Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Opetusministeri Sari Sarkomaan muihin uusiin puheisiin
voit tutustua
tästä.
Suomen uskonnonopettajain liitto - 70v juhlaseminaari
26.1.2008 Helsingin yliopisto
Opetusministeri Sari Sarkomaa Monokulttuurista monen kulttuurin maaksi –
yhdestä mallista monialaiseen uskontokasvatukseen
Arvoisat juhlaseminaarivieraat,
Alkuun haluan koko valtioneuvoston puolesta onnitella 70-vuotiasta Suomen
uskonnonopettajain liittoa. Liitto on vuosien aikana toiminut uskonnonopetuksen
ja eettis-sosiaalisen kasvatuksen vankkana puolestapuhujana, tarjonnut
jäsenilleen koulutusta, mahdollisuutta oman osaamisen kehittämiseen sekä
korkeatasoiseen kansainväliseen toimintaan. Tästä haluan omasta puolestani
liittoa kiittää.
Sivistys on yhteiskunnan keskeinen arvo, johon koko koululainsäädäntömme
perustuu. Oman ja muiden uskontojen tuntemus kuuluvat yleissivistykseen.
Uskontokasvatuksen tavoitteena on tukea laaja-alaisesti lapsen ja nuoren
kasvamista tasapainoiseksi ja täysvaltaiseksi yhteiskunnan jäseneksi.
Uskonnon opetuksen monipuolisiin tavoitteisiin sisältyy omaan uskontoon ja sen
yhteiskunnallisiin vaikutuksiin perehtymistä. Myös suomalaiseen
katsomusperinteeseen ja uskonnon kulttuuriseen merkitykseen tutustuminen on
keskeisellä sijalla. Tärkeitä opetuksen tavoitteita ovat myös eettisyyteen
kasvaminen: uskonnon eettisen ulottuvuuden ymmärtäminen sekä omien tekojemme
eettinen tarkastelu.
Suomessa uskontokasvatus aloitetaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa, toisin kuin
monessa muussa maassa. Meillä uskonnollinen ja eettinen kasvatus kuuluvat myös
päivähoidon ohjelmaan, joten lapsi voi saada tietoa omasta uskonnosta, muulla
tavoin uskovista ja eettisistä kysymyksistä jo siinä vaiheessa, kun hän rakentaa
alustavasti omaa maailmankuvaansa.
Tämän mahdollistaa suomalaisten varhaiskasvattajien ja opettajien
kansainvälisesti erittäin korkea osaamis- ja koulutustaso. Meillä myös
varhaiskasvattajat koulutetaan yliopistoissa tai korkeakouluissa. Kun tähän
lisätään opettajien, luokanopettajien ja aineenopettajien, ja muun koulu- ja
opetushenkilöstön korkea koulutustaso ja osaaminen, voidaan tälle perustalle
rakentaa se ainutlaatuinen uskontokasvatuksen malli, jonka edustajia myös te
suomalaiset uskonnonopettajat olette.
Hyvät naiset ja herrat,
Eri uskontojen kohtaaminen on noussut, ja nousee edelleen, entistä tärkeämmäksi
osaksi koulujen uskontokasvatusta. Kuitenkin perusta tähän erilaisuuden
kohtaamiseen on oman uskonnon tuntemisessa ja siihen kasvamisessa. Oman uskonnon
opetus on koulujen uskonnonopetuksen tärkein painopiste. Suomalainen
identiteetti rakentuu vahvasti kodin, koulun ja suomalaisen kulttuurin
ymmärtämisen kokonaisuuteen. Koti rakentaa perustan jokaisen lapsen
maailmankatsomukselle. Koulun tehtävänä on yhdessä kotien kanssa vahvistaa
lapsen kasvamista antamalla siihen laaja-alaisuutta, monipuolisuutta ja tietoa.
