Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Lastentarhanopettajaliiton syysvaltuusto, 14.11.2008
Helsinki
Opetusministeri Sari Sarkomaa Lastentarhanopettajaliiton syysvaltuusto
(Puhuttaessa muutokset mahdollisia)
Arvoisat Lastentarhanopettajaliiton valtuuston jäsenet, hyvät varhaiskasvatuksen
asiantuntijat!
Tänä vuonna on Suomen lastentarhantyön merkkivuosi. On kulunut siis 120 vuotta
siitä, kun ensimmäinen kansanlastentarha perustettiin Suomeen ja tänne
Helsinkiin. Lastentarhatyön perustaja oli lastentarhanopettaja ja siksi
onnittelut juhlavuodesta kuuluvat myös Teille. Teillä on arvokas lastentarhatyön
perinne vaalittavananne.
Lastentarhojen suuri kannattaja, esitaistelija oli myös kansakoululaitoksemme
isä Uno Cygnaeus. Cygnaeksen mielestä lastentarhatoiminta oli omiaan luomaan
perustaa oppimiselle koulussa, jopa yksilön suoritukselle aikuisiässä.
Tämä pieni historiallinen näkökulma muistuttaa lastentarhanopettajien työn
pitkästä perinteestä. Toisaalta se kertoo myös sen, miten kauan lastentarhatyön
merkitys on tiedostettu, mutta miten kauan sen vakiinnuttaminen osana kasvatus-
ja koulutusjärjestelmää on maassamme vienyt. Tämä työ ei vieläkään ole valmis.
Sinivihreän hallituksen ohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi selvittää
varhaiskasvatuksen asema hallinnossa. Olen useissa eri yhteyksissä tuonut esille
oman näkemykseni varhaiskasvatuksen kuulumisesta opetustoimen piiriin. Olen näin
halunnut korostaa kasvatuksenja pedagogiikan yhteisen polun tärkeyttä lapsen
tasapainoiselle kasvulle ja kehitykselle.
Lastentarhojen siirrosta kouluhallinnosta sosiaalihallintoon on kulunut 85
vuotta. Tuo vuonna 1924 tehty päätös on tarpeen arvioida uudelleen.
Tiedämme, että lukuisat kunnat ovat jo tehneet ratkaisun päivähoidon ja
opetustoimen yhdistämisestä. Useilla paikkakunnilla siirto on vireillä.
Näyttääkin siltä, että kunnat ovat tässä valtionhallintoa ripeämmin liikkeelle.
Pidän tärkeänä, että opetusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön
yhteinen selvitystyö saadaan tässä asiassa pikaisesti käyntiin. Hallituksen
hyväksymässä sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisessa kehittämisohjelmassa
eli KASTE-ohjelmassa päivähoitolain uudistamiselle, johon myös
hallintoalaselvitys kuuluu, on asetettu aikataulu niin, että hallituksen esitys
annetaan syksyllä 2010.
Näkemykseni on, että varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen
yhteisestä hallinnosta hyötyy eniten lapsi. Aito varhaiskasvatuksesta lähtevä
pedagoginen jatkumo koulun maailmaan turvaa perustan lapsen tasapainoiselle
kasvulle ja kehitykselle. Myös kansainväliset esimerkit tukevat
varhaiskasvatuksen yhdistämistä opetustoimeen. Esimerkiksi Pohjoismaissa, kuten
Norjassa, Ruotsissa ja Islannissa, on nähty tällaisen ratkaisun hyödyt.
Tähänastiset kokemukset varhaiskasvatuksen ja opetustoimen hallinnon
yhdistämisestä ovat olleet myönteisiä. Vaikka säästöt ja taloudellinen tehokkuus
eivät ole ensisijainen syy hallintojen uudistamiseen, ei ole syytä väheksyä
tätäkään puolta. Hyvä esimerkki ovat vaikkapa aiempaa joustavammat
tilaratkaisut.
Pelot siitä, että siirtouudistuksessa varhaiskasvatuksen ammattilaiset jäisivät
opetustoimen jalkoihin, ovat osoittautuneet aiheettomiksi. On myös sanottu, että
varhaiskasvatus muuttuu opetustoimessa koulumaiseksi. Kokemukset ovat
osoittaneet oletuksen vääräksi. Kun päivähoidon ja opetustoimen henkilöstö
tutustuu toistensa toimintaan ja työkulttuuriin, yhteinen kieli kasvatuksen,
kehityksen ja oppimisen asioista löytyy nopeasti. Ovathan kaikki yhteisellä
asialla - rakentamassa kasvatuksen yhteistä polkua. Siinä opitaan nopeasti
huomaamaan, että kaikilla on toisilleen osaamista annettavana ja jaettavana.
