Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
OAJ:n yliopistopäivät, 7.11. 2008
Kirkkonummi
Opetusministeri Sari Sarkomaa Yliopistokoulutuksen tulevaisuus Suomessa
(Muutokset mahdollisia puhuttaessa.)
Hyvät kuulijat,
On ilo olla mukana tämän vuotisilla OAJ:n yliopistopäivillä ja tuoda koko
valtioneuvoston tervehdys seminaariin. Yliopistokoulutuksen tulevaisuudesta ja
kehittämisestä keskustelun aika on juuri nyt. Historiallisen
yliopistouudistuksen osalta ratkaisevien päätösten aika on käsillä. Päättyihän
lausuntokierros lakiluonnoksesta juuri. Haluankin alkuun kiittää OAJ:ta
asiantuntevasta lausunnosta, joka antoi erinomaisia eväitä lain
jatkotyöstämiseen.
Sinivihreä hallitus käynnisti yliopistolain uudistamisen heti vaalikauden
aluksi. Uudistuksen tavoitteena on vahvistaa yliopistojen mahdollisuutta toimia
laaja-alaisina sivistysyliopistoina. Haluamme, että kaikki tieteen alat voivat
olla parhaimmillaan.
Yliopistolain uudistus on yksi nykyhallituksen mittavimmista
lainsäädäntöhankkeista, joka vaikuttaa keskeisesti siihen, miten Suomi ja me
suomalaiset tulevaisuudessa pärjäämme. Korkeakoulujen merkitys talouden ja
hyvinvoinnin kasvulle on noussut aivan uudenlaiseen asemaan. Osaamisen merkitys
talouden ja kilpailukyvyn moottorina vahvistuu kaikkialla maailmassa.
Uudistusta on odotettu pitkään, emmekä ole liikkeellä yhtään liian aikaisin.
Suomi ei ole yliopistoreformissaan yksin. Ranska sai yliopistolainsäädäntönsä
uudistettua kuluneena kesänä ja Itävalta ja Saksa ovat uudistaneet koko
yliopistopolitiikkansa muutama vuosi sitten. Pohjoismaista Tanskassa on
toteutettu mittava yliopisto- ja sektoritutkimuslaitosuudistus, Ruotsi on nyt
selvitysvaiheessa ja sieltä on käyty ahkerasti ottamassa oppia meidän
uudistuksen etenemisestä. Mutta pelkkä kansainvälinen hanke uudistus ei ole:
erityisen vahvasti uudistuksen taustalla on suomalaisten yliopistojen oma tahto.
Taloudellisen ja hallinnollisen autonomian vahvistaminen on ollut meillä
yliopistojen pitkäaikainen tavoite.
Suomen korkeakoulu-uudistuksen keskiö muodostuu monesta asiakokonaisuudesta,
joista keskeisimpiä ovat yliopistolain uudistaminen, korkeakoulujen
rakenteellinen kehittäminen osana julkisen tutkimusjärjestelmän rakenteiden
kokonaisuudistusta ja korkeakoulujen valmisteilla oleva
kansainvälistymisstrategia. Uudistukseen liittyvät myös sektoritutkimuksen
rakenteiden uudistaminen sekä Suomen Akatemiaa ja ammattikorkeakouluja koskevan
lainsäädännön ajanmukaistaminen.
OECD:n korkeakoulutuksen teema-arvioinnin arvioitsijat näkivät
yliopistolaitoksen oikeudellisen aseman muutoksen välttämättömyytenä Suomen
kilpailukyvyn turvaamisessa. Yliopistojen taloudellisen ja hallinnollisen
autonomian vahvistaminen luo edellytykset yliopistojen itsenäiselle
kehittämiselle ja antaa samalla uudenlaisia toimintamahdollisuuksia tehdä ja
järjestää yhteistyötä yritysten, työelämän ja muiden innovaatiojärjestelmän
keskeisten toimijoiden kanssa.
Tilivirastoasemasta johtuen yliopistojen mukaantulo erilaisiin
yhteistyöhankkeisiin on ollut monasti vaikeaa ja vaatinut byrokratiaa.
Esimerkiksi käy se, kun 2000-luvun alussa Joensuun yliopisto halusi ostaa
Joensuun Tiedepuisto Oy:n osakkeita. Tämä edellytti Eduskunnan hyväksyntää,
vaikka kyseessä oli hanke, joka erinomaisella tavalla tuki yliopiston
innovaatiotoimintaa ja alueellisia tarpeita. Yliopistojen siirtyminen
rahastotalouteen helpotti tilannetta hieman ja SHOKeihin mukaan lähteminen
tapahtui jonkin verran joustavammin. Kuitenkin vasta yliopistojen autonomiaa
hallinnollista ja taloudellista autonomiaa vahvistamalla yliopistoille voidaan
luoda edellytykset uudenlaisiin toimintamalleihin ja yhteistyörakenteisiin.
