Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
25.6.2008
Conference of the European Association for
Health Information & Libraries (EAHIL)
5.6.2008
Rehtoreiden kesäpäivät 2008
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
22.4.2008 Finlandia-talo
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Opetustoimi ja kunta- ja palvelurakenneuudistus
(puhuttaessa muutokset mahdollisia)
Hyvät luottamushenkilöt,
teidän tulevista ratkaisuistanne paljolti riippuu, miten koulutuksen laatu ja
saavutettavuus tulevaisuudessa kehittyvät.
Meillä on isoja haasteita edessämme, mutta myös kaikki mahdollisuudet tehdä
koulutusjärjestelmästämme nykyistäkin parempi.
Suomalaisilla, meillä kaikilla läsnäolojoilla ja minulla opetusministerinä on
suuret odotukset PARAS-hankkeelle. Odotan, että PARAS-hanke parantaa kansalaisen
- lapsen, nuoren, opiskelijan ja jokaisen oppimaan haluavan - edun toteutumista.
Olemme saaneet lehdistä lukea, kuinka melkein kunnan rajan päällä asuva lapsi ei
voi käydä lähempänä olevaa naapurikunnan koulua, koska kunnat eivät pääse
sopimukseen kustannusten korvaamisesta. Minusta näin ei pitäisi tapahtua. Tämä
esimerkki osoittaa, että meidän pitäisi aikaisempaa useammin tarkastella asioita
kuntalaisten ja erityisesti kunnan lasten näkökulmasta.
Mahdollisuuksia on paljon. Jo nyt kunnat tekevät hyvää yhteistyötä mm.
kouluverkon suunnittelussa ja eräiden palvelujen kuten esimerkiksi
erityisopetuksen ja harvinaisten kielten opetuksen järjestämisessä. Odotan että
tällainen yhteistyö ja resurssien yhteiskäyttö tiivistyy edelleen. Ja
opetusministeriö edistää ja kannustaa tähän yhteistyöhön kaikin tavoin.
Lääninhallitusten peruspalvelujen arvioinnissa lääninhallitukset ovat jo
todenneet PARAS-hankkeen lisänneen kuntien yhteistä kouluverkkosuunnittelua.
Pidän tätä erittäin hyvänä uutisena.
Hyviä uutisia on myös saatu myös kaupunkien yhteistyön tiivistymisestä.
Pääkaupunkiseudulla on vihdoin päästy sopimukseen kuntarajat ylittävän
lukionkäynnin kustannusten korvaamisesta. Me, jotka olemme seuranneet asiasta
vuosikausia käytyä keskustelua, ymmärrämme, kuinka hankalasta ja pitkään
hiertäneestä asiasta on nyt löytynyt yhteisymmärrys.
Ammatillisen koulutuksen osalta kehitys on niin ikään myönteistä. Puitelaissa
asetettiin ammatilliselle peruskoulutuksen järjestämiselle 50 000
väestöpohjatavoite. Kuntien selvitysten perusteella suurin osa järjestäjistä
täytti väestöpohjavaatimuksen. Niistäkin järjestäjistä, jotka eivät vielä
syksyllä täyttäneet väestöpohjavaatimusta, yhteensä 15 kuntaa ja 15
kuntayhtymää, suurin osa tulee sen myöhemmin täyttämään.. Näistä valtaosassa
neuvottelut järjestäjäverkon kokoamiseksi ovat käynnissä ja erilaisia
vaihtoehtoja tarkastellaan alueilla. Vuosien 2008 (Kuusamon koulutustoiminta
Kainuun maakuntakuntayhtymälle) ja 2009 aikana tapahtuvien fuusioiden
perusteella mainitut luvut pienenevät siten, että enää 9 - 10 kuntajärjestäjää
ja 7 - 10 kuntayhtymäjärjestäjää eivät täytä väestöpohjavaatimusta.
Ammatillisen koulutuksen palvelurakenteen kehittämistä lähdettiin vauhdittamaan
jo keväällä 2006. Tuolloin ministeriö käynnisti ammatillisen koulutuksen
järjestäjäverkon kokoamisen vauhdittamishankkeen.
