Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Avauspuheenvuoro
7.2.2008 Helsinki
Opetusministeri Sari Sarkomaa Elinikäisen oppimisen alkutaival -seminaari
Hyvät varhaiskasvatuksen asiantuntijat,
On ilo tuoda valtioneuvoston tervehdys tilaisuuteen ja olla opetusministerinä
avaamassa Elinikäisen oppimisen alkutaival -seminaaria.
Elinikäisen oppimisen kaari alkaa viimeistään lapsen syntymästä ja jatkuu koko
elämän. Lapsen uteliaisuus on pohjaton ja oppimisen vauhti ensimmäisten
elinvuosien aikana huikea.
Varhaiskasvatuksen asema tuon elinikäisen oppimisen alkutaipaleen tukijana on
merkittävä. Laadukkaalla varhaiskasvatuksella luodaan edellytykset lapsen
kasvulle, tasapainoiselle kehitykselle ja hyvälle elinikäiselle oppimiselle. Se
on perusta lapsen ja nuoren kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille ja terveydelle.
Varhaiskasvatuksella - esiopetus sen osana - on merkittävä tehtävä lasten
oppimisvalmiuksien rakentamisessa ja oppimis- ja koulumotivaation
rakentamisessa.
Useat kansainväliset pitkäkestoiset tutkimukset ovat osoittaneet, että
laadukkaalla varhaiskasvatuksella on merkittäviä myönteisiä vaikutuksia lasten
hyvinvoinnille, kehitykselle ja oppimiselle.
Laadukas varhaiskasvatus on kokonaisvaltaista, lapsilähtöistä ja kotikasvatusta
tukevaa. Suomalaisen varhaiskasvatuksen vahvuuksia on, että jokaisen lapsen
kasvatus suunnitellaan kunkin lapsen ja perhetilanteen mukaisesti, yhdessä
kotien kanssa. Varhaiskasvatuksen merkitys on tärkeä sosiaalisuuteen
kasvattajana ja sosiaalisten lähtökohtien tasoittajana.
Suomalainen varhaiskasvatus on saanut kiitosta OECD:n vuoden 2006 Starting
Strong II -raportissa. Raportin mukaan panostus varhaiskasvatukseen tuottaa
parempia tuloksia läpi koko elinikäisen oppimisen kaaren. Lapsilähtöisen ja
laadukkaan varhaiskasvatuksemme tulosten voidaankin arvella näkyvän toisessa,
enemmän julkisuutta saaneessa OECD-tutkimuksessa eli PISAssa.
Toisaalta OECD:n raportissa myös vuodelta 2006, todetaan, että Suomessa
esiopetuksen yhteistyö päivähoidon ja koulun välillä on riittämätön. Raportin
mukaan varsinkin päiväkodeissa pedagoginen valmennus tulevaan koulunkäyntiin on
liian vähäistä. Arviointiryhmä suositteli yhteistyön tiivistämistä
opetusministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön välillä. Tämän raportin
viesti on Suomessa jätetty liian vähälle tarkastelulle ja arvioinnille. Nyt
tähän on mahdollisuus kun hallitusohjelman mukaista varhaiskasvatuksen
hallintoala selvitystä tehdään.
Suomessa 6-vuotiaiden esiopetukseen osallistuu noin 96 % lapsista. Mutta 3-5
vuotiaista lapsista päivähoidossa toteutettavan varhaiskasvatuksen piirissä on
vain 50 % lapsista. Näiden lukujen valossa siis toiset 50 % 3-5 vuotiaista
lapsistamme olisi varhaiskasvatuspalvelujen ulkopuolella.
Näin ehkä kuitenkaan ihan tosiasiallisesti ole, sillä tilastoinnit eivät ole
aukottomia. Muun muassa seurakuntien toteuttamien palvelujen ja muiden avoimien
varhaiskasvatuspalvelujen tilastoinnissa on puutteita.