Tavoitteena opetuksessa on luoda ja syventää lapsen ja nuoren yleissivistystä,
joka rakentuu monesta eri elementistä - ajankohtaisista, yhteiskunnallisista ja
kansainvälisistä ja luonnontieteellisistä tiedoista: historiasta, kielitaidosta,
taiteesta ja myös uskontomme ja muiden uskontojen tuntemisesta. Tämän tavoitteen
saavuttamisessa tärkeää on synnyttää opetukseen entistä vahvempi eri
oppiaineiden välinen integraatio, jossa jokaisen aineen parhaita elementtejä
vahvistetaan toisten aineiden vastaaville elementeillä.
Suomessa - toisin kuin monissa muissa maissa - uskonnonopetus nähdään siis
keskeisenä osana koulun sivistystehtävää. Erityisesti 1970-luvulla
uskonnonopetus haluttiin pois kouluista, mutta sitä ratkaisua ei kuitenkaan
koskaan tehty. Pidän ratkaisua erittäin onnistuneena. Nyt näemme selvästi, että
päinvastoin kuin 60- ja 70-luvuilla ennustettiin, on uskontojen asema maailmassa
paikoin jopa vahvistunut. Nykymaailmassa on siksi entistä tärkeämpää antaa
lapsille ja nuorille uskontokasvatusta evästykseksi elämään.
Hyvät naiset ja herrat,
Lienee paikallaan tarkastella hieman suomalaisen koululaitoksen
uskontokasvatuksen historiaa, sillä uskonnonopetuksella kouluissa on yhtä pitkä
historia kuin koululaitoksella Suomessa. Onpa jopa oma ministeriöni,
opetusministeriö, alkujaan Suomen senaatin kirkollistoimituskunta. Suomen
itsenäistyttyä toimituskunnasta tuli kirkollis- ja opetusasiainministeriö ja
vasta vuonna 1922 nimi lyheni opetusministeriöksi.
Kun maahamme muodostui vähitellen kirkollinen hallinto 1200-luvulla, toi se
mukanaan myös ensimmäiset koulut. Niiden keskeisenä opetettavana aineena oli
teologia. Maaseudun opetuksesta taas vastasivat luostarit, jotka hengellisen
elämän rinnalla harjoittivat opetusta, maanviljelystä ja käsiteollisuutta. Ne
olivat näin sen aikaisia monitoimikeskuksia omalla alueellaan.
Kansanopetus oli 1500-luvulla alkaneen uskonpuhdistuksen keskeisiä tavoitteita.
1600-luvulla Turun piispa Gezelius vanhempi laatikin selkeän suunnitelman
kansanopetuksen toteuttamiseksi koko maassa. Jotta kehitystä voitiin seurata,
alettiin jokaisessa paikallisseurakunnassa pitää niin sanottuja kirkonkirjoja,
joihin merkittiin henkilötietojen ohella myös edistyminen lukutaidossa.
Vuosittain pidetyillä kinkereillä lukutaitoa tarkastettiin. Ulkoluvun sijasta
pyrittiin ymmärtävään lukemiseen. Kuten usein keskusteluissa nykyään pohditaan
kenen tehtävä uskonnollinen kasvatus on, silloinkin oli epäselvää, kumpi kansan
opettamista eli uskonnollisesta kasvatuksesta huolehtisi; valtio vai kirkko.
Valistuksen aikana kansanopettamista pidettiin tärkeänä kaikkialla Euroopassa.
Innokkaat suomalaiset perustivat pieniä paikallisia kouluja eri puolille maata.
Kuitenkin päävastuun kansanopetuksesta kantoivat lukkarit. Milloin oppilaat
menivät lukkarin luokse, kuten Aleksis Kivi kuvaa Seitsemässä veljeksessä.
Milloin taas opettaja kiersi kylästä toiseen kiertokoulun tapaan. Päävastuu
lasten kasvatuksessa oli lasten vanhemmilla. Ruotsinvallan aikana lakia
vanhempien kasvatusvelvollisuudesta jopa kiristettiin uhkaamalla vanhempia
sakoilla, jos he laiminlöivät velvollisuutensa.
