Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen julkaisutilaisuus, 29.5. 2008
Helsinki
Opetusministeri Sari Sarkomaa Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
(Puhuttaessa muutokset mahdollisia.)
Hyvät naiset ja herrat, hyvät opiskelijat,
Ensimmäinen Opiskelijan yliopisto -selvitys toteutettiin vuonna 2005.
Selvityksen julkistamistilaisuus ja siihen liittynyt keskustelu
korkeakoulupolitiikasta välitettiin Finlandia-talosta suorana lähetyksenä
kaikkiin Suomen yliopistoihin. Julkistamista kuvattiin etukäteen tilaisuutena,
jossa korkeakoulujärjestelmä saa kyytiä ja suomalaisten yliopistojen ja
yliopistopaikkakuntien parhaimmisto paljastetaan.
Sekä ensimmäinen selvitys että vuonna 2006 julkistettu selvitys ovat saaneet
huomiota. Yliopistot ovat hyödyntäneet selvityksen tuloksia omassa
markkinoinnissaan ja todenneet olevansa tutkitusti hyväksi havaittuja
opiskeluympäristöjä. Useat paikkakunnat ovat julistautuneet Suomen parhaimmiksi
opiskelupaikkakunniksi.
Suomen ylioppilaskuntien liiton puheenjohtaja Tuomas Telkkä toteaa uusimman
selvityksen esipuheessa, että selvitystä ei pidä nähdä ranking-listana. Selvitys
kuvaa opiskelijan kokemuksia yliopistosta opiskeluympäristönä ja sen
tarkoituksena on toimia kehittämisen työvälineenä ja välineenä vuoropuhelun
vahvistamiseksi. Sellaisena selvityksen tuloksia tulee myös tarkastella.
Toiminnanjohtaja Janne Jauhiainen Opiskelijoiden tutkimussäätiöstä OTUKSESTA
kertoi äsken selvityksen tuloksista. Minulla on ollut mahdollisuus tutustua
selvitykseen etukäteen. Selvitys antaa mielestäni kuvan siitä, että suomalaiset
yliopistot ovat todella onnistuneet kehittämään opiskeluympäristöjä niin, että
ne koetaan toimivina. Yli puolta selvityksessä mukana olleista yliopistoista on
kuvattu erinomaiseksi tai hyväksi opiskeluympäristöksi. Kaikilla yliopistoilla
on luonnollisesti omia vahvuusalueita ja samalla alueita, joilla toimintaa
voidaan ja tulee edelleen kehittää. Tähän haluan yliopistoja kannustaa.
Uskon, että aiemmin toteutetut Opiskelijan yliopisto -selvitykset ovat omalta
osaltaan edistäneet kehittämistyötä.
Hyvät naiset ja herrat,
2000-luku on ollut aktiivista korkeakoulutuksen kehittämisen aikaa sekä
kansallisesti että Euroopan-laajuisesti. Kansainväliset prosessit, kuten
Bolognan prosessi ja Lissabonin strategia ovat merkittävällä tavalla tukeneet
pyrkimyksiämme korkeakoulutuksen kehittämisessä.
Uudistusten tavoitteena on ollut parantaa korkeakoulutuksen kilpailukykyä ja
laatua, lisätä henkilöiden liikkuvuutta sekä edistää korkeakoulutuksen
kansainvälistymistä ja kansainvälistä vertailtavuutta. Tavoitteena on myös ollut
muuttaa painopistettä opiskelija- ja osaamislähtöisempään suuntaan.
Näkyvin uudistus on ollut vuonna 2005 käynnistynyt korkeakoulujen
tutkintorakenteen uudistaminen ja siihen oleellisesti liittyvä
tutkintovaatimusten, mitoituksen ja ohjauksen kehittäminen. Asia on erityisen
ajankohtainen tänä vuonna. Siirtymäaika, jonka aikana tutkinnon on voinut
suorittaa vanhojen tutkintovaatimusten mukaan, päättyy useimmilla aloilla
heinäkuun lopussa. Opiskelijan yliopisto -selvitykset on toteutettu uuden
tutkintorakenteen toimeenpanon aikana. Selvitykset tuovat aikasarjana esille
opiskelijoiden näkökulmaa siihen, miten tutkintorakenneuudistuksia on
yliopistoissa toteutettu. Tutkintorakenteen uudistus arvioidaan kokonaisuutena
vuonna 2010.
Yliopistolaitosta uudistetaan parhaillaan sekä rakenteellisesti että
vahvistamalla yliopistojen hallinnollista ja taloudellista autonomiaa.