Toisaalta avoimia ja osa-aikaisia varhaiskasvatuspalveluja lapsille, jotka eivät
tarvitse päivähoitoa on liian vähän. Tämän tosiasian korjaaminen on yksi
nykyisen hallituksen tavoite ja asiaan päästään pureutumaan päivähoitolain
uudistuksen yhteydessä.
Hyvät kuulijat,
Sinivihreä hallitus painottaa kasvatuksen jatkumoa varhaiskasvatuksesta alkaen.
Hallinnon kehittämiseen siitä seuraa ohjelmaan kirjattu tarve varhaiskasvatuksen
aseman selvittämiseen hallinnossa, johon opetusministeriö yhteistyössä sosiaali-
ja terveysministeriön kanssa tällä hallituskaudella paneutuu. Selvitystyö on
saatava pikaisesti käyntiin.
Rinnan tämän selvityksen kanssa käyvät hallituksen tavoitteet varhaiskasvatuksen
palvelujen monimuotoistamisesta sekä päivähoitolain uudistamisesta. Koulutuksen
ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan vuosille 2007–2012 on kirjattu
varhaiskasvatuksen hallinnon selvittämisen johtoajatukseksi nimenomaan
varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen jatkumon vahvistaminen.
Selvitystarpeen taustalla on muutaman vuosikymmenen käynnissä ollut keskustelu
päivähoidon sijoittumisesta valtionhallinnossa. Kannat ovat vaihdelleet vuosien
mittaan puoleen ja toiseen. Jo kymmenen vuotta sitten sosiaali- ja
terveysministeriön varhaiskasvatustyöryhmä esitti päivähoidon sekä esiopetuksen
sijoittamista valtionhallinnossa opetusministeriön alaisuuteen. Kysymys on yhä
ajankohtainen. Alan kokonaisvaltainen kehittäminen vaatii entistä tiiviimpää
yhteistyötä eri varhaiskasvatuksen toimijoiden kanssa.
Sekä päivähoidon että esiopetuksen kuntatason hallinnon järjestämisvaihtoehdot
ovat niin ikään olleet tarkastelun alla. Stakesin viimevuotisen raportin mukaan
joka viides päivähoidossa olevista 1-6 vuotiaista lapsista asuu kunnissa, joissa
päivähoidon hallinto on siirretty sosiaalitoimesta opetustoimen tai uuden
lautakunnan alle vuosina 2004–2007. Esiopetuksen hallinnosta vastaa kunnissa
useammin opetustoimen kuin sosiaalitoimen lautakunta. Tästä Stakesin raportista
kuulemme Anna-Leena Välimäen tarkemman esityksen heti oman puheenvuoroni
jälkeen.
Viime vuoden alusta voimaan tullut palvelurakenneuudistus puitelakeineen antaa
kunnille laajat mahdollisuudet kehittää palveluidensa organisointia.
Palvelujatkumossa varhaiskasvatuksesta perusopetukseen hyvin tärkeää on eri
toimijoiden välinen yhteistyö. Sillä turvataan, että lapsen hoito ja oppiminen
muodostavat eheän, jatkuvan kokonaisuuden. Samalla on mahdollista luoda uusia,
joustavia malleja niin päivähoitoon, esiopetuksen kuin perusopetukseen ja aamu-
ja iltapäivätoimintaan ja taata prosessien ja politiikan johdonmukaisuus.
Kuntatasolla on jo kokemusta siitä, että varhaiskasvatuksen siirtäminen kokonaan
opetustoimeen parantaa tuota yhteistyötä. Samalla on huomattu päivähoidon
arvostuksen nousevan ja perhepalveluiden kentän monipuolistuvan.
Arvoisat asiantuntijat,
Varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen ohjausasiakirjat muodostavat
jatkuvan kokonaisuuden ja niiden luomisen tavoitteena on ollut yhtenäinen kasvun
ja oppimisen polku.
Koko kasvatuksen ja opetuksen kentän kattaneen ohjausasiakirjojen uudistuksen
käynnisti vuoden 2000 esiopetusuudistus. Kaikki varhaiskasvatusta ja
perusopetusta koskevat valtakunnalliset ohjausasiakirjat on uudistettu lapsen
hyvinvointia, kasvua ja oppimista tukevaksi ja edistäväksi kokonaisuudeksi
vuosien 2000–2004 aikana.