Arvokkaana pidän sitä, että varhaiskasvatuksen ja koulutoimen henkilöstön oman
ammattitaidon kehittämismahdollisuudet voivat monipuolistua hallinnollisessa
uudistuksessa. Näen, että pedagogista jatkumoa varhaiskasvatuksesta kouluun
voimistetaan tuloksellisesti, kun päivähoidon ja koulutoimen henkilöstö voi
jakaa ja päivittää osaamistaan yhteisissä täydennyskoulutustilaisuuksissa.
On selvää, että yhteisen toimintakulttuurin kehittäminen vaatii ponnisteluja,
mutta samalla se on monin tavoin palkitsevaa. Tärkeänä pidän sitä, että
päivähoitoa koskevat hallinnolliset muutokset toteutetaan osallistavuuden
periaatteella. Mitä osallistavampaa muutoksen valmistelu ja tekeminen on, sitä
parempi lopputulos. Epäluulot ja pelot hälvenevät jo muutoksen alkuvaiheessa,
eikä kasvatuksen ja opetuksen ammattilaisten voimavaroja kulu suotta niitä
pohtiessa. Henkilöstön, kuntapäättäjien ja virkamiesten tiivis vuorovaikutus
turvaa onnistuneen hallinnollisen uudistuksen.
Suomessa, kuten muissakin pohjoismaissa, Tanskaa lukuun ottamatta, kaikki
opettajat ovat myös järjestäytyneet samaan ammattiliittoon ja se osaltaan myös
varmasti vahvistaa tuota opettajien välistä vuoropuhelua ja yhteistä näkemystä
koulutuksen ja kasvatuksen kehittämisestä.
Euroopan unionissa varhaiskasvatus – early childhood education, preprimary
education- osa on osa opetusministerikokousten asialistaa. Tästäkin löytyy eräs
syy siihen, että varhaiskasvatuksen hallinto ja ohjaus on syytä myös Suomessa
olla opetushallinnon alla. On tärkeää olla todellisesti vaikuttamassa EU:ssa
tehtäviin kasvatus- ja koulutuspoliittisiin linjauksiin, suosituksiin ja
visoihin.
EU-tasolla käydyissä keskusteluissa laadukas varhaiskasvatus, kaikkien lasten
oikeus palveluihin nähdään merkittävästi koulutuspoliittisena kysymyksenä,
syrjäytymisen ehkäisynä ja oppimisvaikeuksien korjaajana ja ennaltaehkäisynä.
Lasten päivähoitopalvelut taas käsitellään osana perhepolitiikkaa ja naisten
tasa-arvoa, työssäkäyntimahdollisuutta.
Suomalainen päiväkotitoiminta yhdistää kaksi hyvää asiaa: varhaiskasvatuksen ja
koulutuspalvelun. Pienoisena ongelman on kuitenkin erityisesti ne lapset jotka
eivät tarvitse päivähoitoa. Miten turvataan heidän oikeus
varhaiskasvatuspalveluihin.
Siksi hallitusohjelmassa on luvattu kehittää varhaiskasvatuspalveluja
monimuotoisemmaksi lisäämällä osa-aikaisen hoidon mahdollisuutta sekä avoimia
päiväkoteja ja kerhotoimintaa. Miten? Tämäkin kysymys tulee ratkaista osana
päivähoitolain kokonaisuudistusta.
Varhaiskasvatuksesta kantautuu usein hätääntyneitä viestejä riittämättömästä
henkilöstömäärästä ja liian suurista lapsiryhmistä. Henkilöstövaje huolestuttaa
eri puolilla maata. Toteutuvatko lapsen perusoikeudet, jos lapsiryhmä on
ylisuuri, sijaisia ei saa ja henkilökunta uupuu?
On selvää, että emme voi puhua laadukkaasta varhaiskasvatuksesta tai
perusopetuksesta, jollei meillä ole tarpeeksi ammattitaitoista henkilöstöä.
Tässä tapauksessa määrä on laatua ja riittävä henkilöstön määrä turvaa
laadukkaan työn edellytykset. Se on toki myös tärkeä turvallisuustekijä.
