Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Lapset ja kaupunki -seminaari, 5.11. 2008
Helsinki
Opetusministeri Sari Sarkomaa Aamun avaus -puheenvuoro
(Muutokset mahdollisia puhuttaessa.)
Arvoisat seminaarivieraat, hyvät naiset ja herrat,
On ilo olla avaamassa opetusministeriön ja koko valtioneuvoston puolesta Lapset
ja kaupunki -tapahtumaa. On mukava olla mukana tässä koulupäivän muotoon
rakennetussa seminaarissa.
Usein kysytään, mitkä ovat hyvän kaupungin kriteerit tai tunnusmerkit. Hyvä
kaupunki voitaneen yksinkertaisimmin määritellä ympäristöksi, jossa kaupungin
omat asukkaat ja siellä vierailevat viihtyvät – toimivassa ja ihmisläheisessä
kaupunkiympäristössä työskennellään, opiskellaan, harrastetaan ja asutaan.
Kaupungit ja taajamat fyysisenä ympäristönä ovat hyvin moniulotteisia ja
monimutkaisiakin teknisiä, kulttuurisia ja sosioekonomisia järjestelmiä.
Kaupunkien suunnittelu ja niiden kehittäminen on muodostumassa alati enemmän
erikoistaitoja ja -tietoja vaativaksi tehtäväksi. On osattava ennustaa
väestönkehitys, palveluiden tarve sekä elinkeinojen ja liikenteen kehitys.
Yhteiskunnan monikulttuuristuminen on tuonut mukanaan haasteita ja
mahdollisuuksia. Kaupunkisuunnittelussa on hyvä huomata esimerkiksi se, että
Euroopasta löytyy runsaasti esimerkkejä tilanteista, joissa eri kieli- ja
kulttuuriryhmillä on ollut taipumusta keskittyä tietyille alueille. Meillä
Suomessa on huolehdittava siitä, että kaikki kaupungit ja asuinalueet
houkuttelevat tasa-arvoisesti kaikenlaisia asujia.
Hyvät naiset ja herrat,
Millainen sitten on hyvä lapsen ja nuoren kaupunkiympäristö? Lapsilla ja
nuorilla on oikeus turvalliseen ja terveelliseen kasvuympäristöön.
Lasten kaupungin tärkeä tunnusmerkki on turvallisuus. Lapsen on voitava liikkua
kaupungissa turvallisesti, luottaen siihen, että autot väistävät pientä
kadunylittäjää tai pyöräilijää. Ainutlaatuista maailmassa lienee, että Suomessa
alakouluiässäkin olevat lapset voivat vapaasti kulkea koulun ja kodin välillä.
Tämä kertonee luottamuksesta ja turvallisuuden tunteesta – siitä, että
suomalainen kaupunkiympäristö on turvallinen. Sellainen sen on oltava
jatkossakin.
Hyvä lapsen kaupunki on pienimittakaavainen, helppo hahmottaa ja siinä on helppo
suunnistaa. Yhteydet päiväkotiin, kouluun, leikkikentille ja nuorisotaloon ovat
lyhyet, selkeät ja turvalliset. Kaupungissa on nuoren asukkaan helppo kävellä ja
pyöräillä, löytää haluamaansa paikkaan.
Hyvä kaupunkiympäristö tukee yhteisöllisyyttä, yhdessä kokemisen ja jakamisen
tunnetta. Hyvä kaupunkiympäristö on tasa-arvoinen, monikulttuurinen,
monimuotoisuuden hyväksyvä ja syrjäytymistä ehkäisevä.
Kaupunkisuunnittelun ja -rakentamisen tulee katsoa tulevaisuuteen.
Suunnittelussa on nähtävä tulevaisuuden mahdollisuudet kuten uhkakuvatkin,
joihin liittyvät kysymykset ilmastomuutoksesta, asumisen hinnasta ja liikenteen
kasvusta. Tulevaisuuden näköalat huomioonottava kaupunkisuunnittelu on viesti
lapsille ja nuorille, että kaupunkia rakennetaan juuri heille, kestävin arvoin.
