Puheet 2008
Puheenvuoroja eduskunnassa
5.12.2008
Lappeenrannan lyseon lukion
itsenäisyyspäiväjuhla
28.11.2008
Suomen akatemian 60-vuotisjuhla
14.11.2008
Lastentarhanopettajaliiton
syysvaltuusto
7.11.2008
OAJ:n yliopistopäivät
5.11.2008
Lapset ja kaupunki -seminaari
4.11.2008
Suomen Akatemian Itämeri-seminaari
23.10.2008
Lasten ja nuorten mediafoorumi
22.10.2008
Studia 2008 -jatkokoulutusmessut
14.10.2008
Vanhempainliiton osallisuusseminaari
8.10.2008
Yrittäjyys Aallonharjalle -seminaari
30.9.2008
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari
29.9.2008
Schooling for Tomorrow -conference
10.9.2008
Metropolia-ammattikorkeakoulun avajaiset
9.9.2008
Kauppiaiden Kauppaoppilaitoksen
100-vuotisjuhla
8.9.2008
Vaasan yliopiston avajaiset
25.6.2008
Aalto-korkeakoulusäätiön säädekirjan ja sääntöjen
allekirjoitustilaisuus
29.5.2008
Opiskelijan yliopisto 2008 -selvityksen
julkaisutilaisuus
27.5.2008
Ensikodin Pesän avajaiset
21.5.2008
Välikysymysvastaus
25.4.2008
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
20-vuotisjuhlaseminaari
22.4.2008
PARAS-seminaari luottamushenkilöille
5.4.2008
Suomen apteekkariliiton apteekkaripäivät
3.4.2008
Kansalliset peruskoulupäivät
2.4.2008
Helsingin oppisopimustoimiston
50-vuotisjuhla
14.3.2008
Vartiokylän ala-asteen koulun 60-vuotisjuhla
27.2.2008
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian
käynnistysseminaari
9.2.2008
Puoluevaltuuston avauspuheenvuoro
8. - 9.2. 2008
Hyvinvointia kouluun -juhlasymposium
7.2.2008
SYL:in, SAMOK:in ja AOVA:n yhteisseminaari
7.2.2008
Elinikäisen oppimisen alkutaival
-seminaari
26.1.2008
Uskonnonopettajain liiton juhlaseminaari
24.1.2008
Vattenfall Planetariumin avajaiset
18.1.2008
Yrittäjyyskasvatus 2008
-konferenssi
17.1.
2008
Yrke 2020 -slutseminarium
Puheet 2007
|
STTK:n koulutuspoliittinen seminaari, 30.9.2008
Helsinki
Opetusministeri Sari Sarkomaa Osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen
(Muutokset mahdollisia puhuttaessa.)
Arvoisa seminaariväki,
On ilo tuoda koko valtioneuvoston tervehdys päivän seminaariin. Osaavan
työvoiman saatavuuden turvaaminen ja suomalaisten osaamisen vahvistaminen on
yksi keskeisimmistä haasteistamme. Se, miten koulutuspolitiikassa onnistumme,
ratkaisee pitkälti sen, miten Suomi ja me suomalaiset menestymme.
Osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen on keskeisellä sijalla Sinivihreän
hallituksen ohjelmassa. Osaaminen, yrittäjyys ja uudistumiskyky ovat
hyvinvoinnin lisäämisen perusta. Kaikki tunnemme huolestuttavat tilastot, joita
väestökehityksestä esitetään. Rek-rytointitiedustelujen mukaa väestömuutokset
näyttäytyvät jo nyt ainakin joillain aloilla työ-voiman saatavuuskapeikkoina.
Tähän kaikkeen on suhtauduttava vakavasti, mutta hyvin suunnitellen ja yhdessä
työtä tehden löydämme varmasti ne keinot, joilla voimme muuttaa
toimintatapojamme siten, että myös 2010-luvulla olemme elinvoimainen ja
hyvinvoiva yhteiskunta.