Opetussuunnitelman perusteet on kansallinen kehys, jonka pohjalta paikallinen
opetussuunnitelma laaditaan. Opetuksen järjestäjällä on vastuu sen laatimisesta
ja kehittämisestä. Paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetään esi- ja
perusopetuksen kasvatus- ja opetustyöstä ja täsmennetään perusteissa
määriteltyjä tavoitteita ja sisältöjä sekä muita opetuksen järjestämiseen
liittyviä seikkoja. Opetussuunnitelma ohjaa opetusta ja oppimista.
Opetussuunnitelmassa otetaan huomioon myös muut kunnassa tehdyt lapsia, nuoria
ja koulutusta koskevat päätökset kuten kunnan lapsi- ja nuorisopoliittinen
ohjelma.
Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmauudistuksen tavoitteena on ollut luoda
mahdollisuudet tukea entistä paremmin oppilaan kasvua ja oppimista. Tavoitteena
on ollut laatia opetussuunnitelman perusteet, jotka tukevat ja ohjaavat
paikallista opetussuunnitelmatyötä - ja näin varmistavat tarvittavan kansallisen
yhtenäisyyden - mutta jättävät riittävästi tilaa paikallisille sovelluksille ja
opettajan asiantuntijuudelle.
Jo uudistuksen alkuvaiheessa, kun esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden
valmistelutyö käynnistettiin 1999, tavoitteeksi asetettiin laatia
ohjausasiakirjat siten, että varhaiskasvatus ja siihen kuuluva esiopetus sekä
perusopetus muodostavat lapsen kehityksen kannalta johdonmukaisesti etenevän
kokonaisuuden. Tämä periaate on kirjattu sekä esiopetuksen että perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteisiin.
Perusta lapsen kasvulle ja oppimiselle, elinikäisen oppimisen polulle luodaan
kuitenkin jo ennen esiopetusta - varhaiskasvatuksessa. Myös varhaiskasvatuksen
ohjausasiakirjat ovat uudistuneet. Stakesin johdolla on laadittu
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ohjaamaan valtakunnallisesti
varhaiskasvatuksen sisällöllistä toteuttamista ja luomaan pohjan lasten
varhaiselle kehitykselle. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden pohjana on
valtioneuvoston periaatepäätös varhaiskasvatuksen valtakunnallisista
linjauksista. Niissä todetaan, että varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa
tulee huolehtia siitä, että varhaiskasvatus, esiopetus ja perusopetus
muodostavat ehyen jatkumon.
Näiden kaikkien ohjausasiakirjojen valmistelu on tehty laajassa yhteistyössä mm.
Opetushallituksen ja Stakesin kesken. Myös paikallinen opetussuunnitelmatyö on
tehtävä yhteistyössä. Erityisen tärkeää yhteistyö on opetuksen nivelkohdissa
kuten varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja esiopetuksesta kouluun siirryttäessä
sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan toimijoiden kanssa. Eri nivelkohdat ovat olleet
liian jyrkkiä. Tämä vaikeuttaa erityisesti oppimisvaikeuksista kärsivien ja
epäsuotuisissa oloissa elävien lasten kasvua ja oppimista. Moniammatillisen
yhteistyön lisäksi olennaista on rakentaa hyvää kasvun ja oppimisen polkua
yhdessä kotien kanssa.
Jatkumoajattelu on punaisena lankana myös opetussuunnitelmien sisällöissä.
Hyvät naiset ja herrat,
Lapsen hyvinvointi on ydin, jonka varaan kasvatus, opetus ja myöhemmin rakentuu.
Jos lapsi ei voi hyvin, hän ei myöskään opi. Tämä on kiistattomasti todistettu
niin lukemattomissa tutkimuksissa kuin testattu koulujen ja päiväkotien arjessa.