Hyvät naiset ja herrat,
Yliopistolakikeskustelu on julkisuudessa pyörinyt vahvasti taloudellisten
kysymysten ympärillä. On kannettu, aivan aiheellisesti, huolta yliopistojen
perusrahoituksen riittävyydestä. Julkisesti on myös esitetty perusteettomia
väitteitä siitä, että yliopistot nyt jotenkin pannaan juoksemaan yksityisen
rahoituksen perässä. Tämä huoli on turha. Koko uudistuksen lähtökohta on
vahvistaa yliopistojen taloudellisia toimintaedellytyksiä.
On selvää, että valtio kantaa jatkossakin päävastuun yliopistojen toiminnan
rahoituksesta. Yliopistot hoitavat tulevaisuudessakin niille annettua julkista
tehtävää. Perusrahoitus nousee vähintään kustannusten nousun verran. Hallitus on
jo nyt panostanut voimakkaasti yliopistojen riittävän maksuvalmiuden,
käyttöpääoman ja vakavaraisuuden turvaamiseksi yliopistouudistuksen
lähtötilanteessa. Samaan aikaan meidän on myös löydettävä uusia keinoja tukea
yliopistoja. Esimerkki tästä on päätös siitä, että valtion finanssisijoituksia
voidaan tehdä kaikkiin yliopistoihin. Yliopistoille voidaan siis siirtää
esimerkiksi valtionomaisuuden myyntituloja vahvistamaan toimintamahdollisuuksia.
Näin valtionomaisuutta siirretään vahvistamaan sivistystä ja korkeinta
osaamista. Tämä on panostus kansakuntamme tulevaisuuteen.
Yliopistolain uudistusta on alusta alkaen valmisteltu yhteistyössä koko
yliopistoyhteisön kanssa. Akateemisen yhteisön sitoutuminen uudistukseen on sen
onnistumisen perusedellytys. Uudistusta valmistelevissa työryhmissä on rehtorien
neuvoston, henkilöstöjärjestöjen ja opiskelijoiden edustus. Uudistuksen
suuntaviivat olivat laajalla lausuntokierroksella jo vuosi sitten syksyllä ja ne
saivat myönteisen vastaanoton. Nyt päättyneellä lausuntokierroksella palaute oli
myös myönteistä.
Lausuntoja analysoidaan parhaillaan yksityiskohtaisesti. Oli erityisen mukava
saada palautetta yliopistojen rehtorien neuvostolta, SYLilta, Tieteellisten
seurain valtuuskunnalta ja henkilöstöjärjestöiltä siitä, että valmistelu on
ollut vuorovaikutteista. Tähän olemme vilpittömästi pyrkineet. Uudistuksen
tavoitteita pidettiin laajasti kannatettavina ja uudistusta välttämättömänä.
Hallituksen esityksen valmistelu on vielä kesken ja monet kysymykset ovat
ratkaisematta. Lausunnoissa saimme paljon hyviä ja perusteltuja
muutosehdotuksia. Neuvoteltavaa siis on, ennen kuin hallituksen esitys on
valmis. Henkilöstöjärjestöjen huoleen henkilöstön aseman turvaamisesta on
löydettävä kaikkia osapuolia tyydyttävät ratkaisut. Lausuntojen valossa tämä on
mahdollista. Me opetusministeriössä ymmärrämme motivoituneen henkilöstön arvon
maamme kaikenpuolisen hyvinvoinnin ja sivistyksen turvaamisessa. Henkilöstön
aseman turvaaminen on ehdoton edellytys uudistuksen onnistumiselle.
Yliopistojen ehdotettu hallintomalli sai lausuntokierroksella merkittävää tukea,
mutta totta kai sitä myös arvosteltiin. Uudistuksen selkeä, kiveen hakattu
lähtökohta on se, että opetuksen, taiteellisen toiminnan ja tutkimuksen vapaus
turvataan myös uusimuotoisissa yliopistoissa. Lain jatkovalmistelussa edelleen
selkeytetään valta- ja vastuusuhteita.
Julkisoikeudellisena laitoksena toimivien yliopistojen osalta on muistettava,
että yliopiston hallituksen nimittää vaalikollegio, joka koostuu
yliopistoyhteisön omista edustajista. Yliopistoyhteisö itse valitsee myös
hallituksen ulkopuoliset jäsenet ja näin nimitysvalta säilyy yliopistoilla
itsellään.