Hallitus on sitoutunut tavoitteeseen riittävän kasvatus- ja opetushenkilöstön
määrän turvaamisesta. Jotta tätä tavoitetta tukevia koulutusratkaisuja voidaan
tehdä, tarvitaan määräajoin ajantasaista tietoa henkilöstötilanteesta,
esimerkiksi ikärakenteesta, liikkuvuudesta ja kelpoisuustilanteesta.
Opetushallinnossa käytäntönä on ollut kolmivuotisvälein toteutettava
valtakunnallinen opettajatiedonkeruu, joka kattaa eri koulumuodot. Näin saatavaa
tietoa käytämme opettajankoulutuksen määriä koskevia tavoitteita
valmisteltaessa. Säännöllinen tiedonkeruu on auttanut koulutusmitoitusten tekoa
niin, että eläköitymisen aiheuttamaa opettajatarvetta on voitu ennakoida ja
ehkäistä opettajapulan syntymistä.
Pidän välttämättömänä, että vastaava säännöllinen tiedonkeruu ulotetaan
pikaisesti koskemaan myös lastentarhanopettajia. Tästä olemme viestittäneet
sosiaali- ja terveysministeriölle useissa eri yhteyksissä.
Opettajatarpeen arvioinnissa näkyy tarpeettomasti suomalaisen kasvatus- ja
koulutusjärjestelmän hajanaisuus. Koska varhaiskasvatus- ja lasten päivähoito on
osa sosiaalitointa, kuuluu henkilöstön tarvearvioinnit sille sektorille.
Hyvin kiireelliseksi kysymykseksi haluan nostaa erityislastentarhanopettajien
tarpeen selvittämisen. Eri puolilta maata tulevat viestit viittaavat siihen,
että erityislastentarhanopettajista on paikoin paha pula. On selvää, että
ammattitaitoisen erityislastentarhanopettajan tuki on välttämätön
päiväkotiyhteisöille, jotta periaate ongelmien ennaltaehkäisystä ja varhaisesta
puuttumisesta ongelmiin voisi aidosti toteutua.
Opetusministeriön erityisopetuksen strategiassa tarpeelliseksi arvioitiin sadan
erityislastentarhanopettajan kouluttaminen vuosittain. Koulutuslisäyksiä on jo
tehty sekä suomen- että ruotsinkielisessä
erityislastentarhanopettajakoulutuksessa, mutta koulutustarpeen selvittäminen on
joka tapauksessa välttämätöntä.
Lastentarhanopettajien koulutuksen kehittäminen edellyttää määrällistä
suunnittelua, sitä tukevaa ajantasaista tilannetietoa ja tulevaisuuden
henkilöstötarpeiden ennakointia. Määrälliset opettajakysymykset ovat tärkeä
asia, mutta niistä huolehtiminen ei yksin riitä. Lastentarhanopettajakoulutuksen
kehittäminen edellyttää tuekseen myös monia muita asioita. Haluan tässä
kiinnittää huomiota arvioinnin tarpeisiin.
Lastentarhanopettajakoulutus käynnistyi 1892. Lastentarhanopettajakoulutus
vakiintui yliopistollisena koulutuksena jo 13 vuotta sitten, mutta koulutusta ei
ole siinä yhteydessä eikä sen jälkeen arvioitu. Vastaavana aikana on toteutettu
kaksi opettajankoulutuksen arviointia ja kaksi ennakointia.
Lastentarhan-opettajankoulutus on toistaiseksi jäänyt vaille sitä
kehittämistukea, jota arviointi parhaimmillaan voi tuoda. Tätä pidän ongelmana,
koska tiedämme varhaiskasvatuksen haasteiden ja niistä nousevien koulutuksen
sisällöllisen kehittämisen ja tutkimuksen tarpeiden moninaisuuden. Miten
lastentarhanopettajankoulutuksen määrät vastaavat näihin tarpeisiin, on
mielestäni arvioinnin keskeinen kysymys. Arvioinnin tarpeellisuuteen
kiinnitettiin huomiota muun muassa Opettajankoulutus 2020 -työryhmäraportin
suosituksissa.
Lastentarhanopettajan tehtäviin on kelpoinen myös sosionomikoulutuksella.
Lastentarhanopettajakoulutus ja AMK:n sosionomikoulutus eivät ole samanlaiset.
Molempien roolit varhaiskasvatuksen tehtävissä on ehkä syytä myös arvioinnin
yhteydessä selkiyttää.