1800-luvulla valtio alkoi ottaa entistä enemmän vastuuta kirkolta koulujen
hallinnosta ja kouluista. Kansakoululaitos alkoi vuonna 1866 ja kouluhallitus
perustettiin vuonna 1870. Uusi työnjako merkitsi, että uskonnonopetus muodostui
yhteiseksi työsaraksi koulun ja kirkon välille.
Samaan aikaan kirkko kehitti omia koulujaan. Rippikoulut lisääntyivät ja
pyhäkouluja alettiin pitää eri puolilla maata. Monet kansakoulunopettajat
toimivat opettajina pyhäkouluissa. Osa papeista oli uskonnonopettajina
kouluissa. Maamme itsenäistyminen vuonna 1917 toi monia muutoksia kouluihin.
Uskonnonvapauslaki vuonna 1922 selkeytti uskonnonopetuksen asemaa.
Hyvät naiset ja herrat,
Vuoden 1923 kansakoululaki määräsi koulussa opetettavan uskontoa sen
uskontokunnan tunnustuksen mukaan, johon oppilaiden enemmistö kuului. Tämä
säädös mahdollisti myös oikeuden olla osallistumatta uskonnon opetukseen, jos ei
kuulunut enemmistön uskontokuntaan. Uskonnonopetus määräytyi näin
tunnustukselliseksi eli uskontokuntasidonnaiseksi. Kouluihin tuli myös
ortodoksista opetusta. Vähintään 20 samaan uskontokuntaan kuuluvalle
ei-luterilaiselle tuli opettaa omaa uskontoa. Lisäksi uskontokuntiin
kuulumattomille opetettiin uskonnonhistoriaa ja siveysoppia.
Kansakoululainsäädäntö ei koskenut oppikoulua. Oppikoulussa vain ortodokseille
oli omaa opetusta. Muut vapautettiin kokonaan opetuksesta.
1950-luvun alussa tehdyt kansakoulujen opetussuunnitelmat eivät muuttaneet
uskonnon asemaa koulussa, vaikka sodan jälkeisinä vuosina esiintyikin hyvin
voimakasta koulujen uskonnon opetuksen ja kasvatuksen vastustusta. Opetuksen
määrä tosin väheni aiemmasta, mutta sen määrä oli nykyiseen verrattuna
merkittävästi suurempi. Opetus oli edelleen tunnustuksellista mutta orastavasti
jo tässä vaiheessa tehtiin eroa kirkon ja koulun opetuksen välille.
Merkittävä askel uskontokasvatuksessa otettiin 1985, jolloin kouluihin tuli
oppiaineeksi uskontokuntiin kuulumattomille oppilaille elämänkatsomustieto.
Samalla lainsäädännöllä muutettiin muiden uskontojen asemaa kouluissa siten,
että jo kolmelle oppilaalle samassa koulussa huoltajien pyynnöstä tuli opettaa
omaa uskontoa.
Uudet opetussuunnitelmien perusteet 1994 viitoittivat tietä selvempään kirkon ja
koulun opetuksen eroon ja sittemmin koululainsäädännön uudistus 1998 ja
uskonnonvapauslainsäädännön uudistus 2003 poistivat kauan voimassa olleen
tunnustuksellisen uskonnonopetuksen kouluista. Tilalla on nykyään oppilaan oman
uskonnon opetus, jossa lähdetään koulun yleisten tavoitteiden perustalle
rakennettavista uskonnon keskeisistä piirteistä. Kaikkien uskontojen opetuksessa
vallitsevat yhteiset periaatteet, joita uskonnonopetuksen tulee noudattaa. Pitkä
tie on kuljettu.
Arvoisat kuulijat,
Mitä on sitten jäänyt näistä vuosisataisista uskontokasvatuksen perinteistä
jäljelle nykypäivään?