Koulutuksen järjestäjiä pyydettiin arvioimaan ja selvittämään edellytykset
järjestäjäverkon kokoamiseen alueella tai seutukunnassa. Niiden ja viime
syksyllä PARAS-hankkeen yhteydessä saatujen kuntien selvitysten ja
toimeenpanosuunnitelmien pohjalta ministeriö antoi viime lokakuussa suositukset
ammatillisen koulutuksen järjestäjäverkon kokoamiseksi - ja myös
väestöpohjavaatimuksen täyttämiseksi. Vuoropuhelu jatkuu ja järjestäjien
edistyneemmät suunnitelmat saadaan ministeriöön tämän kuun lopussa. Useita jo
vuoden 2009 alustakin tapahtuvia fuusioita valmistellaan eri puolilla maata.
Fuusioita tuetaan niistä aiheutuvien alkuvaiheen kustannusten perusteella
harkinnanvaraisella yksikköhinnan korotuksella - vuonna 2008 korotukset olivat
yhteensä noin 8 miljoonaa euroa.
Hanke tukee kunta- ja palvelurakenneuudistuksen tavoitteita ja on ajallisestikin
yhteensovitettu sen kanssa. Ministeriö suosittaa järjestäjäverkon kokoamista
vuoteen 2012 mennessä.
Ministeriön suositukset järjestäjäverkon kehittämiseksi ovat kuitenkin
PARAS-hanketta pidemmälle meneviä. Kaikki 50 000 väestöpohjan täyttävät
järjestäjät eivät täytä ammatillisen koulutuksen järjestämiselle asetettuja
vaatimuksia pidemmällä aikavälillä - 50 000 on vähimmäisvaatimus.
Ammatillisen koulutuksen kannalta kunta- ja palvelurakenneuudistuksen ja
opetusministeriön käynnistämän järjestäjäverkon kokoamisen vauhdittamishankkeen
tärkein tavoite on tehostaa toimia, joilla vahvistetaan ammatillisen koulutuksen
järjestäjäverkon palvelukykyä. Tavoitteena on riittävän vahvan rakenteellisen ja
taloudellisen perustan luominen ammatillisen koulutuksen järjestämiselle.
Koulutuksen järjestäjistä muodostetaan etupäässä alueellisia tai muutoin vahvoja
ammattiopistoja, joiden toiminta kattaa kaikki ammatillisen koulutuksen
palvelut, kehittämistoiminnot ja opetusyksiköt. Hallitusohjelmassa on myös
sitouduttu turvaamaan pitkälle erikoistuneiden koulutuksen järjestäjien
toiminta.
Ammattiopistojen muodostumista edistämällä tuetaan sitä, että yhteiskunnan ja
työelämän investoinnit koulutukseen olisivat mahdollisimman
tarkoituksenmukaisessa käytössä. Näin voimavaroja voitaisiin käyttää ja
koulutusta suunnata mahdollisimman tehokkaasti ja joustavasti työvoimatarpeen
mukaan. Henkisten ja taloudellisten voimavarojen kokoaminen parantaa koulutuksen
järjestäjien palvelukykyä, alueellista vaikuttavuutta sekä tuloksellisuutta ja
tehokkuutta.
Hyvät naiset ja herrat,
Lähtökohtana on, että koulutuksen järjestäjät itse tekevät päätökset
ratkaisuista, joilla palvelukykyä vahvistetaan. Opetusministeriön ehdottamien
ohella kysymykseen voi tulla muita ratkaisuja. Koulutuksen järjestäjiä
kehotetaan valmistelemaan järjestäjäverkon kokoamista tiiviissä yhteistyössä
omistajakuntien ja muiden omistajatahojen kanssa.
On huomattava, että ammatillinen koulutus ei ole kunnallinen tehtävä.
Koulutuksen järjestäminen edellyttää opetusministeriön lupaa. Merkittävä osa
järjestäjistä (joita on yhteensä 168) on yksityisiä yhteisöjä tai säätiöitä
(90). Järjestäjistä kuntayhtymiä on 54 ja kuntia 23. Opiskelijamäärältään kunta-
ja kuntayhtymäjärjestäjät on suurin ryhmä. Valtiolla on lisäksi 6 ammatillista
oppilaitosta.