Yksi luonteva mahdollisuus lastentarhanopettajakoulutuksen arviointiin tarjoutuu
esimerkiksi siinä yhteydessä, kun tutkintouudistusta arvioidaan vuonna 2010.
Hyvät varhaiskasvatuksen asiantuntijat!
Lopuksi haluan ottaa esille kaksi varhaiskasvatuksen arkipäivän keskeistä
kysymystä: monikulttuurisuuden ja johtajuuden.
Monikulttuurisuus on varhaiskasvatuksen arkea. Erilaiset kulttuurit kohtaavat
päiväkodissa yhä useammin. Eri kulttuureista tulevat lapset ja työtoverit tuovat
erilaisuuden rikkauden, mutta keskinäisen ymmärryksen luominen vaatii myös
tietoa ja taitoa.
Henkilökunnan osaaminen, tietoisuus oman työn merkityksestä ja vanhempien kanssa
tehtävä yhteistyö ovat ovat avaimia myönteisen monikulttuurisen yhteisön
rakentumiselle. Näen tässä tärkeän haasteen lastentarhanopettajien
koulutukselle.
Pidän välttämättömänä, että jokainen lastentarhanopettajaksi opiskeleva tutustuu
monipuolisesti niihin haasteisiin ja osaamisvaatimuksiin, joita monikulttuurinen
päiväkoti kasvatustyölle ja yhteistyölle lasten vanhempien kanssa asettaa. Kyse
ei tässä voi olla vain valinnaisista monikulttuurisuuskursseista tai opinnoista,
vaan kaikkien varhaiskasvatuksen opiskelijoiden kulttuurisesta osaamisesta. Sitä
voidaan ja pitääkin hankkia monin eri tavoin niin koulutuksessa kuin siihen
kuuluvassa harjoittelussa. Unohtamatta tietenkään täydennyskoulutusta.
Erittäin tärkeänä pidän sitä, että tulevilla lastentarhanopettajilla on hyvät
valmiudet tukea lasten kielellistä kehitystä niin, että kielelliset valmiudet
kehittyvät vahvoiksi jo ennen koulun alkamista. Toivon, että
lastentarhanopettajakoulutuksessa kiinnitetään näihin kysymyksiin monipuolisesti
huomiota niin koulutuksen sisältöjä kehitettäessä kuin myös varhaiskasvatuksen
tutkimuksen painopisteitä määritettäessä.
Päiväkodin johtajan tehtävä on entistä selvemmin oma ammattinsa - professio,
joka edellyttää monipuolista asiantuntijuutta ja johtamisosaamista. Perinteisten
hallinnon, henkilöstön, lainsäädännön ja talouden kysymysten rinnalle nousee
entistä vahvemmin kyky nähdä tulevaa.
Ei riitä, että päivähoito toimii tällä hetkellä erinomaisesti. On nähtävä, miten
toimintoja kehitetään ja henkilöstöä tuetaan kehittymään niin, että päiväkoti
myös tulevaisuudessa täyttää tehtävänsä ja toteuttaa hoidon, kasvatuksen ja
oppimisen edistämistavoitettaan ja näin lisää lapsen hyvinvointia. Hyvinvointi
on tavoite, mutta se on myös lapsen viihtymisen, oppimisen ja kehityksen
perusta. Kun lapsi voi hyvin, hänellä on mahdollisimman hyvät kasvun,
kehittymisen ja oppimisen edellytykset.
Päiväkodin johtajalla on päävastuu hoito-, kasvatus- ja opetustyön laadusta ja
johtamisesta. Tehdessään valintoja, ohjatessaan ja kannustaessaan ammattilaisia
päiväkodin johtajaa ohjaa varhaiskasvatuksen perustehtävää. Sen toteuttaminen on
mahdollista vain, kun johtajan osaamisessa ja toiminnassa yhdistyvät pedagoginen
johtajuus, työyhteisön kehittämistaidot ja ihmisten johtaminen. Lisäksi
päiväkodin avautuminen entistä enemmän ympäristöön lisää johtajan
verkosto-osaamisen tarvetta.
Hyvin toimiva yhteisö on hyvin johdettu yhteisö. Siksi pidän tärkeänä, että
johtamisen kysymykset ovat vahvasti esillä sekä varhaiskasvatuksen koulutuksessa
että tutkimuksessa.
Hyvät valtuuston jäsenet! Toivotan teille voimia ja menestystä tärkeässä
työssänne, pienten lasten hyvinvoinnin, kasvatuksen ja koulutuksen puolesta!
|