Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
SYLin, SAMOKin ja AOVAn yhteisseminaari Loppuun palanut jo syttyessään
7.2.2008 Akava-talo, Helsinki
Opetusministeri, puoluevaltuuston puheenjohtaja Sari Sarkomaa
Loppuun palanut jo syttyessään
(Muutosvarauksin)
Hyvät seminaarin osallistujat, Hyvät opiskelijat,
On ilo olla tuomassa valtioneuvoston tervehdystä tämän päivän seminaariin.
Opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen on koko hallituksen agendalla. Päivän
teema linkittyy vahvasti sinivihreän hallituksen kaikkien kolmen
politiikkaohjelman - terveyden edistämisen, lasten, nuorten ja perheiden
hyvinvoinnin sekä työn ja yrittämisen - teemoihin. Suomalaisen yhteiskunnan
aivan ratkaisevia tekijöitä on se, miten turvaamme osaavan työvoiman saatavuuden
myös tulevaisuudessa. Ja aivan selvää on, että pelkkä osaava työvoima ei riitä.
Tulevaisuuden työvoiman - meidän ja teidän - on jaksettava työelämässä terveinä
pitkään.
Opiskeluaika on elämän parasta aikaa. Näin ainakin juhlapuheissa useimmiten
vakuutellaan. Parhaat muistot opiskeluajasta elävätkin pitkään. Voin myös
vakuuttaa, että aika kuultaa muistot. Ei vappulounailla muistella tonnikalan ja
makaroonin syömistä ja ikuista pennin venyttämistä - kyllä muistelut liittyvät
ihmisten kohtaamisiin, hauskoihin juhliin ja huolettomaan elämään.
Huolettomaan elämään liittyy kuitenkin vahvasti opiskeluajan toinen puoli.
Tiedämme, että kaikki korkeakouluopiskelijat eivät voi hyvin. Jo pitkään on
kuulunut huolestuttavia viestejä lisääntyvistä mielenterveysongelmista ja
etenkin vaikeudesta saada niihin apua.
Uudelle paikkakunnalle muuttaminen, arjen ongelmien ratkaisu ja uudenlaisen
opiskelutavan sisäistäminen on paitsi mahdollisuus myös suuri haaste, jossa
tarvitaan muiden ihmisten, yhteisön tukea. Tämä solmukohta on helposti myös
vaihe, josta ulkopuolisuuden ja syrjäytymisen tunne voi lähteä kasvamaan.
Ongelmia voi toki ilmaantua missä opiskeluvaiheessa tahansa, millaisista
opintoihin tai yksityiselämään liittyvistä syistä tahansa. Mutta mikäli
tukiverkko saadaan rakennettua heti opintojen alkuvaiheessa, ongelmista
selviytyminen on helpompaa.
Tähän yhteisöllisyyden haasteeseen ylioppilas- ja opiskelijat ovat vastanneet.
Ne ovat omalla tärkeällä panoksellaan olleet tukemassa ylioppilaiden sosiaalista
hyvinvointia. Ylioppilas- ja opiskelijakuntien toiminta on sitä
yhteisöllisyyttä, jonka vaalimista ja kehittämistä yhteiskunnan eri osa-alueille
on herätty vaatimaan.
Olen vahvasti sitoutunut korkeakouluopiskelijoiden sosiaalisen hyvinvoinnin
edistämiseen. Pidän muun muassa opintojen aikaisen ohjauksen kehittämistä,
opiskelijoiden asemaan liittyvän tutkimuksen tukemista ja luonnollisesti
opiskelijoiden taloudellisen aseman parantamista keskeisinä haasteina. Iso
haaste liittyy ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollon kehittämiseen.
Terveys on yksi elämän tärkeimmistä arvoista. Se on myös Suomen menestyksen
kilpailutekijä. Onhan kansanterveyden vaaliminen tärkeä taloudellisen,
sosiaalisen ja inhimillisen kehityksen kulmakiva. Terveyden edistäminen tukee
laajojen yhteiskunnallisten tavoitteiden toteuttamista ja se liittyy vahvasti
hallitusohjelman tavoitteisiin työllisyysasteen nostamisesta, ikäihmisten
toimintakyvyn vahvistamisesta ja terveyserojen kaventamisesta. Terveyden
edistämisessä korkeakouluopiskelijoiden asemasta huolehtiminen on ensiarvoisen
tärkeää.
