Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
Suomalaisen tiedeakatemian
100-vuotisjuhlasymposium Hyvinvointia kouluun
8. - 9.2.2008 Jyväskylän yliopisto
Opetusministeri, puoluevaltuuston puheenjohtaja Sari Sarkomaa
Hallituksen toimenpiteet kouluhyvinvoinnin lisäämiseksi
Arvoisat juhlasymposiumiin osallistujat,
Minulla on ilo tuoda tähän tilaisuuteen valtioneuvoston tervehdys. Aihe, josta
aion puhua on minulle henkilökohtaisesti mieluinen ja meille kaikille tärkeä.
Tässä juhlasymposiumissa keskustellaan hyvinvoinnista koulussa ja tuodaan esiin
näkökulmia kouluhyvinvoinnin kehittämiseksi. Haluankin tuoda esiin joitakin
näkökulmia niihin toimenpiteisiin, joilla hallitus olla edistämässä lasten ja
nuorten hyvinvointia kouluyhteisöissä. Huomisen symposiumpäivän ohjelmassa myös
opetusministeriön tukemaa kehittämistoimintaa esitellään tarkemmin.
Kansainvälisesti vertaillen oppimistulokset Suomessa ovat huippuluokkaa ja
samalla erot oppimistuloksissa eri alueiden välillä OECD-maiden pienimmät. Se,
että lapsemme ovat edelleen maailman huippuja niin luonnontieteissä,
matematiikassa kuin lukutaidossakin on saavutus, josta meidän on syytä olla
aidosti ylpeitä. Kiitos menestyksestä kuuluu suomalaiselle
koulutusjärjestelmälle, opettajille, vanhemmille sekä ennen kaikkea oppilaille
itselleen. Tulokset osoittavat myös koko ikäluokan koulun kehittämisen olleen
aikanaan hyvä ratkaisu. Emme kuitenkaan saa ottaa näitä loistotuloksia
itsestäänselvyytenä vaan ne ansaitaan yhä uudelleen jokaisena koulupäivänä
jokaisen pulpetin ääressä.
Lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemisessa meillä on vielä paljon tehtävää.
Tästä olemme varmasti kaikki yhtä mieltä. Lasten ja nuorten hyvinvointia voisi
verrata peiliin, josta kuvastuvat yhteiskunnassamme tapahtuneet muutokset.
Monista syistä erityistä huolenpitoa, kasvatusta ja opetusta tarvitsevien lasten
määrä on lisääntynyt. Lasten ja nuorten psyykkisen oireilun ja hoidon tarpeen
lisääntymisestä on viime vuosina keskusteltu valtakunnallisesti paljon.
Hyvinvointierojen kasvu, yhteiskunnassa vallitsevien arvojen koveneminen ja
työelämän vaatimusten kiristyminen heijastuvat väistämättä myös lasten ja
nuorten hyvinvointiin ja vaikuttavat myös vanhemmuuden voimavaroihin.
Samanaikaisesti perhe instituutiona on muuttunut ja perheiden ongelmat
monimuotoistuneet.
Näihin koulun ulkopuolelta tuleviin muutoksiin vastaaminen on lapsen eri
kasvuympäristöjen, eri hallintokuntien ja toimijoiden yhteinen tehtävä: koulu ei
yksin voi vastata ongelmista, jotka johtuvat sen ulkopuolisista tekijöistä. Ei
riitä, että koulu tuottaa ainoastaan hyviä oppimistuloksia vaan meidän tulee
entistä enemmän pitää huolta lasten ja nuorten terveestä kasvusta ja
kehityksestä. Lasten ja nuorten kokonaisvaltainen hyvinvointi on myös hyvien
oppimistulosten kivijalka. Tähän tarvitsemme toinen toistemme tukea.
