Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari, 8.10.2008
Helsinki
Opetusministeri Sari Sarkomaa Opetusministeriön näkökulma
yrittäjyyskasvatukseen
(Muutokset mahdollisia puhuttaessa.)
Arvoisat yrittäjyyskasvatuksen kehittäjät,
Hyvät naiset ja herrat,
Minulla on ilo tuoda opetusministeriön ja koko valtioneuvoston tervehdys
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaariin.
Yrittäjyys ja yrittäjyyden edistäminen on Suomen menestyksen kannalta erittäin
keskeinen teema. Yrittäjyys onkin vahvasti läsnä Sinivihreän hallituksen
agendalla. Tämä näkyy siinä, että yksi kolmesta politiikkaohjelmastamme
keskittyy Työn, yrittämisen ja työelämän kysymyksiin. Taustalla on huoli
hyvinvoinnin rahoituspohjan kestämisestä, kun työikäinen väestö alkaa
ensimmäistä kertaa historiamme aikana pienentyä. Hallituksen tavoitteena on
ehkäistä työpanoksen pienentymistä siitä huolimatta, että työikäisten lukumäärä
vähenee. Samalla tuottavuuden merkitys talouskasvun ja hyvinvoinnin perustana
korostuu.
Suomessa on nyt enemmän yrityksiä kuin koskaan aikaisemmin. Yrityksiä oli vuoden
2007 lopussa työ- ja elinkeinoministeriön arvion mukaan noin 258 000 kappaletta.
Nettolisäystä edelliseen vuoteen nähden oli noin 8000 yritystä.
Lukumäärän kasvun perusteella arvioituna yrittäjyysaktiivisuus näyttäisi siis
Suomessa olevan varsin korkealla tasolla. Samaan hengenvetoon on valitettavasti
todettava, että riskinotto näyttää olevan vähäistä. Kansainvälisessä vertailussa
suomalaisten halukkuus yrittäjäksi on korkeintaan keskitasoa. Suomalaisten
halukkuus ryhtyä yrittäjäksi on peräti matalin, kun kysytään, valitsisiko
mieluummin palkkatyön kuin yrittäjäuran. Turvallinen palkkatyö ja vähäisemmät
riskit houkuttavat enemmän
Meillä Suomessa nopean kasvun yritysten määrä on vain runsaat 2 prosenttia.
Muualla osuus on tyypillisesti 3-5 prosenttia. Yleisesti ajatellaan, että
Suomeen tarvittaisiin pari uutta "Nokiaa". Näin varmasti on. Huomio pitääkin
kiinnittää siihen, että näiden kansainvälisesti toimivien ja globaaleilla
markkinoilla menestyvien yritysten kasvualustaksi tarvitaan suuri joukko
lupaavia kasvuyritysituja, joista menestyksekkäimmät voivat kehittyä
globaaleiksi toimijoiksi. Tällä hetkellä tämä kasvupohja on Suomessa liian ohut.
Kasvuyrittäjyyteen liittyy usein innovativiivisuus ja teknologinen osaaminen,
joiden kehittämisessä ja hallitsemisessa koulutuksella ja tutkimuksella on
keskeinen rooli. Innovaatiojärjestelmämme on maailman huippua. Olemme
vahvistamassa sitä edelleen uuden innovaatiostrategian myötä. Suomen
yhteenlaskettu vuotuinen t&k-panostus on kuusi miljardia euroa. BKT-osuudella
mitaten olemme maailman johtavien maiden joukossa, vaikka vielä olemme jäljessä
itse asettamastamme 4 prosentin tavoitteesta. Mutta todella voi sanoa, että
meillä siis on hyvät edellytykset ja vahva perusta onnistua yrittäjyyden ja
yrittäjämäisen otteen vahvistamisessa.
Yrittäjyyden edistämisessä yrittäjyyskasvatus on aivan keskeisellä sijalla.
Työelämää ja yrittäjyyttä tukevia tavoitteita on asetettu kaikille kouluasteille
- peruskoulusta lähtien. Korkeakoulujen osalta korostetaan yrittäjämäiseen
asenteen vahvistamista sekä ammatillisten valmiuksien kehittämistä. Yrittäjyyden
kehittämisessä näen koulutuksen ja työelämän tiiviit yhteydet välttämättöminä
kaikilla koulutusasteilla.