Yliopistoyhteisön keskeinen voimavara tulevaisuudessakin ovat opiskelijat ja
henkilöstö. Opiskelijoiden kannalta keskeistä uudistuksessa on, että tutkintoon
johtava koulutus säilyy opiskelijoille edelleen maksuttomana. Mutta muuten
opiskelija on koko uudistuksen keskiössä. Uudistuksella parannetaan opetuksen
laatua ja vahvistetaan opettaja-opiskelija -suhdetta. Profiloituneemmat ja
vahvemmat korkeakouluyksiköt tarjoavat opiskelijoille monipuolisemmat
sivuaineopintomahdollisuudet ja paremmat edellytykset monitieteellisyyteen
opinnoissa. Opetuksen laadun kehittämistä tukee myös korkeakoulujen
rakenteellinen kehittäminen, jonka kautta vapautuvilla voimavaroilla pystytään
vahvistamaan opetus- ja tutkimustoimintaa. Opetuksen laatu ja opintoprosessien
kehittäminen otetaan huomioon myös yliopistojen rahoituksessa. Suomen
yliopistojen rehtorien neuvosto ja SYL ovat käyneet myös keskusteluja
opiskelijapalautejärjestelmän kehittämisestä. Tällaista palautemenettelyä pidän
kannatettavana.
Hyvät naiset ja herrat,
Uudistus on suuri haaste yliopistojen johtamiselle ja uuden toimintakulttuurin
luomiselle. Uudistuksen yksi keskeisimpiä muutoksia on se, että jatkossa valtion
sijaan yliopistot itse toimivat työnantajina. Henkilöstövoimavaroja
yliopistoissa on jatkossa johdettava taidokkaasti. Hyvällä
henkilöstöpolitiikalla varmistetaan tarvittavat edellytykset yliopistojen ja
yhteiskunnan kannalta tulokselliseen toimintaan. Opetuksen ja tutkimuksen
laadullinen kehittäminen edellyttää toisaalta motivoitunutta henkilökuntaa sekä
toisaalta yliopistojen edellytyksiä toimia kilpailukykyisenä työnantajina
tulevaisuuden kiristyvillä ja kansainvälistyvillä työmarkkinoilla.
Haluan tässä yhteydessä korostaa hyvän opetuksen merkitystä yliopistoissa.
Paljon puhutaan siitä, että meillä on valmistumisajat liian pitkiä eivätkä
yliopistot ota huomioon muualla hankittua osaamista, jolloin aikaa tuhrautuu
päällekkäiseen toimintaan. Yliopistojen entistä heterogeenisempi opiskelijakunta
tarvitsee oppimisensa tueksi myös pedagogisesti taitavan opettajan.
Uudistuksen myötä yliopistot toimivat siis itse työnantajina neuvottelu- ja
sopimusoikeuksineen. Tämän myötä lisääntyvä toimintavapaus antaa yliopistoille
entistä paremmat mahdollisuudet niiden omista tarpeista lähtevän pitkäjänteisen
ja kannustavan henkilöstöpolitiikan hoitamiseen. Yliopistot harkitsevat
parhaillaan organisoitumistaan työnantajina. Pidän tärkeänä, että
yliopistotyönantajalla on valmiudet neuvottelutoimintaan uutta, 1.2.2010 alkavaa
sopimuskautta valmisteltaessa. On selvää, että yliopistojen neuvottelu- ja
sopimustoimintaan liittyvät muutokset tulevat olemaan haaste paitsi
työnantajapuolelle myös yliopistoissa edustettuina oleville
henkilöstöjärjestöille sopimuskumppaneina.
Henkilöstön palvelussuhteen luonteen muuttaminen on herättänyt huolta
henkilöstöjärjestöissä. Uusimuotoisten yliopistojen on ymmärrettävä se, että
vain hyvällä henkilöstöpolitiikalla saadaan aikaan opetuksen ja tutkimuksen
laatua. Tähän luotan. Ymmärrän hyvin henkilöstöjärjestöjen huolen
palvelussuhteen lajin ja opetuksen ja tutkimuksen autonomian suhteesta. Etsitään
tähän yhteisesti luovaa ratkaisua.
Määräaikaisten palvelussuhteiden suuri määrä yliopistoissa on aiheuttanut
keskustelua ja ongelmia, joita on pyritty työnantajan ja henkilöstöjärjestöjen
yhteistyöllä ratkaisemaan. Opetusministeriön kanta on ollut, että
pysyväisluonteiset tehtävät yliopistoissa tulee hoitaa toistaiseksi voimassa
olevin palvelussuhtein. On kuitenkin selvää, että esimerkiksi tutkimus- ja
hanketoimintaan liittyvän rahoituksen usein jaksottaisesta luonteesta johtuen
yliopistoissa tulee vastaisuudessakin olemaan määräaikaista henkilöstöä.
Tavoitteena on, että selvästi vähemmän kuin nyt. Työsuhteissa pätkätöiden
vähentäminen on virkasuhteita helpompaa.