Hyvät kuulijat
Sinivihreän hallituksen yksi keskeisimmistä koulutuspoliittisista painopisteistä
on perus-opetuksen laadun parantaminen. Suomalaiseen perusopetukseen
panostaminen on paras sijoitus tulevaisuuteen.
Hallituskauden yksi keskeisistä koulutuspoliittisista painopisteistä on
perusopetuksen laadun parantaminen. Perusasteella - ja osin jo esiopetuksessa
sekä varhaiskasvatuksessa - luodaan edellytykset myöhemmälle opintomenestykselle
ja ennen kaikkea myönteiselle asenteelle uuden oppimista kohtaan. On hyvä
muistaa, että tänä syksynä koulunsa aloittaneet ovat työelämässä vielä pitkälle
tämän vuosisadan loppupuolelle.
Erilaisissa vertailuissa ja tutkimuksissa suomalaisen peruskoulujärjestelmän on
todettu toimivan erinomaisesti. Pisa-tuloksissa teimme viime joulukuussa jälleen
piste-ennätyksen. Tästä voimme olla erittäin ylpeitä.
Pisa-tulosten ohella tiedämme kuitenkin sen, että yhä useampi nuori syrjäytyy
koulutuksesta heti peruskoulun jälkeen. Yksi keskeinen syy on puutteelliset
valmiudet jatko-opintoihin. Huolestuttavaa on, että lähes seitsemän prosenttia
vuonna 2007 peruskoulun päättäneistä nuorista ei jatkanut toiselle asteelle.
Määrä oli noussut edellisestä vuodesta kaksi prosenttiyksikköä. Nuorten
koulutuksesta syrjäytymisen ehkäisy edellyttää ripeitä ja konkreettisia toimia.
Katse on suunnattava eteenpäin ja huolehdittava hyvän opetuksen laadun
edellytyksistä ja kehittämisestä myös tulevaisuudessa. Tavoitteenamme on
kehittää perusopetusta niin, että se entistä paremmin vastaa erilaisten lasten
tarpeisiin sekä antaisi eväät jatko-opintoihin. Ja niin, että koulu edistäisi
nykyistä paremmin lasten ja nuorten hyvinvointia.
Hyvät kuulijat,
Hallitus suuntaa perusopetuksen laadun parantamiseen myös mittavia resursseja.
Valtion-osuuksien täydet indeksikorotukset ovat vahvistaneet kuntataloutta ja
vaalikauden mittaisiin Perusopetus paremmaksi eli POP-talkoisiin suunnataan 80
miljoonaa euroa. Jo kulu-vana vuonna POP-ohjelman kautta on ohjattu varoja
erityisopetuksen ja oppilaan ohjauksen kehittämiseen sekä koulujen
kerhotoiminnan elvyttämiseen yhteensä noin 18 miljoonaa euroa.
Erityisopetuksen kehittämisessä painopisteenä on oppilaan ennalta ehkäisevä ja
varhainen tukeminen. Näillä toimilla tuetaan juuri niiden lasten kehitystä,
joilla on kaikkein suurimpia vaikeuksia saada tulevaisuuden kannalta riittävät
tiedolliset ja taidolliset valmiudet ja muodostaa jatkossa työllistymisen
kannalta realistinen ja motivoiva koulutuspolku
Perusopetuksen oppilaanohjausta tehostetaan koulutuksen nivelkohdissa,
erityisesti ura-valinnan ohjausta sekä jatko-opintoihin, työhön ja ammatteihin
perehtymistä. Nuorella on oltava riittävästi tietoa uravalintojaan koskevien
ratkaisujen pohjaksi
Ensi vuoden budjetissa POP-ohjelman varoja lisätään ensi vuonna runsaalla 20
miljoonalla eurolla. Ja ensi vuonna resursseja suunnataan erityisesti
opetusryhmien koon pienentämiseen.
Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle oppilaalle. Auttaa niitä, jotka
tarvitsevat erityis-huomiota sekä tukea monipuolisesti lahjakkuutta. Sopivan
kokoisissa luokissa on myös helpompi toteuttaa erilaisia opetusmenetelmiä, pitää
yhteyttä huoltajiin ja ehkäistä koulu-pudokkaiden syntymistä. Samalla
parannetaan myös opettajien työolosuhteita.
Meidän aikuisten tehtävä on varmistaa se, että jokaisessa Suomen koulussa
oppimisen edellytykset ovat kunnossa. Aivan jokaisella koululaisella on oikeus
laadukkaaseen opetukseen ja koulussa viihtymiseen. Tämän työn tueksi odotan
työryhmältä ehdotuksia perusopetuksen laatukriteereiksi huhtikuun 2009 loppuun
mennessä.
Kaiken kaikkiaan on tärkeää, että kaikki lapsemme ja nuoremme voivat opiskella
korkeatasoisessa ja turvallisessa ympäristössä riippumatta siitä, missä asuvat.
Hyvät naiset ja herrat,
Ryhmäkokojen pienentämisen lisäksi toinen asia, joka näkyy uutena asiana ensi
vuoden talousarvioesityksessä on maahanmuuttajien valmistavan koulutuksen
koulutuksen keston pidentäminen puolesta vuodesta vuoteen. Täällä Helsingissä ja
monissa suurissa kaupungeissa näin on toki kaupungin kustannuksella jo
toimittukin ja siitä kiitos. Jatkossa siis valtion rahoittaman osuuden kesto
tuplaantuu.
Maahanmuuttajien määrä Suomessa eri koulutusasteilla on lisääntynyt viime
vuosikymmeninä voimakkaasti. Tavoitteena on turvata kaikille
maahanmuuttajaoppilaille riittävä tuki ja edellytykset opinnoissa menestymiselle
ja edelleen koulutuksen kautta työhön pääsyyn. Maahanmuuttajat ovat meille iso
voimavara.
Tämäkään ei ole vielä riittävää, vaan erityisesti kielikoulutukseen on edelleen
kiinnitettävä huomiota. Huolestuttavaa on se, että 20 %
maahanmuuttajataustaisista nuorista ei jatka perusopetuksen jälkeen
koulutuksessa! Jollemme ota maahanmuuttajakysymyksiä vakavasti, meillä on
edessämme samat ongelmat kuin maailman metropoleissa.
Perusopetukseen ja maahanmuuttajien koulutukseen panostamalla tuemme parhaiten
tavoitetta siitä, että jokainen nuori jatkaa peruskoulun jälkeen vähintään
toisen asteen koulutukseen. Tämän lisäksi on varmistettava se, että
koulutuspaikkoja on riittävästi tarjolla. On ilahduttavaa, että ammatillisen
koulutuksen vetovoima on kasvanut koko 2000 -luvun ajan. Kevään yhteishaussa
ammatilliseen koulutukseen oli enemmän ensisijaisia hakijoita kuin
lukiokoulutukseen.
Pula osaavasta ammattitaitoisesta työvoimasta on huutava ja uhkaa
talouskasvuamme. Samaan aikaan sadat nuoret ovat jääneet vaille koulutusta,
sillä ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja on ollut liian vähän.
Tilanne on ollut huolestuttava. Sinivihreä hallitus lisäsikin ensitöikseen
ammatillisen perus-koulutuksen opiskelijamäärää reilulla 2000:lla vuonna 2008.
Ensi vuoden alusta opiskelija-paikkoja lisätään 3000. Lisäksi ammatillista
erityisopetusta vahvistetaan vuoden 2009 alusta 1 195 opiskelupaikalla samalla,
kun valtion ammatilliset erityisoppilaitokset siirretään osaksi yksityisiä
erityisopetuksen järjestäjiä. Suunnanmuutos aiempaan on merkittävä.