Hyvät kuulijat,
Terveyserojen kasvun ohella, opiskeluaikana yhä useampaa opiskelijaa painaa
opiskelun ja työssäkäynnin yhteensovittaminen.
Tämän iltapäivänä seminaarin otsikko "Loppuun palanut jo syttyessään" haastaa
meidät pohtimaan onko opiskelun ja työssäkäynnin suhde kohdallaan. Toisaalta on
myös pohdittava, miten tarvittavia monipuolisia työelämäkontakteja on
mahdollista saavuttaa opintojen aikana luonnollisena osana opintoprosessia.
Kysymystä on hyödyllistä pohtia niin yksilöiden kuin koulutuspolitiikan ja
työmarkkinapolitiikan tavoitteiden ja tarpeiden näkökulmasta.
Opiskelijoiden työssäkäynnistä opintojen ohessa tiedetään varsin paljon.
Viimeisimmän korkeakouluopiskelijoiden toimeentuloa ja työssäkäyntiä
kartoittavan tutkimuksen - Opiskelijatutkimus 2006 mukaan, valtaosa
opiskelijoista työskentelee opintojen ohella.
Kyselyyn vastanneissa oli yhtä paljon niitä, joiden mielestä työssäkäynnillä ei
ole vaikutusta opintojen edistymiseen kuin niitä, joiden mielestä työssäkäynti
haittaa opintojen edistymistä. 13 prosentin mukaan työssäkäynti oli edistänyt
opintoja.
Kokopäiväisesti työskennelleistä luonnollisesti suurin osa, 74 prosenttia oli
sitä mieltä, että työnteko haittaa opintojen edistymistä. Satunnaisesti tai
projektiluontoisesti työskennelleistä tätä mieltä oli 42 prosenttia. Lähes joka
toisella työ oli vastannut vähintäänkin melko hyvin omaa opiskelualaa.
Opiskelijatutkimus 2006:n mukaan huoli toimeentulosta on kasvanut -
taloudellisen tilanteensa hyvänä kokevien opiskelijoiden osuus on pienentynyt
edelliseen tutkimukseen verrattuna ja huonona taloudellista tilannettaan
pitävien osuus on kasvanut. YTHS:n laatimat tutkimukset osoittavat, että
valtaosa opiskelijoista pitää omaa terveydentilansa hyvänä, mutta huolestuttavan
moni opiskelija raportoi väsymyksestä ja runsaasta stressistä.
Toimeentulohuolilla on oletettavasti yhteys stressin kokemiseen.
Tutkimusten mukaan työn tekemistä opiskeluaikana perustellaan eniten
taloudellisilla syillä. Rahaa tarvitaan välttämättömyys menoihin sekä muihin
menoihin, kuten vapaa-aikaan. Työkokemuksen ja kontaktien hankkiminen on
kolmanneksi yleisin perustelu. Neljänneksi yleisin perustelu on haluttomuus
ottaa lainaa. Nämä perustelut tulee ottaa vakavasti kehitettäessä edelleen
opiskelijoiden taloudellisia edellytyksiä opiskella päätoimisesti.
Hyvät opiskelijat,
Ilouutinen opiskelijoiden toimeentulon osalta on se, että sinivihreä hallitus
päätti ensitöikseen nostaa opintotukea. Hallitusohjelmaan mukaisesti opintorahat
nousevat vähintään 15 prosenttia elokuun alussa ja opiskelijoiden oman tulorajat
jo tämän vuoden alusta lukien 30 prosenttia. Vuositasolla muutokset lisäävät
valtion opintotukimenoja yli 70 milj. euroa. Tämä on merkittävä panostus
opiskelijoiden hyvinvointiin.
Parempitasoinen opintotuki mahdollistaa opiskelijan päätyön eli opintoihin
keskittymisen paremmin. Tulorajojen korotusten tarkoituksena ei ole ajaa
nykyistä enemmän opiskelijoita työhön, vaan ottaa huomioon toteutunut ansiotason
kehitys. Korkeammat tulorajat toki helpottavat opiskelun ja työnteon
jaksottamista. Myös muiden opiskeluedellytysten tulee olla kunnossa, jotta
opiskelija voi keskittyä opiskeluun ja valmistua kohtuullisessa opiskeluajassa.