Vaikka uskonnonopetus on kouluissa itsenäistynyt, yhteistyö koulun ja kirkon
välillä jatkuu. Monissa kouluissa käydään edelleen ennen joulua ja lukuvuoden
päättymistä kirkossa. Myös virsien laulamisella on pitkä historia koulussa.
Virret ovatkin osa suomalaista kulttuuria ja kouluperinnettä. Edelleen kouluissa
lauletaan jouluvirsi ”Enkeli taivaan”. Myös keväällä laulettu Suvivirsi on
sellainen, jonka monet sukupolvet muistavat omalta kouluajaltaan.
Yhteistyö jatkuu myös suomalaisen kulttuurin opiskelussa. Vanhat ja uudet
kirkkorakennukset ovat osa kulttuurimaisemaa, joka liittää menneisyyden ja
nykypäivän yhteen. Hautausmaat kirkkojen ympärillä kertovat menneiden
sukupolvien työstä niin rauhan kuin sodan aikana. Suomalaisten säveltäjien
musiikissa heijastuu yhteiset arvot.
Yhteistyö jatkuu myös kansainvälistymisessä. Kirkkojen välinen yhteistyö eli
ekumenia on saanut rinnalleen dialogin eri uskontojen kanssa.
Uskonto on merkittävä osa kulttuuri-identiteettiä. Tarvitsemme jatkossakin
laadukasta uskonnonopetusta, joka auttaa meitä tuntemaan juuremme. Oman uskonnon
ja sen arvojen hahmottaminen on lapselle ja nuorelle tärkeä asia.
Oman kulttuuri-identiteetin rakentaminen luo myös pohjan kanssakäymiselle
toisten ihmisten kanssa. Tätä kanssakäymistä ovat jaetut traditiot saman
kulttuuriyhteisön jäsenten kanssa. Kanssakäymistä on myös eri uskontoihin
kuuluvien ihmisten kohtaaminen niin täällä Suomessa kuin ulkomaillakin.
Globalisoituvassa maailmassa kohtaamme erilaisuutta entistä enemmän. Nämä
kohtaamiset lisäävät myös ihmisen tarvetta tuntea oma uskontonsa. Oman uskonnon
tunteminen onkin rakentavan uskontodialogin ehdoton edellytys. Omien
lähtökohtien hahmottaminen ei kuitenkaan aina ole helppoa. Siksi tarvitsemme
päteviä opettajia auttamaan lapsia ja nuoria tässä vaativassa tehtävässä.
On hienoa, että myös Suomen evankelis-luterilainen kirkko kantaa edelleen
vastuunsa lasten ja nuorten kasvattamisesta suomalaiseen kulttuuriperintöön ja
evankelis-luterilaiseen uskontoon. Viime maanantaina julkaistu kirkon strategia
vuoteen 2015 asti tukee seurakuntalaisten ja kirkon keskinäistä lähentymistä.
Suuntaus on oikea. Kirkon tulee myös jatkossa huolehtia uskonnollisen perinteen
välittämisestä suomalaisille ja toimia uskonnollisen yhteisön muodostajana.
Onnistuakseen tässä tarvitsee kirkon jakaa vastuuta myös muiden toimijoiden
kesken. Kirkon on jatkossa luotettava entistä enemmän jäseniinsä. Yksi esimerkki
tästä olisi antaa kirkon jäsenille oikeus niin halutessaan valita oma
seurakuntansa oman elämäntilanteen ja tarpeiden mukaan. Etenkin kaupungeissa
luonteva yhteys omaan seurakuntaan katkeaa liian helposti muuttoon
seurakuntarajojen ulkopuolelle.