Opetusministeriön suositukset koskevat myös yksityisiä koulutuksen järjestäjiä -
toisin kuin PARAS-hanke. Koulutuksen järjestäjien fuusioitumista yksityisen
järjestäjäorganisaation pohjalta onkin pyritty edistämään mm. varainsiirtoveroa
ja arvonlisäveroa koskevilla säädösmuutoksilla. Lisäksi kuntalakiin tehdyt
muutokset laajentavat kunnallisten järjestäjäorganisaatioiden
käyttömahdollisuuksia.
Hyvät kuulijat,
Opetusministeriön toimialalla PARAS-hanke on vauhdittanut myönteistä kehitystä
monella tavalla. Näen kuitenkin edessämme uusia haasteita ja myös käyttämättömiä
mahdollisuuksia.
Uusimpien väestöennusteiden mukaan peruskoululaisten määrä alkaa joidenkin
vuosien kuluttua erityisesti maahanmuuttajaväestön suuremman syntyvyyden vuoksi
taas kasvaa. Maahanmuuttajaväestön suurempi syntyvyys ei kuitenkaan
pääsääntöisesti muuta kehityksen suuntaa niillä alueilla, joilla lasten määrä
nyt vähenee vaan väestökehitys eriytyy alueellisesti.
Uutena haasteena ovatkin uudenlaiset palvelutarpeet kasvavilla
kaupunkiseuduilla. Maahanmuuttajaperheiden tarpeiden huomioiminen ja
maahanmuuttajalasten riittävä tukeminen tulee olemaan meille kohtalonkysymys
monessakin mielessä. Toivon, että kunnat yhdistävät voimiansa myös tässä
asiassa. Itse tulen esittämään, että valtion panostusta maahanmuuttajien
perusopetukseen valmistavan koulutuksen kustannuksiin lisätään ensi vuoden
alusta lukien.
Perusopetuksen laadun parantaminen on hallituksen kärkihankkeita. Olemme
käynnistäneet vaalikauden mittaiset Perusopetus paremmaksi eli POP-ohjelman,
johon neljän vuoden aikana suunnataan yhteensä 80 miljoonaa euroa. Ensimmäiset
päätökset lisämäärärahoista on jo tehty. Opetusministeriö myönsi helmikuussa
perusopetuksen laadun kehittämiseen ja siinä erityistä tukea tarvitsevien
oppilaiden opetuksen ja tukitoimien sekä oppilaanohjauksen kehittämiseen
yhteensä lähes 12 miljoonaa euroa. Tehostetun ja erityisen tuen
kehittämistoimiin myönnettiin rahaa 233 kunnalle ja oppilaanohjauksen
kehittämiseen 116 kunnalle ja 20 yksityiselle koulutuksen järjestäjälle.
PARAS-hankkeen näkökulmasta oli erityisen myönteistä, että huomattava osa
hakemuksista oli sellaisia, joissa oli selkeästi perusteltu kehittämisnäkökulma
koko seutukunnan rakenteiden, käytänteiden ja toiminnan osalta. Tehostetun ja
erityisen tuen kehittämishankkeista seudullisia eli useita kuntia kattavia oli
yhteensä 58 (28 %). Oppilaanohjauksen hankkeista seudullisia oli 26 (23 %).
Näistä kehittämishankkeista suuri osa ennakoi kuntien yhdistymistä ja
yhdenmukaisten käytänteiden syntymistä. Useiden seutukuntien hakemuksista tuli
selvästi esiin tarve hallintokuntien välisen yhteistyön tiivistämiseen ja
yhteisten toimintaverkostojen luomiseen.
Tehostetun ja erityisen tuen hankkeissa painopisteenä on oppilaalle annettava
ennalta ehkäisevä ja varhainen tuki. Kehittämistoimet kohdennetaan esi- ja
perusopetusikäisten oppilaiden opetukseen, opetusmenetelmien kehittämiseen,
kuntien hallinnollisten käytänteiden yhdenmukaistamiseen ja eri hallintokuntien
yhteistyön tiivistämiseen.