Opiskelijamäärän lisäykset on kohdennettu hallitusohjelman mukaisesti
alueellisen työ-voimatarpeen mukaan ja kasvukeskuksiin. Käytännössä lisäys on
kohdentunut erityisesti tänne pääkaupunkiseudulle ja muihin kasvukeskuksiin.
Ammatillisen koulutuksen lisäämiseksi olemme suunnanneet lisävoimavaroja nuorten
syrjäytymisen ehkäisyyn. Nuoret tarvitsevat lisää entistä yksilöllisempiä
keinoja keinoja koulututtautua.
Ammattistartti-kokeilulla pyritään myös tukemaan erityisesti uravalinnassaan
epävarmojen nuorten koulutusvalintojen onnistumista. Tavoitteena on madaltaa
siirtymiskynnystä perusopetuksesta ammatilliseen koulutukseen ja vähentää
ammatillisen koulutuksen alku-vaiheen keskeytymistä. Ammattistartti on suunnattu
erityisesti sellaisille perusopetuksen päättäville nuorille, joilla ei ole
selkiintynyttä käsitystä ammatinvalinnastaan tai joilla ei ole riittäviä
valmiuksia ammatilliseen koulutukseen hakeutumiseen tai siitä suoriutumiseen.
Tänä vuonna ammattistartissa opiskelee jo 1 000 nuorta.
Lisäksi ammattikoulutuksessa on käynnistetty entistä laajempi työssäoppimisen
kokeilu. Myös etsivää nuorisotyötä edistetään. Nämä ovat kaikki täsmätoimia
nuorten saamiseksi koulutukseen.
Myös tuetun oppisopimuskoulutuksen juurruttaminen osaksi oppisopimusjärjestelmää
sekä kannustava työpajatoiminta auttavat ehkäisemään koulupudokkaiden
syntymistä. Ne kaikki ovat työelämälähtöisiä opiskelumuotoja.
Olemme myös osana Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin edistämisen
politiikkaohjelmaa perustaneet työryhmän, jonka tehtävänä miettiä sitä, miten
parhaiten saisimme ohjattua nuoret opintielle ja seurattua heitä, kun
oppivelvollisuus päättyy
Hyvä seminaariyleisö,
Viime aikoina usealla suulla on todettu, että suomalaista koulutusjärjestelmää
vaivaa tietynlainen tehottomuus. Osittain tämä pitää paikkansa.
OECD-vertailuista on helppo todeta, että suomalaiset nuoret ovat koulutuksessa
muita pidempään. Tähän on monia hyviä syitä, mutta erot verrokkimaihimme ovat
sen verran suuret, että emme voi ummistaa asialta silmiämme. Suurin ongelma ei
ole niinkään koulu-tuspituuksissa, vaan korkeassa valmistumisiässä. Sen takia
meidän tulee keskittyä ennen muuta nivelvaiheiden nopeuttamiseen ja
keskeyttämisen vähentämiseen. Tavoitteena siis on, että kaikki perusasteen
päättävät siirtyvät jatko-opintoihin. Näin pääsääntöisesti tapahtuukin; tilanne
kokonaisuuden kannalta kohtuullinen. Samaa ei valitettavasti voi sanoa
siirtymisestä toiselta asteelta korkeakouluihin ja toiselta asteelta työelämään.
Uudet korkeakouluopiskelijat ovat meillä keksimäärin vanhempia kuin useimmissa
muissa OECD-maissa
Nuorten nopeaa sijoittumista koulutuksen jälkeen työelämään edesauttaa työelämän
korostuminen jo varhaisessa opintojen vaiheessa ja opintojen ja työelämän
raja-aitojen madaltaminen edelleen. Ilman yritysten ja julkisyhteisöjen
suotuisaa suhtautumista opiskelun ja työelämän väliseen syvenevään
vuorovaikutukseen, emme tässä onnistu. Tämä on kaikkien yhteinen haaste ja
varmasti yksi edellytys Suomen menestykselle jatkossakin.