Uudistuksen tavoitteena on ennen kaikkea taata suomalaisille yliopistoille
tasavertaiset toimintaedellytykset muiden maailman parhaiden yliopistojen
kanssa. Useimmissa muissa moderneissa maissa yliopistouudistukset ovat jo
pitkällä. Me haluamme luoda hyvistä yliopistoistamme maailman parhaita.
Haluamme, että jokainen suomalainen yliopisto on entistä parempi paikka
opiskella, opettaa ja tutkia.
Yliopistojen voimavarojen riittämättömyys on ollut jo pitkään yhteinen
huolenaiheemme. Se on myös yksi keskeinen syy yliopistouudistuksen
välttämättömyyteen. Yliopistot ovat jo vuosia kärvistelleet niukan
perusrahoituksen kanssa.
Lähtökohta on yliopistojen perusrahoituksen vahvistaminen ja rahoituksen
pitkäjänteinen kehittäminen. Uudistuksen suuntaviivoista keskeisin on se, että
uudessa "yliopistolaissa turvataan yliopistojen toiminnan rahoitus vähintään
kustannustason muutos huomioon ottaen."
Yliopistoilla on oltava voimavaroja uudistua. Hallitus on vahvasti sitoutunut
kaikkien yliopistojen vakavaraisuuden, maksukyvyn ja luottokelpoisuuden
turvaamiseen.
Vakavaraisuuden turvaamisen yksityiskohtia valmistellaan parhaillaan yhdessä
yliopistojen kanssa. Erityisenä tarkastelun kohteena ovat yliopistojen
kiinteistöt. Yhteinen tavoite on löytää ratkaisu, jossa kiinteistökustannukset
saadaan kohtuullisiksi.
Kokonaan uusi keino voimavarojoen lisäämiseen on valtion finanssisijoitusten
teko kaikkiin yliopistoihin. Näin voidaan siirtää esimerkiksi valtion osakkeita
yliopistojen taseeseen. Tämä omaisuus taas tuottaa yliopistolle uutta rahaa,
jota voidaan käyttää opetuksen ja tutkimuksen vahvistamiseen yliopiston itsensä
päättämällä tavalla. Tavoitteena on kaikkien yliopistojen tasa-arvoinen
kehittäminen
Opiskelijoiden kannalta uudistuksen tavoitteena on erityisesti parantaa
opettaja-opiskelijasuhdetta. Haluamme, että opiskelijalla on mahdollisuus
täysipäiväiseen opiskeluun. Suomalaisen nuoren on oltava vakuuttunut siitä, että
valitsipa minkä tahansa suomalaisen yliopiston, löytää hän sieltä korkeatasoista
ja laadukasta opetusta. Emme halua menettää nuoria maailmalle.
Yliopistolain uudistusta on alusta alkaen valmisteltu avoimesti ja yhteistyössä
koko yliopistoyhteisön ja eri sidosryhmien kanssa. Valmistelevissa työryhmissä
on rehtorien neuvoston, henkilöstöjärjestöjen ja opiskelijoiden edustus.
Yhteistyössä tehdyt uudistuksen suuntaviivat olivat laajalla
lausuntokierroksella jo viime syksynä ja ne saivat myönteisen vastaanoton.
Uudistus pohjautuu laajoihin selvityksiin, jotka valmistuivat jo edellisen
hallituksen aikana
Uudistustyö on vasta alkumetreillä. Ennen kuin hallituksen esitys on valmis
annettavaksi eduskunnalle ensi keväänä on uudistuksesta, sen periaatteista ja
yksityiskohdista käytävä runsasta keskustelua.
Ylioppilaskunnat ovat pitkäjänteisellä ja asiantuntevalla työllään saavuttaneet
vakiintuneen ja vahvan aseman suomalaisen opiskelijan äänenä. Tämän äänen
kuuleminen yliopistolain valmistelussa on välttämätöntä.
Hyvät opiskelijat, hyvät naiset ja herrat,
Yliopistouudistusten tavoitteena on myös vahvistaa yliopiston mahdollisuuksia
kansainvälistyä. Kansainvälistymistä tuetaan strategialla, jota valmistellaan
parhaillaan yhdessä korkeakoulujen ja eri sidosryhmien kanssa. Strategian
tarkoitus on asettaa kansainvälistymisen tavoitteet tulevalle vuosikymmenelle ja
määritellä keinot niiden saavuttamiseksi.
Strategiatyön tueksi kerätään näkemyksiä korkeakoulu- ja tiedeyhteisöltä,
elinkeinoelämältä sekä muilta sidosryhmiltä mm. työpajatyöskentelyllä sekä
avoimella konsultaatiolla.
Olen tyytyväinen siihen, että eri sidosryhmät ovat aktiivisesti osallistuneet
kansainvälistymisstrategian työpajoihin ja löytäneet mahdollisuuden vaikuttaa
avoimen konsultaation kautta. Avoin konsultaatio päättyi viime sunnuntaina.