Yhteistyö on menetelmänä paitsi suositeltava myös toimiva. Tästä osoituksena
ovat vanhempiin ja lähiyhteisöön verkottuneet koulut, joiden tulokset puhuvat
puolestaan. Näissä kouluissa niin yleinen ilmapiiri kuin lasten myönteisen
kasvun edellytykset ovat yhteistyön ansiosta selvästi parantuneet. On tärkeää,
että rohkenemme kokeilla uusia toimintatapoja ja toivottaa myös uudenlaista
moniammatillisuutta tervetulleeksi kouluihimme.
Hyvät kuulijat,
Suomalaisten korkea sivistystaso sekä laadukas ja maksuton koulutus ovat
hyvinvointiyhteiskuntamme perusta. Nykypäivän koulussa pidetään tärkeänä
sellaisten tietojen ja taitojen oppimista, joita tarvitaan globaalissa,
monimuotoisessa ja moniarvoisessa yhteiskunnassa. Haasteena ovat paitsi tiedon
tulva ja nopea uusiutuminen, myös uudenlainen oppimiskäsitys ja uudet
opetusmenetelmät. Yhä enemmän tarvitaan tiedon hankkimisen ja valitsemisen
taitoja, yhteistyö- ja vuorovaikutusosaamista sekä aktiivista osallistumista.
Koulutuksesta on myös tullut elämässä menestymisen perusedellytys, jota ilman ei
ole enää mahdollista selvitä.
Joulun alla valmistunut Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma on
koulutuspoliittisesti yksi keskeisimmistä strategisista asiakirjoista. Sen
linjauksiin nojaavat niin hallitus kuin eri toimijat koulutuksen ja tutkimuksen
sektorilla. Kehittämissuunnitelmakaudella yhtenä painopisteenä on koulutuksen
laadun kehittäminen.
Koska perusopetuksessa syntyvät koulutusasenteet, tiedot ja taidot luovat
perustan myöhemmälle opiskelulle, on mielestäni erityisen tärkeää huolehtia
perusopetuksen korkeasta laadusta. Opetuksen laatua kehittämällä ja erilaisia
oppimisympäristöjä hyödyntämällä edistetään myös lasten ja nuorten hyvinvointia.
Kuluvalla vaalikaudella perusopetuksen laadun kehittämiseen on varattu 80
miljoonaa euroa, josta tälle vuodelle on suunnattu 18 miljoonaa euroa.
Kuluvana vuonna 2008 perusopetuksen laadun kehittämisen painopisteinä ovat
tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetus ja oppilaanohjaus.
Olen juuri tehnyt yli 230 kunnan osalta myönteisen päätöksen, jonka mukaan
opetusministeriö on myöntänyt valtion erityisavustusta erityistä tukea
tarvitsevien oppilaiden opetuksen ja tukitoimien kehittämiseen lähes 7,5
miljoonaa euroa. Tavoitteena on, että kunnat kehittävät erityistä tukea
tarvitsevien oppilaiden opetusta siten, että painopistettä siirretään oppilaalle
annettavaan ennalta ehkäisevään ja varhaiseen tukeen. Kehittämistoimet
kohdennetaan esi- ja perusopetusikäisten oppilaiden opetukseen,
opetusmenetelmien kehittämiseen, kuntien hallinnollisten käytänteiden
yhdenmukaistamiseen ja eri hallintokuntien yhteistyön tiivistämiseen.
Valtion erityisavustusta oppilaanohjauksen kehittämiseen tulee saamaan lähes 140
kuntaa tai yksityistä koulutuksenjärjestäjää. Perusopetusikäisten
oppilaanohjauksen kehittämistoimilla tehostetaan oppilaanohjausta, erityisesti
uravalinnan ohjausta sekä jatko-opintoihin, työhön ja ammatteihin perehtymistä.
Tavoitteena on, että nuorella on mahdollisuus tehdä tietoon, ei mielikuviin,
perustuvia ratkaisuja oman elämänsä suhteen. Lisäksi kuntien kehittämistyössä
tullaan kiinnittämään erityistä huomiota oppilaanohjaukseen koulutuksen
nivelkohdissa ja sen ulottamista nykyistä varhempaan ajankohtaan.