Kaupunkisuunnittelussa on otettava kaikkien kaupunkilaisten - aikuisten ja
lasten, ikäihmisten ja nuorten - tarpeet huomioon. Kaupunkia suunnittelevat
pääasiassa siihen tehtävään koulutuksen saaneet eri alojen ammattilaiset.
Suunnittelun eri vaiheissa kuullaan eri vaikutus- ja asiantuntijatahoja,
suunnitelmat ovat säädetysti nähtävillä ja niistä pyydetään lausuntoja. Näillä
toimenpiteillä pyritään varmistamaan suunnitelmien sopivuus kaikille
yhteiskuntaryhmille ja yhdyskunnan jäsenille.
Tulevatko yhdyskunnan kaikki asukkaat ja osapuolet riittävän hyvin kuulluksi,
voidaan joskus kysyä. Erityisen oleellinen kysymys on puhuttaessa lapsista ja
nuorista. Pitäisikö heille avata enemmän vaikutusmahdollisuuksia oman ympäristön
luomiseen ja kehittämiseen?
Lapset ja nuoret ovat kaupunkielämän aktiivinen osa. He ovat asukkaina,
leikkijöinä ja koululaisina kaupunkiympäristön näkijöitä ja kokijoita. Lapset ja
nuoret eivät ole erillinen ryhmä, jolle suunniteltava maailma luodaan
irrallisena osana muusta ympäristöstä, erillään muiden kansalaisten
kaupunkitilasta. Lapsilla, kuten kaikilla kansalaisilla, tulee olla oikeus
vaikuttaa oman ympäristönsä kehittämiseen.
Lapset kokevat ympäristönsä hyvin konkreettisesti. He tekevät fyysisestä
ympäristöstä havaintoja, joita ammattisuunnittelijoilla ei ehkä ole. Nämä
havainnot ja tiedot voisivat niin haluttaessa johtaa konkreettisiin muutoksiin
ja parannuksiin ympäristössä ja sen rakenteissa.
Miten sitten voidaan tukea lasten ja nuorten osallistumista oman kaupunki- ja
asuinympäristönsä suunnitteluun? Lasten konkreettiset kokemukset olisi saatava
paremmin suunnittelijoiden käyttöön.
Lapsilla ja nuorilla olevan ympäristöä koskevan tiedon saantiin on kehitettävä
lisää käyttökelpoisia metodeja. Suunnittelijat voisivat esimerkiksi laatia
ympäristöanalyysejä yhdessä lasten kanssa suunnittelutehtävää käynnistettäessä?
Keinona voivat olla lasten täyttämät tarkastuslistat: mitkä ovat heidän
mieluisimpia paikkojaan, mitä tiloja tai alueita he taas karttavat, missä lapset
ja nuoret liikkuvat ja toimivat.
Lapset voivat toimia myös jo valmistuneiden alueiden arvioijina, jolloin heiltä
saadaan käyttökelpoista tietoa alueen edelleen kehittämiseen tai uusien alueiden
suunnitteluun. Arviointia voidaan toteuttaa esimerkiksi eräänlaisina
”kaupunkimaastokävelyinä”, joissa suunnittelijat ja tutkijat ovat mukana. Tätä
menetelmää on sovellettu täällä Helsingissä jo.
Tärkeää on, etteivät lapset ja nuoret joudu pettymään oman panoksensa saamassa
arvostuksessa ja huomioonottamisessa. Pettymys saattaa seurata, jos mielipiteitä
kuullaan, mutta niitä ei mitenkään oteta lopputuloksessa huomioon. Tämä on
tullut esille esimerkiksi koulupihojen perusparannushankkeissa, joissa lapsilta
saatuja toiveita ja ehdotuksia ei ole arvostettu.
Vähintäänkin lasten ja nuorten on voitava vaikuttaa omimpaan ympäristöönsä -
kodin pihoihin ja lähialueisiin, päiväkotien ja koulujen pihoihin, harrastus-,
leikki- ja pelialueiden suunnitteluun ja näihin liittyviin
liikenneympäristöihin. Lapsiin ja nuoriin sekä heidän ympäristöönsä
investoiminen nostaa aina kyseisen ympäristön arvostusta ja arvostamista.