Saimme kaiken kaikkiaan yli 1 200 vastausta. Niistä iso osa on tullut
opiskelijoilta, erityisesti yliopisto-opiskelijoilta. Avoimen konsultaation
tulokset ja työpajojen keskustelut muodostavat hyvän pohjan strategian
laadinnalle. Strategian on tarkoitus valmistua vielä tämän vuoden aikana.
Opetusministeriö on lisäksi pyytänyt korkeakouluilta myös korkeakoulukohtaisia
kielistrategioita. Odotamme kielistrategioiden laatimisen tai niiden
päivittämisen valmistuvan vuoden 2009 loppuun mennessä.
Molempien strategiaprosessien kannalta on hyvä nähdä myös se, millaisina
opiskelijat kokevat yliopistojen kieltenopetuksen ja opiskelijoille suunnattujen
palveluiden tarjoamisen eri kielillä. Selvityksessä todetaan esimerkiksi, että
useimmilla yliopistoilla ei ole selkeää ohjeistusta siitä, mitä opiskeluun
liittyvää tietoa tarjotaan vierailla kielillä. Selvityksessä todetaan myös, että
kansainvälisille opiskelijoille järjestettävien kotimaisten kielten kurssien
tarjonta ja taitotasoluokitus vaihtelee runsaasti. Nämä ovat asioita, joihin on
kiinnitettävä huomiota, jos haluamme houkutella kansainvälisiä opiskelijoita
Suomeen ja tarjota heille mahdollisuuden edetä opinnoissa, työllistyä ja
integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan.
Yliopistojen tulisi olla houkutteleva ympäristö myös erilaisten oppijoiden ja
vammaisten näkökulmasta. Opiskelijan yliopisto 2008 -selvitys antaakin arvokasta
tietoa myös siitä, miten yliopistot ottavat huomioon erilaiset opiskelijaryhmät.
Selvityksen perusteella näyttäisi esimerkiksi, että opintojen esteettömyyteen
liittyviä haasteita on kartoitettu, mutta ne eivät aina johda toimenpiteisiin.
Samoja asioita on selvitetty tänä vuonna laajemminkin OTUKSEN toteuttamissa
erillisissä selvityksissä sekä kansainvälisten opiskelijoiden että vammaisten
opiskelijoiden näkökulmasta.
Hyvät ystävät,
Uusimuotoista yliopistoa kehitettäessä on käytävä myös keskustelua siitä, miten
yliopisto-opetusta ja yliopistoa oppimis- ja työyhteisönä kehitetään. Toivoisin
näiden asioiden nousevan laajempaan keskusteluun taloudellisten ja
hallinnollisten kysymysten rinnalle. Näin uudistuksen hyödyt opetukselle,
tieteelle ja taiteelle, opiskelijoille, yliopiston henkilöstölle ja
yhteiskunnalle laajemminkin alkaisivat tulla näkyviksi.
Kuten alussa totesin, yliopistot ovat mielestäni pystyneet kehittämään
opiskeluympäristöä myönteiseen suuntaan. Yliopistoilla on vahvuusalueita ja
samalla alueita, joilla toimintaa voidaan ja tulee edelleen kehittää. Hyvistä
käytännöistä ja niihin tutustumisesta voivat hyötyä kaikki. Toimintatapoihin
siellä, missä opiskeluympäristön kehittämisessä on onnistuttu, kannattaa siis
tutustua.
Selvitys tuo esille myös alueita, joihin on kiinnitettävä tulevaisuudessa
laajemmin huomiota. Tällaisia alueita ovat mm. opiskelijan
vaikutusmahdollisuudet oman työyhteisönsä kehittämisessä sekä aiemmin hankitun
osaamisen tunnustamisen käytännöt. Haasteita näyttäisi olevan erityisesti
muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankitun osaamisen
tunnustamiskäytäntöjen selkeyttämisessä.
Haluan vielä lopuksi todeta, että selvityksen tarkoituksena on kannustaa - ei
lannistaa. Toivon, että Opiskelijan yliopisto -selvitys tulee toimimaan
kehittämisen työkaluna ja keinona parantaa eri toimijoiden välistä
vuorovaikutusta.
Tavoitteena on, että yliopisto on houkutteleva oppimis- ja työympäristö ja että
kehittämistyö näkyy sekä opetuksen ja tutkimuksen laadussa että opiskelijoiden
ja henkilöstön hyvinvointina.
Haluan omasta puolestani kiittää selvityksen laatimiseen osallistuneita tahoja,
tietysti erityisesti opiskelijoita. Haluan samalla toivottaa kaikille
osanottajille aurinkoista kevättä.
|