Hyvät kuulijat,
Yrittäjyyden ja työelämän tuntemuksen sekä niihin liittyvien taitojen
kartuttaminen aloitetaan jo perusopetuksessa. Yrittäjyysvalmiuksien
vahvistaminen on jo huomioitu peruskoulun ja lukion valtakunnallisten
opetussuunnitelmien perusteiden kehittämistyössä. Kaikissa kunnissa ovat
käytössä uusiutuneet opetussuunnitelmien perusteet, joissa oppilaiden
yrittäjyysvalmiuksia kehitetään aihekokonaisuuden "osallistuva kansalaisuus ja
yrittäjyys" alla. Tämä aihekokonaisuus tulee sisällyttää kaikkiin oppiaineisiin
ja sen tulee näkyä koulun toiminnassa.
Lukion opetussuunnitelman perusteissa taas on aihekokonaisuutena "aktiivinen
kansalaisuus ja yrittäjyys". Uusi opetussuunnitelma mahdollistaa yrittäjyyden
aihekokonaisuuden toteuttamisen monimuotoisesti paikalliset olosuhteet huomioon
ottaen ja ainakin muutamat lukiot ovat painottaneet yrittäjyyttä
valtakunnallisen opetussuunnitelman puitteissa.
Ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelmia koskeva uudistamistyö on
parhaillaan käynnissä. Ammatillisissa perustutkinnoissa on jatkossa entistä
paremmat mahdollisuudet sisällyttää yrittäjyyteen liittyviä opintoja
perustutkintoihin.
Yrittäjyyttä painottavana koulutuskokeiluna toteutetaan liiketalouden
perustutkinnon yrittäjän koulutusohjelma (yrittäjämerkonomi). Koulutus on
suunniteltu yrittäjyyshenkisille ja yrittäjänä toimimisesta kiinnostuneille. Se
sopii myös perheyrityksen tuleville jatkajille. Koulutuksen keskeisenä
tavoitteena on antaa laaja-alainen kaupan ja hallinnon alan perusosaaminen sekä
valmiudet toimia yrittäjänä jollain alalla.
Ammattitutkintoja uudistettaessa pyritään siihen, että yhä useammin yrittäjyys
kirjoitetaan joko tutkinnon pakollisiin sisältöihin kuuluvaksi tai yrittäjyys on
vaihtoehtoisena tutkinnon osana.
Hyvät naiset ja herrat,
Ammattikorkeakoulujen yrittäjyyskoulutusta vahvistetaan muodostamalla koko
opiskelijan opintokaaren läpäiseviä yrittäjyyspolkuja. Ammattikorkeakoulujen
yhtenä opetuksen kehittämisen painopisteenä on opiskelijan ja työelämän välisten
suhteiden syventäminen systemaattisesti opintojen aikana.
Opintoihin kuuluvat opinnäytetyöt kytketään työelämään ja opiskelijat
suorittavat opintoihin kuuluvaa harjoittelua pk-yrityksissä tai omassa
yrityksessään. Ammattikorkeakouluopetusta kehitetään myös kytkemällä
työelämäläheinen tutkimus- ja kehitystyö tiiviimmin osaksi opetusta.
Yrittäjyyttä tukee myös se, että suurimmalla osalla ammattikorkeakouluja on oma
esi- tai yrityshautomo.
Yrittäjyysopinnot ovat myös kaikkien yliopisto-opiskelijoiden saavutettavissa.
Peräti viidessä yliopistossa yrittäjyys on myös mahdollista valita pääaineeksi
taloustieteissä. Sen sijaan yrittäjyyskasvatuksen tarjonta on vaatimattomampaa.
Yliopistojen yrittäjyysopintojen vahvistamiseksi pidän tärkeänä, että
henkilökohtaisia opintosuunnitelmia laadittaessa tuetaan opiskelijan työuran
hahmottamista ja nähdään yrittäjyys yhtenä mahdollisuutena.
Korkeakoulujen tarjoaman koulutuksen sisältöjen on oltava ajan tasalla ja
palveltava parhaalla mahdollisella tavalla palvelee työelämän ja yritysten
muuttuvia osaamistarpeita. Tutkimusaiheet voivat monipuolisesti palvella
työelämän ja innovaatiotoiminnan tarpeita. Työelämä hyötyy korkeakoulujen
monipuolisesta tutkimus- ja kehittämistoiminnasta ja osaavammasta työvoimasta.