Arvoisa seminaariyleisö
Tässäkään asiassa emme suinkaan aloita nollasta. Ammatillisessa
peruskoulutuksessa ovat opiskelijat syksystä 2006 lähtien näyttäneet osaamistaan
todellisissa työelämän tilanteissa. Nämä ammattiosaamisen näytöt ovat vieneet
ammatillisen koulutuksen työelämäläheisyyttä aivan uudelle tasolle. Koulutuksen
tulokset todennetaan niissä konkreettisissa tilanteissa, joissa nuori
jatkossakin tulee toimimaan. Kehittäminen ei ole jäänyt kuitenkaan osaamisen
näyttämiseen, vaan työssäoppiminen on tärkeä osa itse opiskelupro-sessia.
Aivan oma lukunsa työn ja opiskelun vuoropuhelussa on oppisopimuskoulutus.
Oppisopimuskoulutuksen tulokset ovat pääsääntöisesti olleet erittäin
kannustavia. On kuitenkin muistettava koulutusmuodon vaativuus kaikkien siihen
osallistuvien näkökulmasta. Opiskelijan on oltava riittävän kypsä itsenäiseen
työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen, tietopuolisen koulutuksen järjestäjän tulee
pystyä riittävästi ja laadukkaasti tukemaan työssä tapahtuvaa oppimista ja
työpaikan tulee järjestää työprosessi siten, että karttuva osaaminen vastaa
tutkinnon perusteita.
Hyvät kuulijat
Yksinomaan koulutuksen sisältöihin panostamalla emme kykene riittävästi
jouduttamaan nivelvaiheita. Tarvitsemme myös muita keinoja, jotka lyhentävät
koulutusputken kokonais-pituutta. Ensimmäinen asia on vähentää keskeyttämistä.
Koulutuksen keskeyttäminen ei ole järkevää kenenkään kannalta.
Korkeakoulujen osalta on jo pitkään sovellettu tuloksellisuutta rahoituksen
keskeisenä perustana. Esimerkiksi tutkinnon suorittaminen on sekä
ammattikorkeakouluissa että yliopistoissa rahoituksen keskeinen perusta. Muita
tuloksellisuuden elementtejä ovat muun muassa opetusmenetelmien kehittäminen ja
alueellinen ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus.
Aivan selvää on, että myös ammatillisessa koulutuksessa on jatkettava tähän
suuntaan ja toimenpiteisiin onkin jo ryhdytty. Tuloksellisuusrahoituksen
perusteita kehitetään. Käytännössä tavoitteena on se, että koulutuksen
järjestäjiä palkitaan nykyistä enemmän koulutuksen tuloksista: esimerkiksi
tutkinnon suorittamisesta ja jatko-opintoihin tai työelämään siirtymisestä.
Uskon, että tuloksellisuudella tulee jatkossa olemaan nykyistä huomattavasti
suurempi ohjausvaikutus.
Toinen asia, jonka tässä haluan nostaa esille, on valintakoemenettelyn edelleen
kehittäminen korkeakouluissa. Nykyinen järjestelmä ei toimi parhaalla
mahdollisella tavalla. Hakijat joutuvat pänttäämään pääsykoekirjoja usein
kohtuuttoman pitkään ja sittenkin käymään preppauskursseilla saavuttaakseen
riittävät tiedot opiskelemaan päästäkseen. Pahimmillaan tilanne johtaa opintojen
pitkittymiseen ja turhiin keskeytyksiin, kun opiskellaan vähemmän kiinnostavalla
alalla sillä aikaa kun tavoitellaan ykkösvaihtoehtoa.
Yliopistolakiluonnos on parhaillaan lausuntokierroksella ja olemme
lausuntopyynnössä pyytäneet yliopistoja ja sidosryhmiä pohtimaan erikseen sitä,
miten voimme nopeuttaa uusien ylioppilaiden pääsyä opiskelemaan. Totuus
nimittäin on, että uudet yliopisto-opiskelijat ovat yhä vanhempia. Viime vuosina
lähes 30 prosenttia koko maan uusista opiskelijoista on ollut yli 25-vuotiaita.