Oppilaanohjauksen kehittämiseen myönnetään rahaa yhteensä 4,3 miljoonaa euroa.
Toivon, että perusopetuksen laadun kehittämistoimilla voidaan kouluissa
keskittyä entistä enemmän niiden perustehtävään: korkeatasoiseen opetukseen ja
monipuolisten tietojen, taitojen ja valmiuksien oppimiseen ja opettamiseen.
Olemme opetusministeriössä käynnistäneet perusopetuksen laatukriteereiden
valmistelun osana POP-ohjelmaa. Kansallisten laatukriteereiden tavoitteena on
opetuksen korkean laadun ja monipuolisen tarjonnan turvaamisen sekä
opetuksellisten ja sivistyksellisten perusoikeuksien takaaminen lapsille ja
nuorille asuinpaikasta, kielestä, etnisestä taustasta ja taloudellisesta
asemasta riippumatta. Odotan työryhmien esityksiä loppukeväästä 2009.
Myös opetusryhmien kokoon tullaan puuttumaan koulutuksen laadun parantamiseksi.
Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle oppilaalle. Pienessä opetusryhmässä on
myös helpompi puuttua erilaisiin ongelmatilanteisiin ja tarjota erityistä
huomiota niille, jotka sitä tarvitsevat. Sopivan kokoisissa luokissa on myös
helpompi toteuttaa erilaisia opetusmenetelmiä, pitää yhteyttä vanhempiin ja
ehkäistä koulupudokkuutta. Samalla parannetaan myös opettajien työolosuhteita.
Opetusryhmien todellisesta koosta on vaikea saada koko maata koskevaa tietoa,
koska valtakunnallista tilastointia aihealueesta ei tällä hetkellä ole. Tämä on
puute, jonka korjaamme ensimmäisenä aloittamalla järjestelmällisen
valtakunnallisen tiedonkeruun ryhmien koosta kouluissa. Opetusministeriön
lisäksi vertailutieto on hyödyllistä myös kuntapäättäjille. Ryhmäkoot saattavat
vaihdella huomattavastikin isojen kasvukeskusten ja muuttotappiokuntien välillä.
Myös kuntien sisällä koulujen olosuhteet saattavat olla hyvin erilaiset.
Koulujen kerhotoiminnan kehittämisen tavoitteena tällä hallituskaudella on saada
aikaan monipuolista, lapsen ja nuoren kasvua tukevaa vapaa-ajan toimintaa, joka
myös vakiintuisi osaksi lapsen ja nuoren ohjattua iltapäivää. Koulujen
kerhotoiminnan piiriin olisi tärkeää saada erityisesti niitä lapsia ja nuoria,
joilla ei esimerkiksi perheen tilanteen vuoksi ole mahdollisuutta harrastaa
säännöllisesti. Kerhotoiminnan elvyttämisellä pyrimme siihen, että jokaisella
lapsella olisi mahdollisuus ainakin yhteen harrastukseen perusopetuksen aikana.
Koulut voivat hyödyntää kerhotoiminnan järjestämisessä kolmannen sektorin,
koulun muiden sidosryhmien ja eri hallintokuntien osaamista.
Hyvät kuulijat
Oppilaan hyvinvointi on ydin, jonka varaan kasvatus, opetus ja myöhempi elämässä
eteneminen rakentuu. Tämä on kiistattomasti todistettu niin lukemattomissa
tutkimuksissa kuin testattu koulujen arjessa. Lapsen ja nuoren elämässä voi olla
monia tekijöitä, joiden rinnalla oppimiseen liittyvien tavoitteiden
saavuttaminen tuntuu toissijaiselta. Parasta oppilaiden hyvinvoinnista
huolehtimista on mielestäni aito välittäminen ja huolenpito. Arkisenkin
koulutyön puitteissa on mielestäni tärkeää antaa aikaa kuuntelemiselle,
vuorovaikutukselle, ilolle ja myönteiselle palautteelle.