Lapsen ja nuoren elämässä voi kuitenkin olla monia tekijöitä, joiden rinnalla
oppimiseen liittyvien tavoitteiden saavuttaminen tuntuu toissijaiselta. Parasta
oppilaiden hyvinvoinnista huolehtimista on mielestäni aito välittäminen ja
huolenpito. Arkisenkin kasvatustyön puitteissa on tärkeää antaa aikaa
kuuntelemiselle, vuorovaikutukselle, ilolle ja myönteiselle palautteelle.
Opetusministeriö pyrkii omalta osaltaan luomaan kouluihin ja kouluyhteisöihin
uudenlaisia toimintatapoja ja menetelmiä lasten ja nuorten hyvinvoinnin
edistämiseksi. Kohderyhmänä tässä pitkäjänteisessä kehittämistyössä ovat
oppilaiden lisäksi heidän vanhempansa, opettajat, oppilashuollon henkilöstö sekä
kouluyhteisöt. Varhainen puuttuminen ja ennalta ehkäisevien käytäntöjen luominen
ovat kehittämistyön keskeisiä painopisteitä.
Varhaisella puuttumisella tarkoitetaan tuen tarjoamista muun muassa lapsen
varhaisvuosina, mikä on merkityksellistä varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Lisäksi varhaisella puuttumisella viitataan tuen tarjoamiseen mahdollisimman
nopeasti ongelmien ilmaannuttua missä vaiheessa lapsen tai nuoren opinpolkua
tahansa.
Tuen tarpeen varhainen havaitseminen ja varhainen tuki ovat keskeisiä
ehkäistäessä ongelmien syvenemistä ja pitkäaikaisvaikutuksia. Lisäksi
varhaisessa vaiheessa käytettävissä on yleensä vielä useita vaihtoehtoja
tilanteen ratkaisemiseksi. Onnistuminen tai epäonnistuminen esimerkiksi
oppimisessa vaikuttaa merkittävästi lapsen käsitykseen itsestään oppijana,
kokemukseen koulusta ja myöhempään oppimismotivaatioon. Tässä mielessä lapsen
tukeminen mahdollisimman varhain on erityisen tärkeää.
Hyvät kuulijat,
Esi- ja perusopetuksen laadun parantamiseksi on opetusministeriö käynnistänyt
POP- eli perusopetus paremmaksi -ohjelman, johon liittyviin toimiin pureudutaan
vaalikauden aikana.
Kasvavien valtionosuuksien ja kohenevan kuntatalouden lisäksi hallitus suuntaa
tänä vuonna perusopetuksen laadun kehittämiseen 18 miljoonaa euroa. Nämä
voimavarat käytetään oppilaanohjauksen ja erityisopetuksen vahvistamiseen, koska
ne ovat keskeinen keino vaikuttaa yksilölliseen oppimiseen. Niihin liittyvät
kohdennetut valtionavustukset olivat kuntien haettavana ja hakemuksia tuli
paljon, joista huomattava osa seutupohjaisia. Valtionavustukset on tarkoitus
jakaa jo helmikuun aikana. Perusopetuksessa on nykyistä paremmin pystyttävä
huomioimaan ja tunnistamaan niin oppimisvaikeudet kuin lahjakkuudet.
Koko vaalikaudella esi- ja perusopetuksen laadun parantamiseen on varattu 80
miljoonaa euroa. Tämä merkitsee selkeää suunnan muutosta viime vuosiin
verrattuna. Koska myös opetusryhmien koko vaikuttaa laatuun, puututaan myös
niiden kokoon. Sopivan kokoisissa luokissa on helpompi toteuttaa erilaisia
opetusmenetelmiä, pitää yhteyttä huoltajiin ja ehkäistä koulupudokkaiden
syntymistä. Samalla parannetaan opettajien työolosuhteita.
Opetusministeriön asettama ohjausryhmä valmisteli juuri erityisopetuksen
strategian, joka sisälsi useita tärkeitä kehittämisehdotuksia. Pidän
onnistuneena esimerkiksi ohjausryhmän esitystä siitä, että esi- ja
perusopetuksessa painopistettä siirrettäisiin nykyisestä selkeämmin varhaiseen
ja tehostettuun tukeen. Myös ohjausryhmän esitykset nykyistä velvoittavammasta
erityisopetuspäätöksestä sekä pedagogisen ja moniammatillisen asiantuntemuksen
korostamisesta ovat oikeansuuntaiset.