Opintotuen kehittämisessä on kuitenkin vielä paljon tehtävää. Joulukuussa
hyväksytyn Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman mukaisesta
"korkeakouluopiskelijoiden opintotuen tulee erityisesti kannustaa päätoimiseen
opiskeluun ja edistää opiskeluaikojen lyhenemistä." Edelleen: "Opintotuen
mitoitusta tulee tarkistaa säännöllisesti elinkustannusten kehityksen
perusteella tuen riittävyyden takaamiseksi." Meidän kaikkien yhteisenä
tavoitteena on aivan varmasti se, että seuraavaa tasokorosta ei opintotukeen
tarvitse odottaa yhtä kauan, kuin nyt. Opintotuen kehittämiskohteista pitäisin
itse kiireellisimpänä tavoitteena perheellisten opiskelijoiden tilanteen
helpottamista.
Hyvät kuulijat,
Työelämästä poistuvien osuus tulee olemaan aina vuoteen 2030 saakka suurempi
kuin työikään tulevien ikäluokkien koko. Tämä edellyttää toimia
koulutusjärjestelmän tehostamiseksi. Työelämän imu koettelee ja tulee
koettelemaan korkeakouluja ja muita oppilaitoksia siten, että osa opiskelijoista
keskeyttää opintonsa ja siirtyy työelämään ilman tutkintoa.
Keskeyttämisen vähentämiseksi ja koulutusaikojen lyhentämiseksi kehitetään
jatkuvasti opinto-ohjausta ja koulutusta koskevaa tiedotusta ja neuvontaa, joka
on tarpeen erityisesti siirryttäessä toiselta asteelta korkeakouluopintoihin ja
korkeakouluopintoja aloitettaessa. Selkeän käsityksen muodostuminen omasta
alasta ja mahdollisista työtehtävistä on tärkeää mahdollisimman varhaisessa
vaiheessa omaan alaan liittyvän identiteetin syntymisen kannalta.
Samanaikaisesti kehitetään opiskelijavalintaa, opintotukea ja opintojen
seurannan järjestelmiä sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa. Näillä toimilla
voidaan erittäin hyvin tukea suunnitelmallista opiskelua, opintojen etenemistä
ja opiskelijan jaksamista.
Ensisijaista on kuitenkin opiskelun henkilökohtaistamisen lisääminen. HOPSien
käyttö ja kehittäminen ovat askeleita yhä yksilöllisimpiin opintosuunnitelmiin,
joissa opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja mahdollisuudet voidaan ottaa entistä
paremmin huomioon. Opetusministeriössä pohditaan parhaillaan yhdessä
yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen rehtorineuvostojen kanssa aiemmin hankitun
osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen liittyviä suosituksia ja alakohtaisia
jatkotoimia. Toivomme, että keskustelu siirtyy tulevaisuudessa laaja-alaiseen
keskusteluun osaamisen tunnustamisesta, uuteen aikakauteen vanhasta
tutkintokeskeisyydestä. Oppijat ovat yhä heterogeenisempia korkeakouluissamme,
aikuisopiskelijoiden määrä on kasvamassa samalla kun korkeakoululaitoksemme
hitaasti mutta varmasti monikulttuuristuu. Erilaisille oppijoille tulee tarjota
erilaisia mahdollisuuksia korkeakoulututkintoon.
Hyvät kuulijat,
Työelämän tuntemuksen sekä niihin liittyvien taitojen kartuttaminen on yhä
tärkeämpää. Myös korkea-asteella pyritään siihen, että opiskelijat jo
opintojensa aikana voivat orientoitua tuleviin työtehtäviinsä, ja että
koulutuksen sisällöissä voidaan riittävästi ennakoida työelämän tulevia
osaamistarpeita.
Oman alan työkokemuksen on todettu olevan tärkeimpiä valmistumisen jälkeiseen
työllistymiseen vaikuttavia tekijöitä. Erityisesti Koulutuksen tutkimuslaitoksen
tuoreen tutkimuksen "Korkeakoulutuksesta työelämään" mukaan opiskelijat kokevat
harjoittelujaksolla olevan suuri merkitys ensimmäisen työpaikan saamisen
kannalta.