Opetusministeriö pyrkii omalta osaltaan luomaan kouluihin ja kouluyhteisöihin
uudenlaisia toimintatapoja ja menetelmiä lasten ja nuorten kouluhyvinvoinnin
edistämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Yhteistä opetusministeriön
tukemalle kehittämistoiminnalle, joka tähtää hyvinvoinnin edistämiseen, on
pitkäkestoisuus, valtakunnallisuus ja kokonaisvaltaisuus. Kehittämishankkeiden
puitteissa tuotetaan paitsi konkreettisia toimenpiteitä ja materiaalia myös
koulutusta ja tutkimusta. Kohderyhmänä ovat oppilaiden lisäksi heidän
vanhempansa, opettajat, oppilashuollon henkilöstö sekä kouluyhteisöt. Hankkeiden
edetessä myös niiden vaikuttavuus arvioidaan.
Koska olemme tänään täällä Jyväskylän yliopistossa haluan nostaa esiin vielä
erityisen esimerkin oppimista edistävästä kehittämistyöstämme. Niilo Mäki
Instituutti vie paraikaa eteenpäin yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa
opetusministeriön rahoittamaa LukiMat -hanketta. LukiMat on työnimi
tietoverkkovälitteisen oppimis- ja arviointiympäristön kehittämiselle, joka
luodaan tukemaan lapsia, joiden on vaikea saavuttaa lukemisen ja matematiikan
oppimisvalmiuksia ja perustaitoja.
Onnistuminen tai epäonnistuminen oppimisessa vaikuttaa merkittävästi lapsen
kokemukseen koulusta. Tutkimusten mukaan noin 10 prosentille lapsista lukemaan
oppiminen on erityinen haaste. Noin 5–7 prosentilla lapsista on niin
laaja-alaisia puutteita matematiikan oppimisvalmiuksissa, että he tarvitsisivat
yksilöityä opetusta koulun alusta alkaen. Noin 20 prosenttia koululaisista
tarvitsee osa-aikaista tuki- ja erityisopetusta saavuttaakseen matematiikan
perustaidot. Erityisesti matematiikassa tuen tarve lisääntyy luokka-asteilla
edettäessä ja osaamiserojen kasvaessa.
Tietämys oppimisvaikeuksista, niiden taustatekijöistä sekä kuntoutuksesta on
kasvanut merkittävästi viime vuosina tutkimuksen myötä. Täällä Jyväskylässä on
tänään paikalla monia tutkijoita, joita voin kiittää tästä hyvin tehdystä
työstä. Uusi tietämys päivittyy kuitenkin hitaasti asiantuntijoilta
oppimisvaikeuksien parissa päivittäin työskentelevien henkilöiden tai lasten
vanhempien käyttöön. Mm. opettajat, erityisopettajat, psykologit ja vanhemmat
tarvitsisivat entistä sovellettavampaa tietoa voidakseen tukea lasta tai nuorta
tarkoituksenmukaisesti.
LukiMat -hankkeen tavoitteena on tuoda niin uusin tieto kuin menetelmät kaikkien
oppimisessaan tukea tarvitsevien lasten, heidän vanhempiensa sekä koulujen
käyttöön. Koulujen, kotien ja erilaisten toimijoiden sähköinen verkottuminen on
luonut uuden, erinomaisen välineen tiedon jakamiseen ja kokemusten vaihtoon
lapsen tai nuoren asuinkunnasta riippumatta. Viime syksynä avattuun LukiMat–tietopalveluun
(löydettävissä osoitteesta www.lukimat.fi) on koottu ajantasaisinta tietoa
lukemisen ja matemaattisten taitojen kehityksestä, oppimisen pulmista sekä
opetuksen ja harjaannuttamisen keinoista.
