tavoitteitamme eteenpäin ja antaa vauhtia
Itämeren muutoksen hallintaan. Toivotaan teille oikein antoisia seminaaripäiviä.
|