Hyvä seminaariyleisö,
Kaupunki on mitä mainioin oppimisympäristö! Lukemattomat ovat ne mahdollisuudet,
mitä kaupunki ja taajamayhdyskunta tarjoavat oppimiselle. Mistä kertovatkaan
historialliset aukiot, rakennukset, linnoitukset ja vallitukset? Mitä lapsi
oppii vieraillessaan vanhempiensa kanssa hautausmaalla? Mitä taitoja ja tietoja
voidaan omaksua kaupunkiluonnossa ja seikkailumetsissä? Miten nuoret lihakset ja
nivelet vahvistuvat skeittiradoilla, jääkentillä ja hiihtoladuilla - miten
virkistytään uimarannoilla!
Opetusministeriö rahoittaa parhaillaan satoja koulujen ja kuntien innovatiivisia
oppimisympäristöhankkeita. Tampereen ”Taloista kaupunki” -oppimisympäristöhanke
on upea esimerkki siitä, kuinka kaupunkiympäristöä voidaan hyödyntää
opetustilana. ”Seitsemän lintutornia Tampereella” on arkkitehtuurin ja
rakennetun ympäristön oppimisen ja harrastamisen pilottihanke. Hankkeen
tavoitteena on saavuttaa rakennetun ympäristön lukutaito, jonka avulla lapsi ja
nuori tekee havaintoja ympäristöstään, arvioi ja oppii arvostamaan
kaupunkiympäristöä.
Tampereen pilottihankkeessa kehitetään havainnoinnin menetelmiä ja kytkemistä
opetustyöhön, tuotetaan virikkeitä ja välineitä rakennetun ympäristön
havainnointiin. Opetuksellisina tavoitteina on oppia tunnistamaan ympäristön
osatekijöitä, muutoksia ja niiden vaikutuksia.
Tampereen hankkeen konkreettisena tuotoksena on vuorovaikutteinen
internet-sovellus, jossa havainnot kootaan yhteiseen tietokantaan. Aitoon
rakennettuun ympäristöön sijoitetaan ”arkkitehtuurin lintutorneja” eli
rakennetun ympäristön havainnointipaikkoja. Lisäksi tuotetaan tausta-aineisto
havaintopaikkojen kaupunkirakenteesta ja arkkitehtuurista. Tavoitteena on
rakennetun kaupunkiympäristön käyttö laaja-alaisesti eri oppiaineiden
opetuksessa. Rakennettu ympäristö muodostuu osaksi peruskoulun arkipäivää ja
siten koululaisten luonnolliseksi kiinnostuksen kohteeksi.
Hyvät naiset ja herrat,
Oppilaiden omaan lähiympäristöön liittyvät opinnot toimivat esimerkkinä
oppilaiden vaikutuksesta ja osallistumisesta yhteiskunnalliseen
päätöksentekoprosessiin. On erinomaista, että oppilailla on mahdollisuus oppia
demokraattisia pelisääntöjä ja käytäntöjä harjoittelemalla
vaikutusmahdollisuuksia ja osallistumalla käytännön yrityksiin parantaa
lähiympäristöä, sen sijaan että demokratian periaatteita opetellaan kirjoista
lukemalla. Demokratian taidot opitaan vain harjoittelemalla. Kokemukset ovat
osoittaneet, että lapsilla jotka on otettu mukaan esimerkiksi oman koulupihan
suunnitteluun ja parannukseen, on positiivisempi suhtautuminen rakennetun
ympäristön muutokseen ja sen parantamiseen kuin niillä lapsilla, joilla tätä
mahdollisuutta ei ole ollut. Tähän haluankin kaikkia kouluja kannustaa.
Koulujemme opetuksen tarkoituksena on auttaa kasvattamaan uusi tiedostava
sukupolvi herkkiä ympäristön käyttäjiä, suunnittelijoita ja siitä päättäjiä.
Hyvä seminaariyleisö,
Hyvä kaupunki lapsille on hyvä kaupunki meille kaikille. Hyvä kaupunki
suunnitellaan sen jokainen asukas silmällä pitäen.
Näillä sanoilla avaan nyt jo seitsemättä kertaa järjestettävän Lapset ja
kaupunki -seminaarin.
Toivotan teille kaikille oikein antoisaa päivää ja hedelmällisiä keskusteluja!
|