Valtakunnallisen hankkeen kohderyhmänä ovat esi- ja alkuopetuksen oppilaat,
vanhemmat sekä opetus- ja oppilashuollon henkilöstö. Ympäristö kehitetään
vuosien 2007–2009 aikana. Tarkituksena on, että oppimisympäristö on jatkossa
kaikkien tukea tarvitsevien suomalaislasten käytettävissä.
Arvoisat naiset ja herrat,
Lukuisien selvitysten mukaan oppilashuollon palvelujen saatavuudessa on
puutteita koko maassa. Erityisesti koulupsykologi- ja -kuraattoripalveluja on
oppilaiden tarpeisiin nähden liian vähän. Oppilashuollollisen tuen suhteen
lapset ja nuoret ovat tällä hetkellä melko epätasa-arvoisessa asemassa riippuen
siitä, missä päin Suomea he asuvat. Tämän hallituskauden aikana halutaan
erityisesti turvata oppilashuollon palvelujen korkea laatu ja ammattihenkilöstön
saatavuus.
Opetusministeriö on viime keväänä myöntänyt kunnille - ensimmäistä kertaa -
valtionavustusta oppilashuollon laadun ja palvelurakenteen kehittämiseen.
Kehittämistyötä tehdään tällä hetkellä innostuneesti sadassa kunnassa eri
puolilla maata. Tavoitteenamme on pikaisesti parantaa esi- ja perusopetuksen
oppilashuollon palvelujen saatavuutta yhdistämällä kuntien voimavaroja ja
edistämällä seutukuntien yhteistyötä, mikä on tärkeää erityisesti pienten
kuntien kohdalla.
Vuoden loppuun mennessä kunnat laativat oppilashuollon strategian, jonka
toimenpiteet ovat jatkossa osa lasten ja nuorten palvelujärjestelmää.
Tarkoituksena on vastata lasten ja nuorten tarpeisiin siten, että oppilashuollon
palvelurakenteen toimivuus paranee oppilaiden, heidän vanhempiensa sekä opetus-,
sosiaali- ja terveystoimen henkilöstön näkökulmista. Strategiatyössä erityisenä
painopisteenä on hallinnonalojen sisäisen ja välisen yhteistyön vahvistaminen
oppilashuollon toteuttamisessa. Tarkoituksena on kehittää uusia
ennaltaehkäiseviä työtapoja, -menetelmiä ja rakenteita esiopetuksessa ja
kouluissa. Yksilöihin kohdistuvan korjaavan työn sijaan tavoitteena on edistää
laaja-alaisemmin oppilaiden hyvinvointia vaikuttamalla niihin ryhmiin, luokkiin
ja yhteisöihin, joiden jäseninä lapset ja nuoret ovat. Kehittämistyötä on
tarkoitus jatkaa ja laajentaa koskemaan toisen asteen koulutusta vuonna 2009.
Hyvät kuulijat,
Koulukiusattujen lasten määrä ei ole juurikaan vähentynyt viimeisen kymmenen
vuoden aikana. Tämän hetkisen arvion mukaan jatkuvan kiusaamisen kohteeksi
joutuu noin 5 - 10 % suomalaisista peruskoululaisista. Kouluympäristön on oltava
terveellinen ja turvallinen.
Koulukiusaamisen suhteen meillä on oltava ehdoton nollatoleranssi.
Turun yliopistossa toteutettava tutkimus- ja kehittämishanke KiVa Koulu on
suomalainen sosiaalinen innovaatio, joka tulee tarjoamaan konkreettisia
työkaluja kiusaamisen vähentämiseen ja ennaltaehkäisemiseen.
KiVa Koulu -ohjelma tulee sisältämään toimenpiteet kaikille perusopetuksen
luokka-asteille. Ohjelman sisältämä poikkeuksellisen runsas materiaali on
suunnattu niin vanhemmille, opettajille kuin oppilaille ja on saatavana sekä
suomen- että ruotsinkielisenä. Kokonaisuudessaan KiVa Koulu -ohjelma on koulujen
käytettävissä vuonna 2010.