Tutkimusjärjestelmälle asetetut tavoitteet edellyttävät myös tutkijanuran
määrätietoista kehittämistä. Opetusministeriö haluaa kannustaa siirtymistä
esitettyyn neliportaiseen tutkijanuramalliin, jonka tavoitteena on tarjota
kyvykkäille henkilöille entistä pitkäjänteisemmät työskentelymahdollisuudet
tutkimustyössä ja samalla edistää ennustettavampaa tutkijanuraa. Pitäisin
erityisen tärkeänä, että tutkijoiden palvelussuhteita yliopistoihin voitaisiin
kehittää tutkijauramallin kautta nykyistä pysyvämmiksi.
Apurahoilla työskentely tulee myös jatkossa olemaan osa suomalaista
tutkimusjärjestelmää. Tähän liittyen päätökset apurahansaajien eläketurvan,
sairausvakuutuksen ja lakisääteisen tapaturmavakuutuksen järjestämiseksi ovat
merkittävä uudistus. Tarkoituksena on, että myös apurahansaajien
työttömyysturvaa tullaan parantamaan ja oikeudenmukaistamaan. Apurahaa ei
kuitenkin yliopistossa pitäisi käyttää palkan sijasta.
Hallitus on linjannut, että yliopistojen henkilöstön asema siirtymävaiheessa
turvataan. Tähän liittyen talouspoliittinen ministerivaliokunta on jo päättänyt
eläkejärjestelyihin liittyvistä ratkaisuista. Uudistuksen valmistelussa
henkilöstöjärjestöt ovat mukana kaikissa keskeisissä valmisteluryhmissä ja
henkilöstöä informoidaan ja kuullaan mahdollisimman laajasti. Tätä tarkoitusta
varten on asetettu muun muassa erityinen henkilöstöryhmän, jossa on mukana
pääsopijajärjestöjen edustus. Lisäksi asetettu neuvotteluryhmän, jonka tehtävänä
on neuvotella henkilöstön edustajien kanssa ja sopia tarkemmin henkilöstön
siirtymisestä uusimuotoisten yliopistojen palvelukseen sekä siirtymävaiheessa
noudatettavista palvelussuhteen ehdoista. Keskustelu henkilöstöjärjestöjen
kanssa jatkuu myös epävirallisimmissa merkeissä.
Hyvät kuulijat,
Suomalaisilla yliopistoilla on edessään haastava tulevaisuus, mutta myös
uudenlaiset toimintaedellytykset vastata näihin haasteisiin. Pelkästään uusi
laki ja hallinnollinen asema ei riitä, vaan tarvitaan myös täsmäohjattua
toimintapolitiikkaa. Tämän kiteyttämiseksi ja selkeyttämiseksi opetusministeriö
on pyytänyt kaikkia yliopistoja ja ammattikorkeakouluja uudistamaan strategiansa
keväällä 2010 käytäviin sopimusneuvotteluihin. Osassa korkeakouluja tätä työtä
on jo tehty, mutta nyt se on syytä käynnistää viimeisimmissäkin. Strategiatyöstä
tulee nousta esiin korkeakoulujen profiili ja painoalat, kansainvälistymisen
tavoitteet ja muut tavoitteet ja toimenpiteet, joiden avulla korkeakoulumme
pääsevät toiminnassaan entistä lähemmäs kansainvälistä kärkeä, ovat yhä
kiinnostavampia yhteistyökumppaneita ja joiden tekemä työ näkyy yhteiskunnan
kehityksessä.
Tämä kaikki edellyttää, että yliopistoja ja korkeakouluja kehitetään luovina ja
kannustavina toimintaympäristöinä. Korkeakouluissa toimii innovatiivisia ihmisiä
ja tutkimusedellytyksistä huolehditaan. Myös työvoiman tietojen ja
työelämävalmiuksien ajanmukaisuus on jatkuvasti turvattava. Julkisiakin
riskisijoituksia on pystyttävä tekemään ja kehittämään riittävässä määrin
osaamiseen pohjautuvissa kasvuyrityksissä. Yliopistouudistus ja korkeakoulujen
rakenteellinen kehittäminen yhdessä tukevat merkittävällä tavalla näiden
tavoitteiden saavuttamista.
Tiivistäen yliopistouudistuksen tavoitteena on antaa yliopistoillemme modernit
toimintaedellytykset.
Hyvässä yliopistossa opettajalla on enemmän aikaa jokaiselle opiskelijalle.
Opiskelijalla on mahdollisuus täysipäiväiseen opiskeluun. Hyvässä yliopistossa
tutkijan aika ei kulu loputtomien apurahahakemusten kirjoittamiseen, vaan
henkilöstöpolitiikka on pitkäjänteistä. Hyvässä yliopistossa professorilla on
aikaa ydintehtäviin: tieteen tekoon ja opettamiseen. Tähän pyrimme.
|