Sekä yliopistoissa että ammattikorkeakouluissa tulee monipuolistaa opintojen
aikaisia työelämäyhteyksiä, kehittää harjoittelua sekä kytkeä opinnäytetöitä yhä
paremmin työelämän hankkeisiin. Erityisesti ammattikorkeakoulujen opetuksen
kehittämisen painopisteenä on opiskelijan ja työelämän välisten suhteiden
syventäminen systemaattisesti opintojen aikana, mutta myös tiedekorkeakoulujen
tehtävänä on tutkijoiden koulutuksen lisäksi kouluttaa eri alojen huippuja
työmarkkinoille. Työelämäyhteyksien tulee olla luonnollinen osa kaikkia
korkeakouluopintoja. Opintojen aikana työelämästä saatavien kokemusten ansiosta
omat opinnot konkretisoituvat ja niitä on helpompi suunnata itselle
mielenkiintoiseksi osoittautuneeseen suuntaan. Käsityksen muotoutuminen omasta
alasta saattaa myös lyhentää opintoaikaa ja vähentää muun työssäkäynnin
välttämättömyyttä.
Alkavalla Euroopan sosiaalirahastokaudella opetusministeriön kaksi keskeisintä
ESR-kehittämisohjelmaa painottuvat juuri korkeakoulututkinnon
loppuunsaattamiseen, korkeakoulutuksen ja työelämän välisiin yhteyksiin sekä
urapalveluiden kehittämiseen. Toivomme saavamme paljon valtakunnallisia
korkeakoulujen välisiä ja alakohtaisia kehittämishankkeita, jossa ovat mukana
paitsi opettajisto, työelämä, mutta myös opiskelijat. Opintojen ja
opintoproessien kehittäminen työelämän muuttuvia tarpeita vastaavaksi on
yhteinen haasteemme.
Hyvä seminaariväki,
Opiskeluaika on hyvää aikaa harjoitella ja kehittää tietopääoman hankkimisen
ohella elämäntaitoja, joita tarvitaan työelämässä valmistumisen jälkeen.
Opiskelu on yhdenlaista työtä, jossa omaksutut työtavat ovat hyödynnettävissä
myös työelämässä. Esimerkiksi käyttöönotetut HOPS:t opettavat opiskelijalle myös
suunnitelmallisuutta, mitä tarvitaan työelämässä. Ryhmätyötaidot ja
vuorovaikutustaidot ovat myös tärkeitä työkaluja. Opiskeluaikana luodut
ihmissuhdeverkostot kantavat ja jopa saattavat edistää työllistymistä.
Opiskelun ohessa tulisi olla aikaa ja mahdollisuuksia myös fyysisen ja
psyykkisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Opiskelijan olisi hyödyllistä oppia myös
erilaisia stressinhallintakeinoja omien voimavarojen tueksi. Tässä voivat olla
apuna opiskelijalle suunnatut hyvinvointi- ja neuvontapalvelut, jotka ovat
olennainen osa opiskelijan turvaverkkoa.
Opiskelijan hyvinvointi rakentuu monesta osa-alueesta ja sitä voidaan kehittää
parhaiten eri toimijoiden yhteistyönä. Yliopistojen omat moniammatilliset
hyvinvointityöryhmät ovat tässä työssä avainasemassa. Tavallisimmin ryhmiin
kuuluu edustajia yliopiston opintotoimistosta, opetuksen kehittämisyksiköstä,
rekrytointipalveluista ja eri tiedekunnista, ylioppilaskunnasta, YTHS:stä ja
seurakunnan opiskelijatyöstä.
Politiikkaa ei tehdä vain tätä päivää varten. Sitä tehdään ennen muuta huomista
varten. Yhteiskunnan sivistyneisyyttä ja yhteisöjen oikeudenmukaisuutta voidaan
mitata sillä, miten ne pitävät huolta heikoimmistaan. Eri toimijoiden panosta
tarvitaan opiskelijoiden taloudellisen aseman, sosiaalisen hyvinvoinnin sekä
terveydenhuollon ja erityisesti mielenterveyspalvelujen kehittämiseksi siten,
että myös heikoimmat saavat tarvitsemansa tuen.
Opiskelijan hyvinvoinnista huolehtiminen vahvistaa opiskelijan elämän hallintaa
ja auttaa menestymään opinnoissa ja työelämässä. Hyvinvoiva opiskelija on
todennäköisesti tulevaisuudessa myös hyvinvoiva työntekijä.
|