Uusien ylioppilaiden suosimista lisäpisteillä ei enää sallita, mutta muita
keinoja varmasti on. Onko esimerkiksi uudistettua reaalikoetta hyödynnetty
valinnoissa tarpeeksi? Tästä odotan lausuntokierroksella yliopistojen
näkemyksiä.
Nivelvaiheiden joustavoittamiseksi yliopistot ottavat laajasti sähköisen
yhteishaun käyttöön keväällä 2009, jolloin haetaan syksyllä 2009 alkavaan
koulutukseen. Järjestelmää kokeillaan pienimuotoisemmin jo kuluvana syksynä,
jolloin haetaan keväällä alkaviin koulutuksiin. Tavoitteena on yhtenäistää
opiskelijavalintojen aikatauluja ja vähentää valintojen teknisestä toteutuksesta
aiheutuvaa työtä yliopistoissa. Kaikki tämä on hyvää ja välttämätöntä työtä.
Itse näkisin kuitenkin mielelläni mentävän vielä pari askelta pidemmälle.
Yliopistojen kanssa yhteistyössä voitaisiin pohtia, miten valtakunnallista
yhteistyötä opiskelijavalinnoissa voitaisiin edelleen kehittää..
Hyvät naiset ja herrat,
Osaavan työvoiman saatavuuden turvaamisessa ennakoinnin kehittäminen on aivan
keskeistä. Koulutusta on oltava siellä ja niillä aloilla, missä sitä
työmarkkinoiden kannalta tarvitaan. Esimerkiksi ammatillisesta koulutuksesta
valmistuneiden työllistymisellä on suuria alueellisia ja alakohtaisia eroja.
Vastuu koulutuksen oikeasta kohdentumisesta on - ja sen täytyy olla -
hallinnolla ja koulutuksen järjestäjillä. Jokaisen työttömäksi koulutetun nuoren
kohdalla menetämme uskottavuuttamme.
Valtiontalouden tarkastusvirasto kiinnitti jokin aika sitten huomiota
koulutuksen määrälliseen ennakointiin ja mitoitukseen. Asia koettiin
aiheellisesti tärkeäksi erityisasiantuntijoita laajemmin ja sitä käsiteltiin
myös julkisuudessa. Sinivihreä hallitus on tarttunut ennakoinnin edelleen
kehittämiseen riuskoin ottein jo aiemmin. Perusteiden uudistaminen kirjattiin jo
hallitusohjelmaan.
Työn-, yrittämisen- ja työelämän politiikkaohjelman puitteissa onkin keväällä
2008 käynnistetty yhteistyöryhmä laatimaan ehdotusta työvoima- ja
koulutustarpeiden ennakoinnin kehittämiseksi eri hallinnonalojen yhteistyönä.
Yhteistyöryhmän tehtävänä on myös parantaa ennakointitiedon vaikuttavuutta
päätöksenteossa.
Korostan kuitenkin, että ennakointi sinällään ei ole itseisarvo. Itseisarvo on
koulutustarjonnan kohdentuminen siten, että se vastaa työmarkkinoiden ja nuorten
tarpeita. Vain sillä tavoin voimme vaikuttaa hyvinvoinnin edellytysten
säilymiseen myös jatkossa ja vain sillä tavoin voimme toimia vastuullisina
päättäjinä ja kehittäjinä.
Hyvät naiset ja herrat,
Osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi haluan nostaa esille vielä yhden
kokonaisuuden, joka on osaamisen ja tuottavuuden kasvattaminen työuran aikana.
Kuten hyvin tiedätte opetusministeriössä ollaan laajapohjaisesti valmistelemassa
ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistusta.
Kokonaisuudistuksen tavoitteena ei ole enempää eikä vähempää kuin parantaa
yksilöiden mahdollisuuksien oman osaamisen kehittämiseen ja yritysten
mahdollisuuksia parantaa tuottavuuttaan ja kehittää toimintaansa. Päämääränä on
kysyntälähtöinen aikuiskoulutus-järjestelmä.