Myös erityisopetusstrategian ohjausryhmä päätyi ehdottamaan varhaiskasvatuksen
siirtämistä hallinnollisesti osaksi opetustoimea. Siirto mahdollistaisi
erityistä tukea tarvitsevan lapsen saumattoman ja turvallisen etenemisen
varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja edelleen perusopetukseen.
Hyvä seminaariväki,
Päivähoitolain kokonaisuudistusta on kaivattu jo kauan. Onhan nykyinen laki
peräti vuodelta 1973. Uudistustarve nousi viimeksi esiin peruspalveluministeri
Risikolle luovutetussa varhaiskasvatuksen neuvottelukunnan loppuraportissa.
Uudistustyö onkin saatava ripeästi käyntiin. Osana uudistustyötä selvitetään
varhaiskasvatuksen asema hallinnossa. Valtioneuvoston 31.1.2007 hyväksymän
KASTE-ohjelman ( Sosiaali-ja terveydenhuollon kehittämisohjelma ) liitteenä
olevassa lainsäädäntöuudistusaikataulussa päivähoitolain uudistamisen
tavoitteeksi on asetettu syksy 2010.
Varhaiskasvatuksen asema osana kasvatus- ja koulutusjärjestelmän kokonaisuutta
puoltaa hallinnon siirtoa opetusministeriön vastuulle. Jo nyt tämä on arkea 50
kunnassa. Useilla paikkakunnilla siirto on vireillä. Yhdistämisestä on saatu
pelkästään hyviä kokemuksia. Myös kansainväliset esimerkit tukevat siirtoa: alle
kouluikäisten varhaiskasvatus on osa opetusministeriön toimialaa mm. Ruotsissa,
Norjassa ja Islannissa. Monessa EU-maissa oppivelvollisuus alkaa huomattavasti
aikaisemmin kuin meillä. Mutta samalla EU- maissa yli 3-vuotiaiden lasten
esiopetus palvelut ovat lähes poikkeuksista opetushallinnon alaista.
Tässä yhteydessä on hyvä todeta, että koulunaloitusiän laskulle ei Suomessa ole
tarvetta. Koulumme saa kiitosta siitä, että lapset saavat olla lapsia. Tätä
perinnettä emme halua hukata.
Varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen yhteisestä hallinnosta hyötyy
eniten lapsi. On varmasti myös niin, että varhaiskasvatuksella ja sen
henkilöstöllä on annettavaa koululle ja koululla varhaiskasvatukselle.
Perusopetuksen, esiopetuksen, varhaiskasvatuksen laadun ja kokonaisuuden
kehittämiseen liittyy keskeisesti henkilöstö. Määrällisten ja sisällöllisten
opettajatarpeen ennakointi toteutetaan 2010. Nyt vuonna 2008
lastentarhanopettajat ovat ensi kertaa mukana koko maan kattavassa
opettajatilastoinnissa. Opettajatarpeen ennakointi erityisesti
varhaiskasvatuksen osalta on ollut puutteellista. Lastentarhanopettajista,
erityislastentarhanopettajaista ja ruotsinkielisistä lastentarhanopettajista on
tällä hetkellä paikoittain pulaa. Kesussa on jo nyt esitetty korotetut luvut
lastentarhanopettaja koulutusten sisäänottoihin.
Hyvä seminaariväki,
Meillä on käsissämme avaimet ja työkalut sellaisen yhtenäisen kasvun ja
oppimisen polun rakentamiseen, joka tukee kokonaisvaltaisesti lapsen
hyvinvointia ja kasvua vastuulliseen aikuisuuteen. Toteutuakseen se vaatii
paljon työtä, ennen muuta yhteistyötä sekä varhaiskasvatuksen,esiopetuksen että
perusopetuksen toteuttamisessa.
Toivotan teille kaikille oikein antoisaa seminaaria.
|