Perusopetusikäisten oppilaanohjauksen kehittämistoimilla tehostetaan
perusopetuksen oppilaanohjausta, erityisesti uravalinnan ohjausta sekä
jatko-opintoihin, työhön ja ammatteihin perehtymistä. Tavoitteena on, että
nuorella on mahdollisuus tehdä tietoon, ei mielikuviin, perustuvia ratkaisuja
oman elämänsä suhteen. Lisäksi kuntien kehittämistyössä tullaan kiinnittämään
erityistä huomiota oppilaanohjaukseen koulutuksen nivelkohdissa ja sen
ulottamista nykyistä varhempaan ajankohtaan.
Osana perusopetuksen laadun kehittämistyötä kunnissa ja seutukunnissa
opetusministeriö tarjoaa kunnille kehittämistyön tueksi mahdollisuuden
pitkäkestoiseen täydennyskoulutukseen vuosien 2008–2009 aikana.
Täydennyskoulutus tullaan järjestämään viidellä tai kuudella paikkakunnalla,
jolloin koulutus voidaan rakentaa alusta alkaen siten, että se ottaa huomioon
alueiden erityistarpeet ja tukee kuntien välistä yhteistyötä.
Tänä vuonna POP-ohjelmasta ohjataan lisäksi 6 miljoonaa euroa koulujen
kerhotoiminnan elvyttämiseen, avustusten haku on parhaillaan käynnissä.
Tavoitteena on, että jokaisella peruskouluikäisellä olisi mahdollisuus yhteen
harrastukseen. Koulujen kerhot kärsivät vielä lama-ajan säästöistä.
Osana POP-ohjelmaa olen käynnistetty myös perusopetuksen laatukriteereiden
valmistelun.
Meidän aikuisten tehtävä on varmistaa se, että jokaisessa Suomen koulussa
oppimisen edellytykset ovat kunnossa. Aivan jokaisella koululaisella on oikeus
laadukkaaseen opetukseen ja koulussa viihtymiseen. Tämän työn tueksi odotan
työryhmältä ehdotuksia perusopetuksen laatukriteereiksi huhtikuun 2009 loppuun
mennessä.
Laatukriteereiden ohjausryhmässä on laaja edustus toimialalta, mukana on niin
opettajien, koulutuksen järjestäjien kuin vanhempien edustajia.
Hyvät kuulijat,
Lukiokoulutus ei ole samalla tavalla lähipalvelu kuin perusopetus. Myös
lukiokoulutuksen saavutettavuus ja järjestämisedellytykset on kuitenkin
turvattava koko maassa. Ikäluokkien pieneneminen pakottaa kuntapäättäjät
miettimään lukiokoulutuksen erilaisia tarjoamis- ja järjestämisvaihtoehtoja
alueella. Eräissä tilanteissa hallinnollisena esteenä ollut pienten kuntien
lukiokoulutuksen yksikköhinnan korotus turvattiin jo viime vuoden puolella
tehdyllä asetusmuutoksella. Rahoitus koskee tilanteita, jossa kunnat yhdistyvät
tai lukio siirtyy järjestämisluvan muutoksella toiselle kunnalle tai
kuntayhtymälle.
Usein lukiokoulutuksen laadun turvaaminen onnistuu olemassa olevin rakenteinkin
tiivistämällä yhteistyötä. Lukiokoulutuksen saavutettavuudessa ja opintojen
monipuolistamisessa etä- ja verkko-opiskelu ovat tärkeitä keinoja ja täydentävät
lähiopetusta. Ne tukevat opetustarjonnan järjestämistä esimerkiksi
harvinaisimmissa kielissä. Etä- ja verkko-opiskelu myös monipuolistaa
opiskelijoiden opiskeluvalmiuksia ja -taitoja.
Lukioiden kehittämiseksi olen asettamassa pian laajaa hanketta, jossa katsotaan
lukiokoulutuksen tulevaisuutta ja myös keinoja turvata laadukas lukiokoulutus
koko maassa.
Kunta- ja palvelurakenneuudistus heijastuu myös kansalaisopistoihin.