Aikuiskoulutus on yhä tärkeämpi osa koulutus- ja korkeakoulupolitiikkaa, mutta
myös työ-voima- ja elinkeinopolitiikkaa. Pyrkimys työvoiman saatavuuden
turvaamiseen ja työllisyysasteen nostamiseen merkitsee vähintään 40-45 vuoden
mittaisia työuria. Elinikäisen oppimisen ajattelu on muutettava käytännöksi niin
koulutusjärjestelmän piirissä kuin työ-elämässäkin.
Työ on haastava ja ulottuu perinteistä opetustoimea laajemmalle sekä
hallinnollisesti, rahoituksellisesti että toiminnallisesti. Hallitus on asiaa
viime keväänä iltakoulussa käsitellessään tehnyt joitain alustavia linjauksia
jatkotyön pohjaksi. Niistä voisi esille nostaa ehkä sen, että edelleen aikuisten
osaamista kehitetään laajasti koko yhteiskunnassa ja eri toimijoiden ja
hallinnonalojen työ tukee toisiaan. Tämä on nähdäkseni hyvä linjaus.
Aikuiskoulutuksen kenttä on sen verran laaja, että siinä tarvitaan kaikkien
panosta.
Uudistuksen johtoryhmä nostaa väliraportissaan esille tärkeän asian, jolla on
vaikutuksia myös STTK:n kentälle. Korkeasti koulutetun aikuisväestön
täydennyskoulutuksen järjestäminen on ensiarvoisen tärkeää tulevilla
työmarkkinoilla. Kun korkeakoulututkinnon suorit-taneita vuonna 2002 oli 435
000, arvioidaan heitä olevan vuonna 2017 enemmän kuin kaksi kertaa tämä määrä:
yli 930 000. Tällä on luonnollisesti valtava vaikutus korkeakoulutuksen
saaneiden lisä- ja täydennyskoulutuksen järjestämiseen. Nyt näyttää
valitettavasti olevan niin, että riittävien koulutusmahdollisuuksien puuttuessa
korkeakoulutettujen täydennyskoulutustarve ohjautuu myös tutkintotavoitteiseen
korkeakouluopetukseen ja toisen asteen ammatilliseen lisäkoulutukseen. Tämä ei
voi rakenteen kannalta olla tarkoituksen-mukaista. Täydennyskoulutustarpeen
ohjautuminen liiaksi tutkintotavoitteiseen koulutukseen hankaloittaa niiden
koulutukseen pääsyä, jotka tutkintoa nimenomaan tavoittelevat. Näin
täydennyskoulutuksen järjestämisellä on vaikutuksia myös koulutusjärjestelmän
tehokkuuteen.
AKKU-ryhmän työ on edennyt jaostovaiheeseen, jossa suuri joukko asiantuntijoita
valmistelee ehdotuksia erilaisista kokonaisuuksista. Tiedän, että STTK:lla,
kuten muillakin työ-markkinajärjestöillä, on tässä työssä vahva panos. Toivotan
työlle menestystä ja uskon, että laajassa yhteistyössä aikuisten mahdollisuuksia
osaamiensa kehittämiseen voidaan edelleen parantaa.
Arvoisa yleisö
Osaavan työvoiman saatavuudesta huolehtiminen on suuri meille suuri haaste.
Samassa tilanteessa on kuitenkin miltei koko muu Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja
Japani. Suomi on kuitenkin kohtaamassa ikääntymisestä johtuvat haasteet
ensimmäisten maiden joukossa. Asiaan tulee suhtautua vakavuudella, mutta sen
edessä ei kannata surkutella. Meidän on kaikkien yhdessä etsittävä ne
toimintatavat, joilla kykenemme jatkossakin turvaamaan kansainvälisen
kilpailukykymme ja huolehtimaan kotimaisesta hyvinvoinnista.
|