Tämä voi toteutua vain tiiviissä vuorovaikutusta työelämän, yritysten ja
alueiden kanssa.
Meneillään oleva yliopistoreformi tarjoaa monia hyviä keinoja vahvistaa
yrittäjyyden roolia yliopistoissa. Eräs konkreettinen keino on tavoitteemme
vahvistaa yliopistojen hallituksia lisäämällä yliopistoyhteisön ulkopuolisten
jäsenten määrää. Tämä tuo yliopistoille lisää mahdollisuuksia vahvistaa
yhteistyötä ympäröivän yhteiskunnan - myös yritysten kanssa.
Hyvät kuulijat,
Tällä hetkellä yrittäjyys näyttäytyy kuitenkin suomalaisissa yliopistoissa vielä
suhteellisen marginaalisena ilmiönä. Huolimatta yleisestä yrittäjyysmyönteisestä
ilmapiiristä, yrittäjyyttä ei oikein koeta yliopistojen omimmaksi alueeksi.
Esimerkiksi monitieteellisissä yliopistoissa yrittäjyys nähdään usein
kauppakorkeakoulujen tai teknillisten yliopistojen toimintaan paremmin
sopivaksi. Kauppakorkeakouluissa taas korostetaan yrittäjyyden konkreettista
substanssia, jolloin katseet kohdistuvat monitieteellisiin ja teknillisiin
yliopistoihin. Taidekorkeakouluissa opiskelijat työllistävät usein itsensä,
mutta toimintaa ei yleensä mielletä yrittäjyydeksi. Tässä tarvitaankin selkeästi
uutta ajattelua.
Kasvuyrittäjyydessä nähdään akateemisilla olevan merkittävä rooli. Laajasti
ajatellen kyseessä on eräänlainen paradigman muutos: siirtymä
palkkatyöyhteiskunnasta yrittäjyysyhteiskuntaan. Paradigman muutos vaikuttaa
laajasti yliopistojen toimintatapoihin sekä yliopistojen ja yrittäjyyden
väliseen suhteeseen.
Suomalaisten korkeakoulujen tulee pohtia rakentavasti, miten ne voivat omilla
toimillaan tukea yrittäjyyden vahvistamista. Korkeakoulujärjestelmämme
rakenteellinen kehittäminen, niin Aalto-yliopisto kun
ammattikorkeakoulukentässäkin tapahtuneet merkittävät ratkaisut, antavat
mahdollisuuden pohtia korkeakoulutoiminnan kehittämistä yrittäjyyden
vahvistamisen näkökulmasta. Erityisesti, miten yliopistot ja ammattikorkeakoulut
voivat edesauttaa kasvuyritysten syntymistä. Tämä ei tarkoita yliopistojen
muuttamista yrityshautomoiksi. Pikemminkin niin yliopistojen kuin
ammattikorkeakoulujenkin tulisi pohtia, miten ne haluavat vastata edellä
mainitsemaani paradigman muutokseen. Keinoja on monia ja jokaisen toimijan tulee
rakentaa omien strategisten valintojensa pohjalle.
Hyvät Yrittäjyys aallonharjalle -seminaarin osallistujat,
Haluan lopuksi vielä muistuttaa, että yrittämiseen ja yrittäjäksi ryhtymiseen
liittyy paljon asioita, joihin koulutuksella ja pelkästään opetusministeriön
toimenpiteillä ei pystytä vaikuttamaan. Yrittäjäpotentiaalia Suomessa on, mutta
sen kanavoituminen aidoksi yrittäjyydeksi vaatii monia toimenpiteitä.
Erityisesti yrittäjyyteen liittyvää mielikuvamarkkinointia on kehitettävä
yhteistyössä koulujen, yritysten ja myös meidän vanhempien kesken. Esikuvien
merkitystä ei voi liikaa korostaa.
Yhteisin ponnistuksin pystymme tukemaan yrittäjyyttä ja rakentamaan parempaa
tulevaisuutta maallemme. Toivotan teille kaikille onnistunutta ja hedelmällistä
päivää sekä rohkeutta ja kunnianhimoa työssänne. Nostetaan yhdessä yrittäjyys
Aallon harjalle!
|