Suomalainen uskonnonopetus ja kirkon strategia sopivat hyvin yhteen. Kun
kirkossa painotetaan sen uskonnollista roolia yhteiskunnassa, antaa koulujen
uskonnonopetus tietoa ja työkaluja tämän roolin arvioimiseksi. Koulujen
tehtävänä tuleekin toimia myös jatkossa tunnustuksettomana uskonnollisen
perinteen välittäjänä, ohjaamassa ja kannustamassa ihmisiä itse muodostamaan oma
maailmankuvansa ja identiteettinsä suomalaisessa, evankelis-luterilaisen kirkon
muodostamassa ilmapiirissä.
Hyvät kuulijat,
Olen puheessani pyrkinyt korostamaan sekä oman uskontomme että muiden uskontojen
tai elämänkatsomusten tuntemista. Samoin olen painottanut suomalaisen koulun
yleissivistävää luonnetta. Suomessa olemme valinneet sellaisen
uskonnonvapaus-käsityksen, joka yhdistää ns. positiivisen ja negatiivisen
uskonnonvapauden. Tämä merkitsee ensinnäkin sitä, että jokaisella on oikeus
omaan uskontoon. Tämä positiivinen uskonnonvapaus näkyy meillä myös
koulutuksessa. Uskonnon merkitys kulttuurissamme on niin tärkeä, että lapsella
ja nuorella tulee olla oikeus saada uskonnonopetusta osana yleissivistystään.
Uskonnonvapaus tarkoittaa myös sitä, ettei kenenkään tarvitse osallistua oman
vakaumuksensa vastaiseen opetukseen tai uskonnon harjoitukseen.
Uskonnonvapauden kohdalla on syytä todeta myös muun uskonnollisen tai
kulttuurisen taustan omaavat, joita Suomessa on jo eri laskutavasta riippuen 150
– 300 000 ihmistä. Uskonnon opetus voi auttaa meitä asettumaan heidän asemaansa,
ymmärtämään heitä. Toisaalta yhteiskuntamme maahanmuuttajataustaisten jäsenten
tulee oppia tuntemaan myös kristinuskon merkitys suomalaisessa kulttuurissa.
Monet ilmiöt ympärillämme ovat uskonnollista perua. Sivistykseen kuuluu myös
yhteisön tapakulttuurin ymmärtäminen.
On tärkeää, että perusopetuksessa oppilaan huoltajalla tai lukiossa
opiskelijalla itsellään on oikeus päättää osallistumisesta uskonnonopetukseen
tai kouluyhteisön uskonnollisiin tilaisuuksiin. Pidän kuitenkin positiivisena
sitä havaintoa, että monet muita uskontoja tunnustavat vanhemmat suovat
lapsilleen mahdollisuuden osallistua myös koulun kristillishenkisiin
tilaisuuksiin. He näkevät tämän auttavan lasta ymmärtämään suomalaista
kulttuuria ja kasvamaan suvaitsevaisuuteen. Näiden vanhempien valinta osoittaa
mielestäni kunnioitettavaa kykyä elää samanaikaisesti kahdessa kulttuurissa.
Käymämme uskontodialogi on erittäin arvokasta. Lähes kaikkialla Euroopassa
keskustellaan nyt siitä, miten yhteiskunnista voidaan rakentaa nykyistä
tiiviimpiä monen kulttuurin yhteisöjä. Arvoja korostava uskonnonopetus on tässä
aivan avainasemassa. Siksi opetuksen on oltava laadukasta ja vastuullista.
Tavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeää varmistaa, että kaikkien uskontojen
opettajat omaavat hyvän aineen hallinnan lisäksi myös pedagogisen pätevyyden.
Hyvät juhlavieraat,
Lopuksi haluan muistuttaa siitä, että Suomen hyvät oppimistulokset eivät ole
syntyneet tyhjästä, vaan saamme paljolti kiittää niistä korkeasti koulutettua
opettajakuntaamme ja sen tekemää laadukasta työtä lasten ja nuorten
kasvatuksessa ja opetuksessa.
Haluan lämpimästi onnitella Suomen uskonnonopettajain liittoa 70-vuotis juhlan
johdosta ja toivottaa kaikille hyvää seminaaria!
|