On tärkeää, että saamme jatkossa sitoutettua koko kouluyhteisön - myös vanhemmat
- kiusaamisen vastaiseen työhön. Ohjelman puitteissa kehitetäänkin materiaaleja
mm. vanhempainiltoja varten sekä vanhempien käyttöön tuotetaan erillinen opas.
KiVa Koulu – ohjelma sisällytetään jatkossa myös osaksi opettajien perus- ja
täydennyskoulutusta.
Toimenpiteiden toimivuutta on tutkittu alusta alkaen ja ensimmäisiä tuloksia
niiden vaikuttavuudesta saadaan jo tänä keväänä. Tarkoituksena on luoda
nykyaikainen, riittävän vetovoimainen ja kansainvälisessä vertailussa
korkeatasoinen kiusaamisen vastainen interventio-ohjelma, jonka avulla voimme
viimeinkin saada aikaan myös kansallisella tasolla todellisia muutoksia.
Arvoisat kuulijat,
Liikunta edistää monin tavoin koululaisten fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista
hyvinvointia. Enemmistö suomalaislapsista liikkuu kuitenkin tällä hetkellä
terveytensä ja hyvinvointinsa näkökulmasta liian vähän. Lasten ja nuorten
ylipainoisuuden lisääntyminen ja fyysisen kunnon heikkeneminen ovat myös
kansanterveydellinen ja kansantaloudellinen tulevaisuuden uhkakuva. Nuorten
suomalaisten ylipainoisten määrä on viimeisen 30 vuoden aikana
kolminkertaistunut (7-18 -vuotiaista arvioidaan 11 - 25 % olevan ylipainoisia
tai lihavia).
Maailma on muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana istuvammaksi: liikuntaa
enää tule jokaisen lapsen koulupäivään luonnostaan. Liikunnallisen elämäntavan
omaksuminen pienestä pitäen lisää todennäköisyyttä harrastaa liikuntaa myös
aikuisena. Osa kouluista hyödyntää tälläkin hetkellä liikuntaa erinomaisesti
hyvinvoinnin lisääjänä ja oppimisen tukijana. Näissä kouluissa koululaiset
liikkuvat vähintään tunnin päivässä.
Koululiikunta on paljon enemmän kuin yksittäinen oppiaine. Toivoisin, että
kouluissamme edistettäisiin lasten ja nuorten liikkumista myös varsinaisten
liikuntatuntien ulkopuolella. Tämä on suuri haaste kouluillemme ja koulujen
toiminnasta vastaaville. Liikuntatunnit muodostavat jatkossakin koululiikunnan
perustan ja tässä mielessä niiden lisääminen seuraavan perusopetuksen tuntijaon
yhteydessä on mielestäni perusteltua.
Koulupäivän aikana tapahtuvaa liikuntaa voidaan kuitenkin edistää - pakollisten
ja valinnaisten oppituntien ohella - myös osana oppiaineiden yhteistyötä,
aihekokonaisuuksien toteuttamista, kerhoissa, aamu- ja iltapäivätoiminnassa sekä
välitunneilla ja koulumatkoilla. Tarvitaan uudenlaista ajattelua ja ennen
kaikkea toimintakulttuurista muutosta.
Opetusministeriö on vahvasti tukenut 31.1. julkistettuja kouluikäisten fyysisen
aktiivisuuden suosituksia (7-18 -vuotiaille) osana koululaisten liikunnan
edistämistä. Vähintään tunti liikkumista jokaisena koulupäivänä on mielestäni
hyvä tavoite. Uudet liikuntasuositukset tuovat tärkeän viestin kouluille:
liikettä kannattaa lisätä ja istumista vähentää myös koulupäivän aikana. Näin
toimimalla varmistetaan päivittäisen liikunnan myönteiset vaikutukset
koululaisten hyvinvointiin.
Toivotan teille kaikille antoisaa juhlasymposiumia. Se varmasti tuo myös uusia
näkökulmia lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen kouluissa ja siihen
tärkeään työhön, jota te kaikki teette.
|