Kansalaisopistot ovat maamme laajin vapaan sivistystyön oppilaitosverkosto.
Niiden opiskelijamäärä on noin 600 000. Vaikka opistojen ylläpitäminen ei ole
kunnallinen tehtävä, kunnat ovat ylivoimaisesti suurin opistojen
ylläpitäjäryhmä.
Aika monet kunnat arvioivat viime syksyisissä toimeenpanosuunnitelmissaan
kansalaisopiston palvelutarpeen lisääntyvän. Syynä ovat lähinnä alueen
väestömäärän kasvu tai ikääntyvän väestön sivistystarpeet.
PARAS-hanke näyttää vauhdittaneen myös kansalaisopistoverkon kokoamista alue-
tai seutuopistoiksi. Yhdistymiskehitystä voidaan pitää myönteisenä. On tärkeää,
että kansalaisopistojen palveluita on tarjolla edelleenkin maan kaikissa
kunnissa ja siten, että eri kieliryhmien tarpeet tulevat otetuksi huomioon.
Organisoituminen suuremmiksi yksiköiksi antaa mahdollisuuksia päätoimisen
henkilökunnan palkkaamiselle, koulutustarjonnan laajentamiselle ja toiminnan
kehittämiselle. Pelkkä yhdistyminen ei vielä kuitenkaan takaa palvelujen laadun
ja saavutettavuuden parantumista. Samanaikaisesti on huolehdittava, että
toiminnan suunnittelussa otetaan riittävässä määrin huomioon toiminnan
säilyminen myös käytännössä kuntalaisten saavutettavissa. Koko alueen asukkaiden
tarpeet tulee ottaa myös koulutustarjonnassa.
Kaupunkisuunnitelmissa, joissa nimettyjen kaupunkiseutujen tuli esittää
suunnitelmat siitä, miten maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamista
sekä palvelujen käyttöä kuntarajat ylittäen parannetaan, eivät koulutuspalvelut
olleet kovin vahvasti esillä. Kuntarajat ylittävän yhteistyön laajentaminen
olisi kuitenkin koulutuspalvelujen osalta tärkeää. Tähän viittasinkin jo alussa.
Erityisen tärkeää yhteistyökäytäntöjen luominen olisi perusopetuksessa. Näin
voitaisiin edesauttaa esimerkiksi sitä, etteivät lasten koulumatkat muodostu
tarpeettoman pitkiksi. Samoin yhteistoiminnalla voitaisiin edistää
harvinaisempien kielivalintojen ja muiden harvinaisempien valintojen
toteutumista lähellä kotia. Myös niissä koulutuspalveluissa, joissa vapaa
hakeutumisoikeus jo toteutuu, voitaisiin kaupunkiseutujen yhteistyöllä edistää
toiminnan laadun parantamista ja resurssien tehokasta käyttöä. Toivon, että
kaupunkiseudut paneutuvat jatkossa erityisesti palvelujen kehittämiseen.
Hyvät naiset ja herrat,
Kuntakentällä tapahtuvien muutosten vaikutuksia koulutuspalveluihin voidaan
toden teolla arvioida vasta vuosien kuluttua. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin
siltä, mahdollisuuksia on käytetty hyväksi kaikilla sektoreilla. Rohkaisisin
kuitenkin menemään yhteistyössä vielä pidemmälle. Lisäksi pidän tärkeänä, että
hyviä käytäntöjä levitetään ja niistä tiedotetaan.
Nyt uudistetaan perusrakenteita tavoitteena palvelujen turvaaminen tulevaisuuden
Suomessa. Uudistus on historiallinen ja meillä on käsissämme mittava haaste.
Meidän päättäjien - niin kunnallisella kuin valtakunnallisella tasolla - on
osattava käyttää uudistuksen tarjoamat mahdollisuudet ja vastuu taiten. Se,
miten me koulutuksen kanssa työskentelevät onnistumme, ratkaisee pitkälti sen,
miten Suomi ja suomalaiset pärjäämme tulevaisuudessa.
Tavoitteen on oltava kirkas: haluamme parantaa palveluita ja nostaa entisestään
koulutuksen laatua.
|